Σίγουρα έχουν υπάρξει και καλύτερες ημέρες. Η περίοδος του τελευταίου έτους με το σκάνδαλο ντίζελ, το οποίο έφερε μέχρι και παύση των πωλήσεων για το μεγάλο SUV ήταν μία περίπτωση κρίσης. Καλό δικό μας λοιπόν ότι το κονβόι των νέων Cayenne στο οποίο συμμετέχουμε κινείται κατά κάποιον τρόπο ινκόγκνιτο. Καπό, αεραγωγοί και γυάλινες επιφάνειες δείχνουν σχεδόν ίδια με τα αντίστοιχα του απερχόμενου μοντέλου. Πρέπει να κοιτάξει και δεύτερη φορά κανείς για να παρατηρήσει ότι εμπρός του έχει τη νέα Cayenne.
Όπως το καμουφλάζ που σκεπάζει τα πίσω φώτα. Από κάτω κρύβεται μια μπάρα από LED η οποία καλύπτει όλο το πλάτος του αμαξώματος στο πίσω άκρο. Πρόκειται για ένα από τα «σήματα κατατεθέντα» του ύφους της Porsche, ακριβώς όπως και τα εμπρός φωτιστικά σώματα με τα τέσσερα προβολάκια, τα οποία όταν τα δεις στον αυτοκινητόδρομο είναι τόσο επιβλητικά και αναγνωρίσιμα ώστε σε ωθούν να απελευθερώσεις αμέσως την αριστερή λωρίδα κυκλοφορίας.
Στο αυθεντικό ύφος της Porsche ανήκει και το φουτουριστικό κόκπιτ με καθαρές οριζόντιες γραμμές και μια κεντρική κονσόλα σαν γυάλινο πάνελ. Όπως και στην Panamera, η Porsche έβαλε κι εδώ μια οθόνη αφής για το σύστημα infotainment και τον κλιματισμό. Η δε αλλαγή ταχυτήτων γίνεται μέσω ενός μικρού επιλογέα πάνω στη γέφυρα αυτή ή μέσω σφικτών χειριστηρίων στο τριάκτινο τιμόνι. Όταν έχει επιλεχθεί και το πακέτο Sport Chrono υπάρχει, όπως και πριν, ένας στρογγυλός χρονογράφος, ο οποίος προεξέχει από το άνω μέρος του ταμπλό – ένα μάλλον παράταιρο στοιχείο σε ένα κατά τα άλλα πολύ τακτοποιημένο και ευχάριστο εσωτερικό.
Αυτήν την περίοδο, στην αρχή των πωλήσεων, υπάρχουν τρεις κινητήρες βενζίνης: ένας τρίλιτρος V6 Turbo με 340 ίππους για την Cayenne, ένας V6 στα 2,9 λίτρα με δύο τούρμπο και 440 ίππους στην Cayenne S και ένας 4λιτρος V8 επίσης με δύο τούρμπο και 550 ίππους για την Cayenne Turbo. Αργότερα θα έρθει η Plug-in υβριδική έκδοση με βάση τον διπλά υπερτροφοδοτούμενο V6 και μετά και με τον V8. Η ισχύς του συστήματος μπορεί να φτάνει σχεδόν τους 700 ίππους.
Αν φανεί ότι η αγορά ζητά και κινητήρα diesel, η Porsche είναι έτοιμη να τον παρέχει, αν και όχι με το λανσάρισμα του μοντέλου. Προς το παρόν το θέμα πάντως έχει κάποια σημεία που θέλουν αποφάσεις. Το σχέδιο προβλέπει έναν V6 τρίλιτρο με σχεδόν 300 ίππους και έναν 4,0 V8 με 422 ίππους, αμφότεροι ανήκουν στη νεότερη γενιά του ομίλου. Όλοι δε οι κινητήρες συνεργάζονται αποκλειστικά με το οχτάρι αυτόματο κιβώτιο της ZF.
Το άλμα προς την τρίτη γενιά της Cayenne είναι πολύ πιο μεγάλο από το αντίστοιχο που έγινε κατά τη μετάβαση από την πρώτη στη δεύτερη η οποία παρουσιάστηκε το 2010 στην αγορά. Τότε απαλείφτηκε το κιβώτιο των κοντών σχέσεων το οποίο μετέτρεπε την πρώτη γενιά σε πραγματικό off-road αυτοκίνητο. Η πλατφόρμα ωστόσο είχε παραμείνει η ίδια.
Τώρα η Porsche τραβάει το βήμα της προς την πλατφόρμα MLB-Evo, τη δομή δηλαδή από το πρόσφατο Q7 και την Bentley Bentayga. To θεμέλιο αυτό έχει εξελιχτεί από την Audi και αποτελεί τη βάση για μια πολύ προηγμένη αρχιτεκτονική ηλεκτρονικών. Διατίθεται δε σε δύο μήκη μεταξονίου και η Cayenne έχει πάρει το μικρότερο αυτών.
Κι αυτό είναι σωστό διότι δεν έχει σκοπό να αποτελέσει ένα θηριώδες οικογενειακό αυτοκίνητο αλλά ένα σαφώς πιο αθλητικό SUV. ΓιΆαυτό και πληροί και κάποιες άλλες προδιαγραφές: είναι έως και 70 κιλά πιο ελαφριά από την προκάτοχο, υιοθετεί επίσης τα -τυπικά για Porsche- διαφορετικού μεγέθους ελαστικά εμπρός και πίσω (με φαρδύτερα πίσω προφανώς) ενώ συνοδεύεται από μια μεταβαλλόμενη τετρακίνηση τονισμένη τη μετάδοση στον πίσω άξονα μέσω πολύδισκου συμπλέκτη αντί του Torsen διαφορικού. Προαιρετική είναι η αερανάρτηση.
Για εμάς, στο πλαίσιο της γνωριμίας και συνοδήγησής μας με τη νέα Cayenne, αυτό σημαίνει κυρίως ένα πράγμα: πολύ δυναμική συμπεριφορά η οποία επισκιάζει οτιδήποτε είχε να προσφέρει μέχρι πρότινος η κλάση των SUV. Η Cayenne ακολουθεί τις εντολές του οδηγού με απίστευτη ακρίβεια, οι κινητήρες αποκρίνονται ακαριαία και οι κλίσεις σχεδόν δεν υπάρχουν. Οι εξακύλινδροι κινητήρες ακούγονται βελούδινοι ενώ ο V8 αφήνει ελεύθερο ένα –κλασσικό για το είδος του- βρυχηθμό.
Η Porsche είχε στείλει περίπου 150 πρωτότυπα σε όλες τις γωνιές του κόσμου – στο Ντουμπάι, στη Νότια Αφρική, στην Καλιφόρνια αλλά και στον Καναδικό βορρά όπου οι θερμοκρασίες πέφτουν μέχρι τους -40 βαθμούς Κελσίου. Οι τελευταίες βόλτες οριστικής διαμόρφωσης έλαβαν χώρα στην Ισπανία όπου η Turbo είχε ακόμη το χαρακτήρα οχήματος προπαραγωγής ενώ η βασική και η «S» εκδοχή ανήκουν στη λεγόμενη «σειρά 0» και έχουν βγει από το κανονικό εργοστάσιο.
Παρόλο που στη δική μας βόλτα υπάρχουν στοιχεία που παρατηρούνται, σημειώνονται και ακόμη διορθώνονται, είναι σαφές ότι κανένα SUV δεν είναι τόσο ευέλικτο και τόσο σπορ. Και σίγουρα θα αποτελέσει το νέο σημείο αναφοράς στην κλάση της.
H άποψή μας
Η Cayenne κάνει ένα μεγάλο βήμα εμπρός: νέα πλατφόρμα, χαμηλότερο βάρος, πιο έντονος σπορ χαρακτήρας. Τη γενική φόρμα η Porsche την πείραξε πολύ διακριτικά αλλά το αποτέλεσμα είναι περίτεχνα πιο αιχμηρό. Η απερχόμενη γενιά είχε αρχίσει να δείχνει τα χρόνια της οπότε το μοντέλο τώρα θα γίνει εκ νέου ο «πήχης» της κατηγορίας.
Λέτε στο σχολιό σας οτι κανένα SUV δεν είναι τόσο ευέλικτο και τόσο Sport όσο η καινούργια Cayenne.
Δηλαδή η ALFA ROMEO STELVIO Quadrifoglio δεν ειναι τόσο ευέλικτη και τόσο Sport?
Λέτε στο σχολιό σας οτι κανένα SUV δεν είναι τόσο ευέλικτο και τόσο Sport όσο η καινούργια Cayenne. Δηλαδή η ALFA ROMEO STELVIO Quadrifoglio δεν ειναι τόσο ευέλικτη και τόσο Sport?
Απάντηση: Μιλάμε για όσα που έχουμε οδηγήσει. Όταν οδηγήσουμε και τη STELVIO Q θα σας ενημερώσουμε.