Τι θα απαντούσες αν σε ρωτούσαν για το πόσο καλά οδηγείς; Μήπως είσαι κακός οδηγός και δεν το παραδέχεσαι;
Τι θα απαντούσες αν σε ρωτούσαν για το πόσο καλά οδηγείς; Για το πόσο ικανός είσαι πίσω από το τιμόνι και για το κατά πόσο προσέχεις και είσαι πάντοτε έτοιμος να αποφύγεις, και όχι να δημιουργήσεις ατύχημα; Τι θα απαντούσες αν σε ρωτούσαν πόσο καλός οδηγός είσαι;
Αυτή την ερώτηση έθεσαν σε οδηγούς 6 χωρών, Αγγλία, Γαλλία, Ολλανδία, Βέλγιο, Δανία, Λουξεμβούργο, σε έρευνα που έγινε για λογαριασμό της ποδηλατικής ομοσπονδίας του Βελγίου. Στόχος της έρευνας ήταν η σύγκριση μεταξύ της εντύπωσης που έχει κανείς για το πόσο καλός οδηγός είναι, και κάποιων βασικών χαρακτηριστικών που πρέπει να έχει κανείς για να θεωρείται υποτυπωδώς «καλός».
Στη βασική ερώτηση, «πόσο καλός είσαι» το 94% απάντησε «καλός» και μόλις 6 στους 100 έδειξαν να έχουν αμφιβολίες. Από όσους θεωρούν τους εαυτούς τους καλούς, το 84% δήλωσε σε επόμενη ερώτηση πως δεν έχει οδηγήσει ποτέ υπό την επήρεια αλκοόλ ή άλλης ουσίας, αντίθετα όμως, το 62% δήλωσε πως έχει κάνει χρήση κινητού τηλεφώνου, ενώ οι μισοί (52%) πως το χρησιμοποιούν τουλάχιστον δύο φορές τη μέρα.
Από τους «καλούς» οδηγούς μόλις το 37% υπακούει όλα τα όρια ταχύτητας, ενώ σχεδόν τα δύο τρίτα φαίνεται πως αγνοούν συστηματικά όρια για ταχύτητες κάτω των 20 χλμ./ώρα.
Ευτυχώς κανείς δεν δήλωσε πως παραβιάζει φωτεινούς σηματοδότες ή απαγορευτικά εισόδου, ενώ μόλις 4% παραδέχθηκε ότι προσπερνάει σε διπλή γραμμή. Ευτυχώς γιατί αυτές οι παραβάσεις είναι οι πρώτες σε υπαιτιότητα τραυματισμών ή θανάτων στον δρόμο.
Πως γίνεται όμως κανείς να θεωρεί τον εαυτό του καλό οδηγό, ενώ ακολουθεί επιλεκτικά τα όρια ταχύτητας, και παραβιάζει τα χαμηλότερα, δηλαδή αυτά σε σχολεία και πεζοδρόμους; Πως γίνεται να θεωρεί κάποιος τον εαυτό του καλό οδηγό όταν κάνει χρήση του τηλεφώνου του την ώρα που οδηγεί;
Η έρευνα, όπως και η ερώτηση «είσαι καλός οδηγός» δεν αναφέρεται στην ικανότητα του οδηγού πίσω από το τιμόνι για γρήγορη οδήγηση. Και όμως, από τα ευρήματα της έρευνας φαίνεται πως πολλοί οδηγοί την έννοια «καλός» την συνδυάζουν περισσότερο με «αγωνιστικές» ικανότητες και λιγότερο με τους κανόνες που διέπουν την ασφάλεια, και τους καλούς τρόπους στο δρόμο.
Εσείς λοιπόν τι λέτε; Πόσο καλός οδηγός είστε; Και πως εννοείτε αυτόν τον χαρακτηρισμό; Είστε καλός στο παρκάρισμα, στα στροφιλίκια, ή καλός εκεί που μετράει, στο να κινείστε με ασφάλεια στο δρόμο χωρίς να θέτετε σε κίνδυνο τον εαυτό σας και τους γύρω σας; Τι λέτε;
Για μένα καλός οδηγός είναι αυτός που ανά πάσα στιγμή έχει τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου του και ας μην τηρεί απαραίτητα τον ΚΟΚ. Τι να το κάνω αν τηρεί τον ΚΟΚ, αλλά χρειάζεται 2, ή περισσότερα δευτερόλεπτα να αντιδράσει, σε μια απροσδόκητη κατάσταση, που θα συναντήσει στο δρόμο; Αν όμως έχει χρόνο αντίδρασης 0,3 δευτερόλεπτα, ακόμα και αν τρέχει παραπάνω από τα όρια, θα καταφέρει να σταματήσει πιο γρήγορα, από αυτόν που πάει με το όριο, αλλά έχει χρόνο αντίδρασης 2 δευτερόλεπτα. Καλός οδηγός λοιπόν είναι αυτός που προσέχει τα πάντα στο δρόμο, που κινείται και ελέγχει απόλυτα το αυτοκίνητο του και ξέρει κάθε στιγμή τι του γίνεται. Ο ΚΟΚ σε ότι αφορά τα όρια ταχύτητας, είναι για το μέσο όρο των οδηγών, για να μπορεί το κράτος να είναι σίγουρο ότι όλα θα πάνε καλά στους δρόμους, αλλά καθώς δεν είναι όλοι οι οδηγοί το ίδιο, οι πολύ καλοί οδηγοί δεν είναι ανάγκη να τηρούν ακριβώς τα όρια ταχύτητας του ΚΟΚ. Επίσης ένα κριτήριο για να καταλάβουμε αν κάποιος είναι καλός οδηγός, μπορεί να είναι ο αριθμός των μικροτρακαρισμάτων που έχει στην καριέρα του, για να μην αναφέρω τα πιο σοβαρά. Αν λοιπόν έχουμε έναν οδηγό, που συνήθως τρέχει παντού, πάνω από τα όρια και συγχρόνως δεν έχει κανένα τρακάρισμα, στην ιστορία του των 20, 30, 40, ή 50 χρόνων που οδηγεί, προφανώς είναι καλός οδηγός.
Για μένα καλός οδηγός είναι αυτός που ανά πάσα στιγμή έχει τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου του και ας μην τηρεί απαραίτητα τον ΚΟΚ. Τι να το κάνω αν τηρεί τον ΚΟΚ, αλλά χρειάζεται 2, ή περισσότερα δευτερόλεπτα να αντιδράσει, σε μια απροσδόκητη κατάσταση, που θα συναντήσει στο δρόμο; Αν όμως έχει χρόνο αντίδρασης 0,3 δευτερόλεπτα, ακόμα και αν τρέχει παραπάνω από τα όρια, θα καταφέρει να σταματήσει πιο γρήγορα, από αυτόν που πάει με το όριο, αλλά έχει χρόνο αντίδρασης 2 δευτερόλεπτα. Καλός οδηγός λοιπόν είναι αυτός που προσέχει τα πάντα στο δρόμο, που κινείται και ελέγχει απόλυτα το αυτοκίνητο του και ξέρει κάθε στιγμή τι του γίνεται. Ο ΚΟΚ σε ότι αφορά τα όρια ταχύτητας, είναι για το μέσο όρο των οδηγών, για να μπορεί το κράτος να είναι σίγουρο ότι όλα θα πάνε καλά στους δρόμους, αλλά καθώς δεν είναι όλοι οι οδηγοί το ίδιο, οι πολύ καλοί οδηγοί δεν είναι ανάγκη να τηρούν ακριβώς τα όρια ταχύτητας του ΚΟΚ. Επίσης ένα κριτήριο για να καταλάβουμε αν κάποιος είναι καλός οδηγός, μπορεί να είναι ο αριθμός των μικροτρακαρισμάτων που έχει στην καριέρα του, για να μην αναφέρω τα πιο σοβαρά. Αν λοιπόν έχουμε έναν οδηγό, που συνήθως τρέχει παντού, πάνω από τα όρια και συγχρόνως δεν έχει κανένα τρακάρισμα, στην ιστορία του των 20, 30, 40, ή 50 χρόνων που οδηγεί, προφανώς είναι καλός οδηγός.