Η γκάμα της Ηοnda απέκτησε ένα νέο crossover πόλης, το Jazz Crosstar. Aς δούμε την περιπετειώδη παραλλαγή του υβριδικού Jazz απέναντι στο λίγο μεγαλύτερο crossover της ιαπωνικής φίρμας, το HR-V.
Πόσοι θυμούνται άραγε το πρώτης γενιάς Honda HR-V, που πίσω στο μακρινό 1998 και με μήκος 4,1 μ. στην πεντάθυρη έκδοση έγινε ο προπομπός των compact crossover; Το 2014 το HR-V επέστρεψε στη νέα του γενιά μεγαλύτερο και με μήκος που παραπέμπει σε οικογενειακό crossover. Τα χρόνια πέρασαν και από τη γκάμα της ιαπωνικής φίρμας έλλειπε ένα μοντέλο στην κατηγορία που γίνεται πλέον χαμός: Τα crossover πόλης. Έτσι άνθρωποι της Honda βασίστηκαν στη νέα γενιά του Jazz και δημιούργησαν την περιπετειώδη εκδοχή του πιο οικογενειακού μικρού της αγοράς. Ας δούμε πως στέκεται απέναντι στο HR-V.
Ποια η διαφορά σε διαστάσεις και χώρους; Το Jazz Crosstar έχει χαρακτηριστικές crossover πινελιές και το μήκος του (4,09 μ.) πλησιάζει αυτό του πρώτου HR-V. Όχι όμως και αυτό του τρέχοντος το οποίο είναι 4.335 μ.. Σίγουρα το HR-V δείχνει πιο επιβλητικό, ενώ «κάθεται» και υψηλότερα με 185 χλστ. από το έδαφος, έναντι 152 χλστ. του Jazz Crosstar. Μεγαλύτερες είναι και οι άλλες βασικές διαστάσεις του HR-V, χωρίς αυτό να σημαίνει πως κερδίζει κατά κράτος σε χώρους. Η άριστη εκμετάλλευση στο Jazz Crosstar προσφέρει άνετους χώρους για τους πίσω επιβάτες, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει πως η πλάστιγγα δεν γέρνει υπέρ του HR-V ειδικά στο πλάτος της καμπίνας και το χώρο αποσκευών, που φτάνει στα 470 λτ. (298 λτ. στο Jazz Crosstar). Η πρακτικότητα των δύο μοντέλων τονίζεται από τα πίσω καθίσματα Magic Seats. Κοινό χαρακτηριστικό και των δύο μοντέλων είναι η στιβαρότητα και η χρήση σκληρού πλαστικού στα ταμπλό, τα οποία διαφέρουν αρκετά. Το νεότερο Jazz Crosstar δείχνει πιο μοντέρνο και διαθέτει, όπως είναι λογικό, καλύτερες δυνατότητες συνδεσιμότητας και πιο λειτουργικό σύστημα infotainment νέας γενιάς.
Υβριδικό το Jazz Crosstar, με 130 άλογα το HR-V Και τα δύο μοντέλα διαθέτουν θερμικό κινητήρα 1,5 λτ., ωστόσο στην περίπτωση του Jazz Crosstar αυτός αποτελεί τη βάση για το υβριδικό σύστημα που συνδυαστικά αποδίδει 109 άλογα. Ουσιαστικά το Honda Jazz είναι ηλεκτροκίνητο με την ενέργεια να παράγεται από τον θερμικό κινητήρα. Η τεχνολογία i-MMD και μέσω μιας ευφυούς μονάδας ελέγχου ισχύος επιλέγει αυτόματα μεταξύ τριών προγραμμάτων οδήγησης με στόχο τη βέλτιστη δυνατή απόδοση και χωρίς δυνατότητα παρέμβασης από τον οδηγό. Τα προγράμματα είναι: EV Drive, Hybrid Drive και Engine Drive (ο βενζινοκινητήρας συνδέεται άμεσα με τους τροχούς μέσω ενός συμπλέκτη κλειδώματος). Για τη μετάδοση, χρησιμοποιείται ένα κιβώτιο μιας σχέσης που προσφέρει άμεση διασύνδεση κινούμενων μερών, με αποτέλεσμα πιο ομαλή μεταφορά ροπής και γραμμική αίσθηση κατά την επιτάχυνση. Η λειτουργία θυμίζει CVT κιβώτιο, αλλά με αρκετά λιγότερο θόρυβο στην πλήρη επιτάχυνση.
Στην περίπτωση του HR-V, ο 1,5 i-VTEC αποδίδει 130 ίππους με 155 Nm ροπής και συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων CVT (διατίθεται και με χειροκίνητο κιβώτιο). Το κιβώτιο αυτό, ως CVT προσφέρει πολύ ομαλή λειτουργία, ωστόσο όπως κάθε CVT έχει το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό να παράγει βουητό στην πλήρη επιτάχυνση. Από την άλλη με σταθερό το γκάζι θα το εκτιμήσεις για τα πολύ χαμηλά επίπεδα θορύβου και την λειτουργία του, ενώ διαθέτει και επιλογή θέσης Sport με τις στροφές να ανεβαίνουν πιο άμεσα και με καλύτερη απόκριση στο γκάζι. Παράλληλα εφόσον επιθυμείτε, οι εναλλαγές των 7 σχέσεων (προκαθορισμένων θέσεων σωστότερα) μπορούν να γίνουν και από paddles πίσω από το τιμόνι. Σε κάθε περίπτωση το Jazz Crosstar είναι πιο σβέλτο στην καθημερινότητα και το κυριότερο είναι πιο οικονομικό χάρη στη σοφιστικέ υβριδική του τεχνολογία.
Ο κινητήρας του Jazz Crosstar μέσα στην πόλη τις περισσότερες φορές δε λειτουργεί και αυτό κάνει καλό στην οικονομία, τη στιγμή που οι compact διαστάσεις και το τιμόνι που κόβει βελτιστοποιούν την ευελιξία. Αν μπεις φουριόζος στη στροφή η κλίση θα γίνει αισθητή και η προοδευτική υποστροφή δε θα αργήσει να έρθει. Από την άλλη, το Jazz Crosstar είναι εξαιρετικά άνετο χάρη στο άκαμπτο πλαίσιο και στη μεγάλη διαδρομή της ανάρτησης. Σε κάθε περίπτωση το Honda Jazz Crosstar έχει ουδέτερη συμπεριφορά και φρενάρει σωστά (τα πιο προοδευτικά ίσως φρένα σε υβριδικό μοντέλο), ενώ προσφέρει και μια πλήρη σουίτα ηλεκτρονικών συστημάτων υποβοήθησης. Τα 152 χλστ. από το έδαφος είναι υπεραρκετά για τις… αστικές κακοτοπιές, αλλά και για την κίνηση σε χωματόδρομο..
Η αυτόματη έκδοση του HR-V συνολικά χαρακτηρίζεται ευχάριστη, εστιάζοντας περισσότερο μέσω του κιβωτίου στην πιο εύκολη και άνετη μετακίνηση και όχι στην πιο σβέλτη όπως το χειροκίνητο. Με το σχετικά μικρό κύκλο στροφής (10,6 μ.) θα ελιχθεί καλά για τα 4,3 μέτρα του, ενώ η ανάρτηση σε συνδυασμό με το μεγαλύτερο μεταξόνιο θα προσφέρει καλύτερη άνεση. Στον αυτοκινητόδρομο παρουσιάζεται πιο σταθερό σε μεγάλες ταχύτητες, ενώ ως γνήσιο Honda, εμφανίζει δυναμικά χαρακτηριστικά στο δρόμο, μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης, δυνατά φρένα και περιορισμένες υποστροφικές τάσεις. Τα 185 χλστ. από το έδαφος προσδίδουν έναν πιο SUV χαρακτήρα.
Είναι φθηνότερο το Jazz Crosstar επειδή είναι μικρότερο; Όχι. To Jazz Crosstar είναι διαθέσιμο μόνο στην κορυφαία έκδοση Executive και η τιμή του είναι ομολογουμένως «αλμυρή». Mε 28.650 ευρώ ξεπερνάει σε τιμή όχι μόνο το HR-V με CVT κιβώτιο (28.070 ευρώ), αλλά και το σύνολο σχεδόν των mainstream βενζινοκίνητων C-SUV. Βέβαια η πληρότητα του εξοπλισμού, και η σοφιστικέ υβριδική τεχνολογία που ενσωματώνει μπορούν να δικαιολογήσουν έως ένα βαθμό την υψηλή τιμή του.
Η γνώμη μας Τα δύο crossover της Honda έχουν στυλ, αλλά και διαφορετικό προσανατολισμό. Mε δεδομένη την παραπλήσια τιμή τους, η υπεροχή του υβριδικού Jazz Crosstar στην πόλη και στην οικονομία είναι ξεκάθαρη. Από την άλλη, το HR-V αν και γερασμένο ως μοντέλο είναι μεγαλύτερο και ασκεί μια πιο οικογενειακή γοητεία, εμφανίζοντας ένα πιο «ώριμο» χαρακτήρα συνολικά.