Γιατί τα μικρά SUV είναι η σπουδαιότερη κατηγορία για τους κατασκευαστές; Τι είναι αυτό που την κάνει τη «χήνα με τα χρυσά αβγά»; Και γιατί η VW έχει τρία μοντέλα στο ίδιο πάτωμα;
Η VW με 3 B-SUV, οι άλλοι έχουν ένα μοντέλο στην κατηγορία!
Τα μικρά SUV είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία, και θα γίνει σύντομα η πιο εμπορική κατηγορία στην Ευρώπη. Ο λόγος είναι απλός. «Πατάει» στα μικρά, την πιο δημοφιλή κατηγορία διαχρονικά, έχει καλύτερους χώρους, και είναι SUV.
Τι να μην αρέσει; Αν δώσεις πιο πολλούς χώρους, καλύτερο σχήμα, ύψος από το έδαφος, ψηλότερη θέση οδήγησης, ευκολία στο μπες-βγες και φόρτωσε-ξεφόρτωσε, και πιο πειστικό «look», δεν θέλει και πολύ για να κερδίσεις το κοινό. Ειδικά όταν το παρκάρισμα παραμένει σχετικά εύκολο, αφού οι εξωτερικές διαστάσεις είναι ακόμη σχετικά συμπαγείς.
Όμως αυτά αρέσουν σε εμάς. Στους κατασκευαστές, τι αρέσει; Αρέσει το ότι ένα μικρό SUV, είναι μηχανικά σχεδόν το ίδιο με ένα μικρό αυτοκίνητο, και πουλάει σε τιμές πάνω από 20% ακριβότερα, ενώ το κόστος είναι σημαντικά πιο συγκρατημένο.
Βάλε τώρα να δεις τι κάνει η VW. Στο πάτωμα του Polo, χτίζει τρία μικρά SUV, αυτοκίνητα που μοιράζονται μαζί με το Polo και όλα τα άλλα (πολλά) μοντέλα της ίδιας πλατφόρμας από τις άλλες μάρκες (SEAT, Skoda και Audi) τα ίδια μέρη, πετυχαίνει τεράστιες οικονομίες κλίμακας, και γεμίζει την αγορά με τα σήματά της.
Δες τι γίνεται. Το T-Cross, Τ-Roc και τώρα το Taigo είναι αυτοκίνητα της ίδιας κατηγορίας, με στυλιστικές και σχεδιαστικές διαφορές που τα ξεχωρίζουν σε διαφορετικά σημεία της αγοράς. Πιο νεανικό το ένα, πιο συντηρητικό το άλλο, πιο λιτό το τρίτο, όμως όλα στο πάτωμα του Polo, και τα τρία φυσικά αρκετά πιο ακριβά από το μικρό της VW.
Η κατηγορία σηκώνει πολύ αυτοκίνητο, και η VW της το δίνει, χωρίς έξτρα κόστος για την ίδια. Και καταφέρνει να κερδίζει την κατηγορία. Όχι με την πρώτη ματιά, αλλά ας δούμε τι έγινε στην Ελλάδα το 2021, και τι γίνεται σήμερα. Το 2021, το πρώτο σε πωλήσεις μικρό SUV ήταν το Peugeot 2008, αφήνοντας το Τ-Roc τρίτο και το T-Cross πέμπτο. Όμως αθροιστικά η VW είναι τελικά πρώτη σε πωλήσεις στην κατηγορία, με δύο αυτοκίνητα που είναι βασικά τα ίδια.
Το 2022, με την άφιξη του Taigo, τα τρία μοντέλα, ήταν στις θέσεις 2, 7 και 20 σε πωλήσεις, με την κορυφή να κρίνεται στο τέλος από μια χούφτα ταξινομησεις. Όμως η VW, αθροιστικά έκανε σχεδόν 2 φορές περισσότερες πωλήσεις από τη δεύτερη στην κατάταξη Toyota, η οποία βέβαια είδε το μοναδικό της μοντέλα, Yaris Cross, στην κορυφή της κατηγορίας.
Η VW κερδίζει στα μικρά SUV, γιατί στο πάτωμα του Polo φτιάχνει 3 μοντέλα που μοιράζονται σχεδόν τα πάντα, αλλά διαφέρουν, διασπούν τον ανταγωνισμό και αθροιστικά σαρώνουν την αγορά.
Εσύ κοιτάς κάποιο από τα τρία; Και ποιές διαφορές βλέπεις; Ποιο σου αρέσει περισσότερο και γιατί;