Οι οδηγοί που έχουν εμπιστευτεί τα μοντέλα της Toyota ανά τον κόσμο είναι εκατομμύρια, έχοντας καταστήσει την ιαπωνική μάρκα ως την κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου. Πόσοι όμως από αυτούς τους ιδιοκτήτες γνωρίζουν πως φτιάχνεται ένα αυτοκίνητο από την Toyota; Θέλοντας η μάρκα να ενημερώσει το κοινό για την όλη διαδικασία δημιούργησε ένα συγκεκριμένο χώρο στην ιστοσελίδα της στον οποίο μας κάνει ψηφιακή ξενάγηση, προβάλλοντας όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας μέχρι το εκάστοτε αυτοκίνητο να φτάσει στα χέρια του ιδιοκτήτη του.
Τα πέντε βασικά μέρη της παραγωγικής διαδικασίας
Η παραγωγική διαδικασία της Toyota χωρίζεται σε πέντε βασικά μέρη, με το καθένα από αυτά να έχει πολλά επιμέρους στάδια και όλα μαζί να συνθέτουν όλες τις κινήσεις που απαιτούνται για την κατασκευή του αυτοκινήτου από το μηδέν. Τα πέντε βασικά μέρη είναι τα εξής: «Σφράγιση», «Συγκόλληση», «Βαφή», «Συναρμολόγηση» και «Επιθεώρηση/Αποστολή».
Κοιτώντας διεξοδικότερα τα πέντε βασικά μέρη, το πρώτο βήμα «Σφράγιση» χωρίζεται σε πέντε επιμέρους κατηγορίες. Από αυτές μαθαίνουμε πως περισσότερα από 12 τύπους χάλυβα χρησιμοποιούνται ανά αυτοκίνητο. Κάθε ένα από αυτά τα ρολό μπορούν να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευής έως και 300 αυτοκίνητων, ενώ αν ξεδιπλωθεί το ρόλο φτάνει ακόμα και τα 2,5 χιλιόμετρα μήκος. Οι χαλύβδινες πλάκες κόβονται στα κατάλληλα σχήματα ταυτόχρονα, ενώ ότι περισσεύει χρησιμοποιείται σε άλλα εξαρτήματα ή επαναχρησιμοποιούνται από εταιρείες χάλυβα. Μάλιστα η Toyota υπογραμμίζει πως όταν δημιουργηθούν τα ανοίγματα για τις πόρτες, το υλικό που αφαιρείται επαναχρησιμοποιείται για τα μέρη στο εσωτερικό του πορτμπαγκάζ. Η διαδικασία της σφράγισης έρχεται ως συνέχεια και απαιτεί τέσσερα βήματα, με κάθε ένα να διαρκεί μόλις 3 δευτερόλεπτα, εφαρμόζοντας 1.600 τόνους πίεσης κάθετα. Τέλος η ιαπωνική φίρμα υπογραμμίζει πως μπορεί να κατασκευάσει διάφορους τύπους οχημάτων σε μία γραμμή παραγωγής και στη συνέχεια να γίνει η σωστή ταξινόμηση ανά μοντέλο.
4 χιλιάδες + 500 κολλήσεις
Το επόμενο βήμα είναι η «Συγκόλληση», εκεί όπου αρχικά συγκεντρώνονται διάφορα μέρη για να σχηματίσουν στη συνέχεια το αυτοκίνητο. Η διαδικασία απαιτεί τη συναρμολόγηση του δαπέδου, των πλαϊνών και την οροφή τα οποία συγκολλούνται σε έως και 4.000 σημεία (ανάλογα το αυτοκίνητο) για να σχηματίσουν το αμάξωμα, ενώ στη συνέχεια τα ειδικά ρομπότ προχωρούν σε περισσότερες από 500 κολλήσεις για την ενίσχυση του «σώματος». Αφού η Toyota αναφέρεται στους πολλούς διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους γίνεται η συγκόλληση, στη συνέχεια οι πόρτες, το καπό και η πόρτα του πορτμπαγκάζ, είναι μέσα στα πρόσθετα εξαρτήματα που προσαρτούνται στο υπόλοιπο αμάξωμα. Η Toyota σημειώνει πως μόλις στις πόρτες τοποθετηθούν τα τζάμια για τα παράθυρα και άλλα εξαρτήματα τότε η πόρτα ευθυγραμμίζεται με το υπόλοιπο αμάξωμα. Αφού έχουν γίνει όλα τα παραπάνω το σχηματισμό πλέον αμάξωμα περνά από έλεγχο ενόψει του επόμενου βήματος που είναι η βαφή.
Δύο στρώσεις χρώμα & ψήσιμο στους 150 βαθμούς για 20'
Το τρίτο βήμα της βαφής χωρίζεται σε επτά βήματα. Για να ξεκινήσει η διαδικασία βαφής χρειάζεται αρχικά να πλυθεί το αμάξωμα, αφού ακόμη και μια μικρή ποσότητα υπολειμμάτων μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ποιότητα της βαφής. Στη συνέχεια το αμάξωμα βουτάει ολόκληρο σε ένα ειδικό αντισκωριακό υλικό, ενώ έπειτα τα σημεία που πρέπει στεγανοποιούνται για ακόμα μεγαλύτερη αντοχή σε νερό, σκουριά και θορύβους. Η βασική διαδικασία της βαφής ξεκινά με μία στρώση λευκού, γκρι ή σκούρου γκρι χρώματος ανάλογα με το χρώμα που θα έχει το μοντέλο. Αν και δεν φαίνεται στο τελικό προϊόν, η στρώση αυτή είναι το ατού της Toyota, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός όμορφου τελικού αποτελέσματος. Έπειτα το αυτοκίνητο θα βαφτεί στο χρώμα που έχει επιλέξει ο ιδιοκτήτης του, ενώ αμέσως μετά θα πέσει από πάνω και το γυαλιστικό που θα προσθέσει λάμψη στο αυτοκίνητο. Το «ψήσιμο» στο χρώμα βελτιώνει την αντοχή και δημιουργεί ένα όμορφο φινίρισμα για αυτό και το κάθε αυτοκίνητο «ψήνεται» στους 150 βαθμούς Κελσίου για 20 λεπτά προκειμένου να στεγνώσει και να γίνει πιο ανθεκτική η βαφή. Όπως ισχύει σε κάθε βήμα έτσι και μετά την ολοκλήρωση του βαψίματος το κάθε αυτοκίνητο ελέγχεται από επιθεωρητές οι οποίοι ελέγχουν αυστηρά την επιφάνεια του χρώματος, κοιτάζοντας την αντανάκλαση και αγγίζοντας την με το χέρι
1 χιλιόμετρο το μήκος της γραμμής συναρμολόγησης
Τέταρτο και προτελευταίο μέρος είναι η «Συναρμολόγηση», όπου όλα τα υπόλοιπα μέρη του αυτοκινήτου «κουμπώνουν» για να ολοκληρωθεί η παραγωγή. Για να συμβεί όμως αυτό, νωρίτερα η Toyota παραλαμβάνει κάθε μέρα, τόσο από άλλα εργοστάσιά της όσο και από τους πάμπολλους εξωτερικούς προμηθευτές, τα διάφορα εξαρτήματα. Η γραμμή συναρμολόγησης της Toyota έχει μήκος ένα χιλιόμετρο, ενώ περίπου 3.000 εξαρτήματα είναι εγκατεστημένα σε ένα όχημα στη γραμμή συναρμολόγησης. Οι πόρτες αφαιρούνται για να δημιουργηθεί χώρος για εργασία, ενώ την ίδια ώρα τα τζάμια των παραθύρων και άλλα εξαρτήματα τοποθετούνται στις αποσυνδεδεμένες πόρτες σε ξεχωριστή γραμμή συναρμολόγησης. Η καλωδίωση για τα ηλεκτρικά του αυτοκινήτου αλλά και η επένδυση της οροφής τοποθετούνται, ακολουθούν ο κινητήρας, τα φρένα και άλλα εξαρτήματα, ενώ έπειτα μπαίνουν οι προφυλακτήρες και τα ελαστικά. Επόμενο βήμα είναι η εγκατάσταση του παρμπρίζ και του πίσω τζαμιού, μαζί με τα καθίσματα, και στη συνέχεια επανατοποθετούνται οι πόρτες. Αν μιλάμε για ηλεκτρικό αυτοκίνητο τοποθετείται η μπαταρία, ενώ εγκαθίστανται δεξαμενές υδρογόνου και κυψέλες καυσίμου εάν το αυτοκίνητο είναι υδρογονοκίνητο (FCEV).
Έλεγχος σε 1.500 σημεία
Εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί όλες οι προαναφερόμενες εργασίες και το αυτοκίνητο είναι 100% έτοιμο, φτάνουμε στο τελευταίο μέρος αυτό της «Επιθεώρησης/Αποστολής». Ο ενδελεχής έλεγχος των Toyota γίνεται από πιστοποιημένους επιθεωρητές που κοιτούν προσεκτικά 1.500 σημεία στο αυτοκίνητο. Μέσω μίας συσκευής χειρός οι επιθεωρητές ελέγχουν ότι έχουν τοποθετηθεί σωστά τα εξαρτήματα. Με δυνατές λάμπες αναζητούν τυχόν γρατσουνιές ή βαθουλώματα, ενώ χρησιμοποιούν και τα χέρια τους «χαϊδεύοντας» το σημείο ελέγχου. Στη συνέχεια τσεκάρονται τα φώτα και τα όργανα και έπειτα το όχημα ελέγχεται από κάτω για τυχόν διαρροή λαδιού. Εφόσον δεν υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα, τότε το εκάστοτε Toyota παίρνει το δρόμο προς την αντιπροσωπεία που με τη σειρά της θα το παραδώσει στον ιδιοκτήτη του. Περισσότερα από 10.000 οχήματα την ημέρα παράγονται στα εργοστάσια της Toyota στην Ιαπωνία. Στη συνέχεια αποστέλλονται σε εγχώριες αντιπροσωπείες και σε όλο τον κόσμο.