Ναι, εντάξει. Τα ατμοσφαιρικά μοτέρ ήταν στα πάνω τους μια φορά κι έναν καιρό, όμως τα πράγματα άλλαξαν και για να «τραβάει» ένα αμάξι πλέον, ακόμα και SUV ή μικρομεσαίο hatchback, δεν χρειάζεται να είναι τουλάχιστον 1.600 κυβικά, αλλιώς είναι ψόφιο. Διαφωνείς;
Κινητήρες με λίγα κυβικά και turbo: Όχι, δεν «σέρνονται» & δεν «σπάνε» για πλάκα
Καταρχάς, συμφωνώ ότι όλοι έχουν ίσο δικαίωμα στη γνώμη. Όμως, αυτό δεν σημαίνει πως όλες οι απόψεις έχουν την ίδια βαρύτητα, ιδιαίτερα όταν το πράγμα πηγαίνει σε πιο ειδικούς τομείς όπως το αυτοκίνητο. Κακά τα ψέματα, υπάρχουν αρκετά «κολλημένα» μυαλά που μπορεί να μην έχουν οδηγήσει, ούτε καν συνοδηγήσει ή πάει βόλτα, ένα αυτοκίνητο με turbo κινητήρα μικρού κυβισμού, αλλά είναι από την πρώτη στιγμή αρνητικοί απέναντί του.
«Πλάκα κάνεις; Πού να τραβήξει αυτό το θηρίο με 1.000άρι/1.200άρι μοτέρ; Θα σέρνεται ή θα σπάσει στα 2 χρόνια!» είναι μια συνηθισμένη τοποθέτηση γνωστών ή φίλων όταν ρωτούν και μαθαίνουν τι μοτέρ «φοράει» ένα αυτοκίνητο δοκιμής, το οποίο πιστεύουν πως στη χειρότερη είναι 1.800 κ.εκ.. Και ναι, εντάξει, δε λέει κανείς ότι οφείλουν όλοι να γνωρίζουν τις τάσεις της αυτοκίνησης ή τις νεότερες τεχνολογίες (σ.σ. αν και το downsizing δεν είναι και τόσο καινούργια μόδα), ωστόσο ο αφορισμός των μικρών turbo, ιδιαίτερα τώρα που έχουν μπει στο παιχνίδι και τα mild hybrid συστήματα για έξτρα βοήθεια από τον ηλεκτρισμό, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή εμπειρία από αυτά, δεν είναι και τόσο καλή τακτική. Δε βρίσκεις;
Γιατί άλλο να έχεις οδηγήσει ένα μικρό turbo και να ξέρεις και άλλο να κράζεις χωρίς να έχεις μπει καν για βόλτα. Παρόλα αυτά στο internet δε δίνουμε λογαριασμό ούτε για το τι είμαστε, ούτε για το τι ξέρουμε, ούτε για το τι λέμε. Όμως, διαβάζουμε και διαμορφώνουμε άποψη, από αυτά που γράφονται. Και η άποψη για τα μικρά turbo φαίνεται πως εδώ και 10 και πλέον χρόνια παραμένει μάλλον αρνητική.
Πως, δηλαδή, ένα αυτοκίνητο γύρω στα 1.500 κιλά με ένα μικρό μοτέρ από 1,0 έως το πολύ 1,3 λίτρα και turbo, ό,τι και να λέμε, και παρά τη λέξη «turbo» μετά τον κυβισμό του, αντιμετωπίζεται σαν να ήταν «σκέτα» τα 1.200 κυβικά, το μόνο χαρακτηριστικό του. Λες και είναι ένα «ψόφιο» ατμοσφαιρικό μοτέρ μικρού κυβισμού του παρελθόντος.
Φυσική σκέψη θα πει κανείς, αν αφήσεις τις λέξεις «turbo» και «mild hybrid» στην άκρη, να ξυπνήσουν οι μνήμες του παρελθόντος (ή και για κάποιους και του παρόντος) όταν ανέβαινες με το παλιό Nissan Almera (ή και Sunny) την ανηφόρα για το χωριό γεμάτος, και ήθελες μέχρι και πρώτη στο κιβώτιο για να τη βγάλεις. Ή το προσπέρασμα που ποτέ δεν έκανες στον Αχλαδόκαμπο με το Kadett, γιατί ήξερες πως ήθελες πέντε λεπτά για να επιταχύνεις 60-80 χλμ./ώρα, ακόμη και αν ήσουν άδειος, πόσο μάλλον με πέντε επιβάτες και αποσκευές.
Όμως, αν αυτές είναι οι μόνες εικόνες που έχεις από τα 1.000, τα 1.200 ή και 1.300 κυβικά, και μάλιστα σε ελαφρύτερα αυτοκίνητα, τότε υπάρχει ένα μικρό πρόβλημα. Από τη μία γιατί τα μικρά turbo μοτέρ έχουν σίγουρα περισσότερα άλογα. Όμως, τα άλογα δεν λένε παρά μόνο μέρος της ιστορίας. Η υπόλοιπη ιστορία είναι στη ροπή, που είναι 50% περισσότερη από αυτή ενός αυτοκινήτου με δίλιτρο ατμοσφαιρικό μοτέρ. Που σημαίνει πως ρεπρίζ, επιτάχυνση και ανηφόρες είναι εύκολη υπόθεση. Πολύ πιο εύκολη και παρά το βάρος, από ένα 2λιτρο της ίδιας εποχής με το γνωστό Toyota Corolla sedan 1.300 κ.εκ. που συγκρίνεις. Αν όμως το μόνο 1.300άρι που έχεις οδηγήσει είναι Corolla 25ετίας, τότε τι άποψη μπορεί να έχεις για τα σύγχρονα 1,3 turbo μοτέρ;
Και για το κερασάκι; Το κιβώτιο ταχυτήτων. Γιατί με 6 σχέσεις, τα μικρά turbo έχουν κλιμάκωση που να ευνοεί τις επιδόσεις και την κατανάλωση, αφού σε κάθε αλλαγή είσαι «μέσα» στην καμπύλη ροπής.
Οπότε τι λες; Επιμένεις να συγκρίνεις τα μικρά ατμοσφαιρικά μοτέρ 20ετίας και βάλε, με τα turbo μοτέρ σήμερα; Και τελικά η άποψή σου είναι από εμπειρία με ένα μικρό turbo; Ή μήπως δεν έχεις οδηγήσει ποτέ και τα κράζεις με το... μάτι;