Με 280 ίππους και αγωνιστικό στήσιμο τα Ford Focus ST και Hyundai i30 N κοντράρονται για τον τίτλο του κορυφαίου μικρομεσαίου GTi. Ποιο από τα δύο θα κερδίσει την καρδιά του petrolhead;
Προσδεθείτε στο μπάκετ και ετοιμαστείτε να εκκρίνετε μπόλικη αδρεναλίνη χάρη στα δύο κορυφαία μικρομεσαία GTi της αγοράς, το Ford Focus ST και το Hyundai i30 N Performance. Αμφότερα με 280 ίππους και ξεκάθαρο προσανατολισμό: Να στρίβουν και να σε πωρώνουν, όπου και αν βρίσκεσαι, σε πίστα ή σε μια στριφτερή διαδρομή. Και μπορεί να μην είναι η πιο δημοφιλής κατηγορία από πλευράς πωλήσεων, ωστόσο είναι αυτή που θέλουν οι κατασκευαστές να ξεχωρίζουν για να αποδείξουν την αξία τους και την ικανότητά τους και το κυριότερο για το γόητρο. Άλλωστε ούτε η Ford, ούτε η Hyundai έχουν να αποδείξουν κάτι. Παρόλο που ή δεύτερη μπήκε πιο αργά στο παιχνίδι των GTi, ήδη έχει κερδίσει την αναγνώριση από τις επιτυχίες και τους τίτλους στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, κάτι που έχει πράξει και η Ford εδώ και αρκετά χρόνια.
Αρκετά λοιπόν με αυτά, πάμε να δούμε μια μάχη με πολλά άλογα, έξαψη και ντοπαμίνη που μένει στις νευρώσεις του εγκεφάλου αναζητώντας εκ νέου το αίσθημα που βρίσκεις πίσω από το τιμόνι τους. Βέβαια για να έχεις τα παραπάνω απαιτείται και το ανάλογο τίμημα, το οποίο μεταφράζεται σε 43.550 ευρώ για το Focus ST και 34.990 ευρώ για το i30N Performance.
Ποιοτικό όμορφο και πιο σπορ είναι το εσωτερικό του νέου Focus ST. Ο κεντρικός πίνακας οργάνων διαθέτει πληροφορίες για την πίεση υπερπλήρωσης, την πίεση και την θερμοκρασία λαδιού.
Σχεδιαστικά τα δύο μοντέλα δεν ξεφεύγουν σημαντικά από τις γραμμές και τον χαρακτήρα των απλών εκδόσεων, προβάλλοντας βέβαια ένα πιο σπορτίφ ύφος χωρίς περιττά στοιχεία εντυπωσιασμού, δημιουργώντας ένα δυναμικό και λειτουργικό αποτέλεσμα. Δεν μπορούμε να πούμε ότι ξεχωρίζει κάποιο από τα δύο μοντέλα αισθητικά, αφού το καθένα έχει τα δικά του στοιχεία, που σε κάθε περίπτωση διαμορφώνουν ένα γουστόζικο αποτέλεσμα. Πιο φαρδιές μάσκες, μεγαλύτεροι αεραγωγοί, διπλές απολήξεις εξάτμισης και νέας σχεδίασης ζάντες προδίδουν τις πιο ανήσυχες δυνατότητές τους. Ίσως τελικά το κόκκινα σιρίτια του i30 N στους δύο προφυλαχτήρες να είναι το στοιχείο που κάνει μια διαφορά…
Το εσωτερικό του Hyundai i30 N διαφέρει αρκετά σε σχέση με τις απλές εκδόσεις του, προβάλλοντας έναν έντονα σπορ και ακόμα πιο ευχάριστο γενικότερα διάκοσμο. Ποιοτικά είναι πολύ καλό, με τα μαλακά υλικά να έχουν προσεγμένη συναρμογή.
Ακόμα πιο διακριτικά είναι τα πράγματα στην καμπίνα, όπου οι αλλαγές περιορίζονται σε μικρές αναφορές του φινιρίσματος και στα λογότυπα του τιμονιού. Εκεί βέβαια θα συναντήσουμε και τα μαγικά κουμπάκια επιλογής driving mode, πιο διακριτικά στο Focus και επιδεικτικά φανερά στο i30 Ν, όπου τα δύο μπουτόν κάτω από τους βραχίονες κάνουν μπαμ. Φυσικά θα συναντήσουμε και καθίσματα τύπου μπάκετ για την καλύτερη στήριξη των σωμάτων, αλλά και τις απαραίτητες ενδείξεις σε οθόνη και πίνακα οργάνων.
Το Focus είναι συμμετοχικό στο παιχνίδισμα, με το τιμόνι να προσφέρει καλύτερη πληροφόρηση, ενώ η ζυγισμένη μάζα και το πάντα συμμετοχικό πίσω μέρος με τον άξονα πολλαπλών συνδέσμων παραδίδουν μαθήματα.
Στην καρδιά των δύο μικρομεσαίων GTi θα συναντήσουμε υπερτροφοδοτούμενα σύνολα που αποδίδουν αμφότερα 280 ίππους. Το 4ης γενιάς Ford Focus ST χρησιμοποιεί τον ικανό και ανθεκτικό EcoBoost κινητήρα των 2,3 λίτρων με τη μέγιστη ροπή να αγγίζει τα 420 Nm και το σύστημα anti-lag να προσφέρει άμεση απόκριση σε κάθε τσίμπημα του γκαζιού. Το i30 N από την άλλη εφοδιάζεται με ένα 2λιτρο τετράγωνο κινητήρα (86 χλστ. διάμετρος Χ διαδρομή), ο οποίος χάρη τεχνολογία Flat Power έχει βελτιωμένη καμπύλη απόδοσης της ροπής σε ακόμα μεγαλύτερο εύρος στροφών, η οποία έχει μέγιστη τιμή τα 392 Νm. Τα δύο μοντέλα για τη μετάδοση χρησιμοποιούν 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και σύστημα Rev Matching, που «τσιμπάει» αυτόματα τις στροφές του κινητήρα, όταν ο οδηγός κατεβάσει ταχύτητα προσομοιώνοντας την αγωνιστική τεχνική «μύτη-τακούνι».
Το i30 Ν δε θα υποστρέψει έντονα, ενώ το σωστό ζύγισμα βοηθά τη σωστή τοποθέτηση στη στροφή χάρη και στο «ζωντανό» πίσω άξονα με τους πολλαπλούς συνδέσμους.
Στην πράξη τα δύο σύνολα θα σε πωρώσουν από το ρυθμό που μπορούν να δώσουν, το μπάσο ήχο τους που έχει εκλείψει στις μέρες μας και τα εθιστικά σκασίματα στις αλλαγές, ανάλογα με το πρόγραμμα οδήγησης που έχει επιλεχθεί. Σε κάθε περίπτωση οι δύο κινητήρες έχουν αποθέματα ακόμα και στο όριο, με τον EcoBoost να δείχνει να αρπάζει ένα κλικ πιο άμεσα στις χαμηλές στροφές. Όσον αφορά τα νούμερα των επιδόσεων, η παραπάνω ροπή του Focus ST, υπερκαλύπτει το παραπάνω βάρος του, δίνοντας ένα ελάχιστο προβάδισμα, της τάξεως του 0,1 με 0,2 δλ. έναντι του i30 N στις ρεπρίζ, μιας και το 0-100 είναι ίδιο στα 6,2 δλ..
Το Focus ST εκμεταλλευόμενο όλα του τα χαρακτηριστικά στον μέγιστο βαθμό και το eLSD ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό, ακολουθεί την αγωνιστική γραμμή χωρίς την παραμικρή απόκλιση, στρίβοντας εντυπωσιακά γρήγορα.
Το πραγματικό κορ-α-κορ των Focus ST και Hyundai i30 N ξεκινάει στο δρόμο, εκεί που εν τέλει κρίνονται όλα για έναν γνήσιο petrolhead, αυτόν δηλαδή που θα αγοράσει ένα μοντέλο αυτής της κλάσης. Τι δεν μετράει για τον petrolhead στην εξίσωση; Η κατανάλωση, η οποία κακά τα ψέματα, αν κινηθείς στους ρυθμούς που αντέχουν τα δύο GTi θα ξεφύγει πολύ! Σε λιγότερο βαθμό ενδιαφέρεται και για την άνεση στην καθημερινότητα, την οποία και στα δύο μοντέλα, σε λίγο καλύτερο βαθμό στο Focus ST, θα τη βρει επιλέγοντας προφανώς το comfort πρόγραμμα λειτουργίας, με την πιο μαλακή ρύθμιση της ανάρτησης.
Στην πιστάδικη «Ν» ρύθμιση, χάρη στην εκπληκτική στρεπτική ακαμψία και τη στιβαρότητα του πλαισίου, καθώς και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό, το i30 N φοράει το μανδύα του απόλυτου.
Η ουσία είναι όμως όταν μπουν τα «σωστά» driving modes… Ξεκινώντας με τη μεσαία ρύθμιση και την πιο ενδεδειγμένη επιλογή για την πλειοψηφία κίνησής τους, τα δύο μοντέλα ξεδιπλώνουν τις αρετές τους προσφέροντας ένα γνήσιο fun to drive χαρακτήρα. Το ESP αφήνει τα περιθώρια που χρειάζονται για να παίξεις με το πίσω μέρος και να το βάλεις στη διαδικασία, χωρίς να γίνονται απόλυτα. Σε αυτές τις συνθήκες το Focus είναι πιο συμμετοχικό στα δρώμενα, με το τιμόνι να προσφέρει ένα κλικ καλύτερη επικοινωνία αυτοκινήτου-οδηγού, ενώ η ζυγισμένη μάζα και το πάντα συμμετοχικό πίσω μέρος με τον άξονα πολλαπλών συνδέσμων παραδίδουν μαθήματα. Από την άλλη το i30 Ν δε θα υποστρέψει έντονα, ενώ το σωστό ζύγισμα βοηθά τη σωστή τοποθέτηση στη στροφή χάρη και στο «ζωντανό» πίσω άξονα με τους πολλαπλούς συνδέσμους, δίνοντας την αίσθηση, ότι το αυτοκίνητο μπορούσε να στρίψει με περισσότερα χιλιόμετρα.
Τώρα αν θέλετε να ξεπεράσετε τα όρια αδρεναλίνης που αντέχετε, υπάρχει το μαγικό κουμπί «N» για το i30 και το πρόγραμμα «Track» για το Focus ST, που μετατρέπουν τα δύο μοντέλα σε απόλυτες πολεμικές μηχανές έτοιμες για πίστα. Ειδικά τo σύστημα παραμετροποίησης N Grin Control προσφέρει πλήρη προσβασιμότητα και ρυθμισιμότητα στις λειτουργίες του i30 και μας άρεσε. Σε συνδυασμό με την εκπληκτική στρεπτική ακαμψία και τη στιβαρότητα του πλαισίου και το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό N Corner Carving Differential, οι κλίσεις είναι μηδενικές, η πρόσφυση αξεπέραστη και το i30 N φοράει το μανδύα του απόλυτου. Ίσως να είναι οριακά πιο απόλυτο από το Focus ST, που εκμεταλλευόμενο όλα του τα χαρακτηριστικά στον μέγιστο βαθμό και το eLSD ηλεκτρονικό μπλοκέ διαφορικό ακολουθεί την αγωνιστική γραμμή χωρίς την παραμικρή απόκλιση, στρίβοντας εντυπωσιακά γρήγορα με τα όρια της πρόσφυσης να δείχνουν και να είναι αξεπέραστα σε δρόμο με καλό συντελεστή τριβής.
Ford Focus ST και Hyundai i30 N είναι πραγματικά δύο μοντέλα που θα ενθουσιάσουν οποιοδήποτε petrolhead. Πολεμικές μηχανές στο στροφιλίκι και ικανά για παιχνίδισμα ανά πάσα στιγμή, δίνουν στον οδηγό την έξαψη που αναζητά. Με οδηγικά κριτήρια το ένα είναι καλύτερο από το άλλο, προσωπικά μας ταίριαξε περισσότερο το στυλ του Focus ST, ωστόσο το i30 N μας κλείνει το μάτι λόγω χαμηλότερης τιμής απόκτησης.