Η Lancia είναι μια εταιρεία με μεγάλη κληρονομιά στην παραγωγή αυτοκινήτων τόσο για τους δημόσιους δρόμους όσο και για τις πίστες. Θα μπορέσει να αποκτήσει την παλιά της αίγλη με τα νέα μοντέλα που θα αναγεννήσει μέσα στα επόμενα χρόνια;
Η Lancia Αutomobiles S.P.A, ξεκίνησε όπως πολλές άλλες ιταλικές εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων, ως μια φίρμα που ήθελε να προσφέρει καλύτερα αυτοκίνητα σε αυτούς που λάτρευαν τους αγώνες.
Η αρχή το 1906 με ιδρυτή τον Vincenzo Lancia και τον Claudio Fogolin
Ο Vincenzo Lancia συμμετείχαν για πολλά χρόνια σε αγώνες αυτοκινήτων και ήταν πεπεισμένος πως ήξερε τον τρόπο για να κατασκευάσει ένα καλό αυτοκίνητο, όντας πρωτοπόρος στο κομμάτι της μηχανικής. Στα τέλη του 1800, ο Vincenzo πέρασε για πολύ καιρό στο συνεργείο του Giovanni Ceirano, ο οποίος μετέπειτα βοήθησε στην ίδρυση της Fiat. Ο Vincenzo Lancia δεν δίστασε μάλιστα να αφήσει το σχολείο για να επικεντρωθεί στο πάθος του για τα αυτοκίνητα. Το 1906, έφυγε από το συνεργείο του Ceirano για να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο, το οποίο θα ήταν σχεδιασμένο από τον ίδιο. Για να το καταφέρει, έπεισε τον Claudio Fogolin, οδηγό της Fiat, να τον ακολουθήσει και μαζί, μάζεψαν 50.000 λιρέτες για να ανοίξουν το συνεργείο τους στις 29 Νοεμβρίου του 1906.
Τα ονόματα από το ελληνικό αλφάβητο και την αρχαία Ρώμη
Το πρώτο του Lancia αυτοκίνητο ήταν το «Τipo 51» ή «12 HP» που ξεκίνησε να παράγεται το 1907 πριν σταματήσει την πορεία του το 1908. Το μοντέλο κατάφερε να γίνει γνωστό σε όσους συμμετείχαν σε αγώνες ως ένα αυτοκίνητο που συνδύαζε κομψή εξωτερική σχεδίαση και καινοτομίες στο εσωτερικό. Tα ονόματα των αυτοκινήτων της Lancia υιοθέτησαν γρήγορα ονόματα από τα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου. Έπειτα, η φίρμα άρχισε να ονομάζει τα μοντέλα της με ιστορικές τοποθεσίες και δρόμους από την αρχαία Ρώμη, πριν επιστρέψει ξανά στη χρήση του ελληνικού αλφαβήτου.
Ο θάνατος του Lancia
Δυστυχώς, το 1937, ο Vincenzo Lancia υπέστη καρδιακή προσβολή στα 56 του χρόνια και έτσι άφησε την εταιρεία στον γιο του Gianni και στην γυναίκα του Adele Miglietti. Σύντομα, ξεκίνησε ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος, και έτσι το εργοστάσιο της εταιρείας εστίασε στην παραγωγή πολεμικού υλικού. Μετά τον πόλεμο, ο Gianni κατάφερε να πείσει τον Vittorio Jano, πρώην σχεδιαστή της Alfa Romeo να έρθει στην Lancia. Kάτω από την επίβλεψή του, η Aurelia κατάφερε να γίνει ένα από τα πιο επιτυχημένα Gran Turismo αυτοκίνητα μετά τον πόλεμο, χάρη στον V6 κινητήρα που ανέπτυξε.
H Lancia στην Formula 1
Όταν ο Gianni ανέλαβε τα ηνία, άρχισε να συμμετέχει πιο συχνά σε αγώνες και τελικά αποφάσισε να προσπαθήσει να κατασκευάσει ένα μονοθέσιο για την Formula 1. H εταιρεία κατάφερε να πετύχει δύο νίκες και 10 podium, ωστόσο, όταν ήρθαν τα πρώτα οικονομικά προβλήματα, η φίρμα αποχώρησε από το άθλημα.
Συνέχεια του άρθρου >>>
H Lancia κατακτά τίτλους και δόξα στο WRC
Κατά τα ψέματα, η Lancia σημείωσε τις μεγαλύτερες επιτυχίες της στο μηχανοκίνητο αθλητισμό στους αγώνες rally. Μάλιστα, παραμένει η πιο επιτυχημένη φίρμα στο WRC, αφού έχει κατακτήσει πρωταθλήματα με την Stratos (1974, 1975 and 1976), την 037 (1983) και την Delta (από το 1987 μέχρι το 1992). Oι Juha Κankkunen και Miki Biasion είναι οι οδηγοί που έχουν πάρει πρωτάθλημα με την Lancia, ωστόσο πολλοί ακόμη έχουν κατακτήσει νίκες με τα αυτοκίνητα της ιταλικής φίρμας. Η ιστορία της φίρμας πάντως έχει συνδεθεί και με τραγωδίες, αφού ο Attilio Bettega έχασε την ζωή του το 1985 με Lancia 037 και ένα χρόνο αργότερα συνέβη το ίδιο με τον Toivonen με Lancia Delta S4. Αυτοί οι θάνατοι θα οδηγούσαν τελικά στο τέλος της κατηγορίας Group B.
H Lancia στη ναφθαλίνη
Η Lancia πάντα προσπαθούσε πάντα να προσφέρει ποιοτικά ιταλικά αυτοκίνητα, ωστόσο αυτό σήμαινε πως η εταιρεία έπρεπε να τρόπους να μειώσει το πολύ υψηλό κόστος παραγωγής. Δυστυχώς, η εταιρεία δεν τα κατάφερε, την δεκαετία του 1960 αντιμετώπισε σοβαρά οικονομικά προβλήματα και έτσι το 1969, η Lancia από την Fiat. H συμφωνία προέβλεπε πως η φίρμα θα διατηρήσει την ονομασία και την κληρονομιά της και θα έχει πρόσβαση στις τεχνολογίες της Fiat, ωστόσο ο Gianni τέθηκε ουσιαστικά εκτός της μάρκας. Τα επόμενα χρόνια η Lancia κατάφερε να κατασκευάσει μερικά σπουδαία αυτοκίνητα, όμως στο πέρασμα των ετών, η φίρμα άρχισε να χάνει την μοναδική ταυτότητά της και να μοιάζει όλο και περισσότερα στα μοντέλα της Fiat, πάνω στα οποία βασιζόταν. Το 2017, η Lancia αποχώρησε από όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, εκτός της Ιταλίας.
Αναγέννηση με τρία νέα μοντέλα
Η ιταλική μάρκα από το Τορίνο τις τελευταίες δεκαετίες έχει περιοριστεί αποκλειστικά εντός συνόρων, πωλώντας αποκλειστικά και μόνο Ypsilon, ωστόσο από εδώ και πέρα ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία, σύμφωνα με τις τελευταίες δηλώσεις του CEO της, Luca Napolitano. Η μάρκα που αποσκοπεί στο να γίνει μία από τις premium μπράντες της Stellantis, στο πλευρό των Alfa Romeo και DS, θα δώσει ψήφο εμπιστοσύνης στην Ypsilon, το μοντέλο που στήριξε την ύπαρξη της τα τελευταία χρόνια. Η νέα, πέμπτη γενιά του μοντέλου θα είναι η πρώτη Lancia με πλήρως ηλεκτρική έκδοση, όντας παράλληλα η τελευταία Ypsilon με θερμικό κινητήρα βενζίνης, ο οποίος θα υποστηρίζεται από ένα ήπια υβριδικό 48βολτο σύστημα.
Πέρα από το μικρό της, η Lancia έχει στα σκαριά και ένα compact Crossover, που θα αποτελέσει σύμφωνα με τον Napolitano το σημαντικότερο μοντέλο της. Οι πληροφορίες που έχουμε μέχρι στιγμής αναφέρουν ότι το SUV της τορινέζικης φίρμας θα ακούει στο όνομα Aurelia (σ.σ. αναβίωση του ονόματος του εμβληματικού coupe των ΄50s), και θα κάνει πρεμιέρα μέσα στο 2026. Το νέο μοντέλο θα βασίζεται στην πλατφόρμα STLA Medium της Stellantis, όπως επίσης και το compact hatchback, το οποίο θα δούμε δύο χρόνια αργότερα, το 2028. Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα μικρομεσαίο, που θα αναβιώσει το θρυλικό όνομα της Delta με εξηλεκτρισμένα και αμιγώς ηλεκτρικά σύνολα.