Με τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες να βρίσκονται σε ένα διαρκή αγώνα για να πετύχουν την καλύτερη δυνατή απόδοση των μοτέρ τους συνδυάζοντας το downsizing και το turbo, η Mazda από την πλευρά της φαίνεται να πιστεύει ότι ο νέος Skyactiv-X κινητήρας της θα κάνει την διαφορά με την καινοτόμα τεχνολογία του.
Το νέο αυτό μοτέρ της Mazda, αν και διαθέτει μπουζί, αυτό χρησιμοποιείται κυρίως για τον έλεγχο της καύσης μέσω συμπίεσης. Αυτό που συμβαίνει είναι το εξής: Καθώς το έμβολο ανεβαίνει στο ΑΝΣ υπάρχει ένα φτωχό μείγμα μέσα στον κύλινδρο. Δίπλα από το μπουζί υπάρχει ένα υψηλής πίεσης μπεκ που ψεκάζει μια μικρή ποσότητα βενζίνης. Την στιγμή του ψεκασμού το μπουζί δίνει σπινθήρα και δημιουργείται ένα μέτωπο φλόγας που κινείται προς τα κάτω. Φανταστείτε ότι είναι σαν να υπάρχουν δύο έμβολα τα οποία πιέζουν το μείγμα από κάτω και από πάνω. Αυτό αυξάνει πολύ την συμπίεση και τελικά ξεκινάει η καύση και στο υπόλοιπο φτωχό μείγμα. Με αυτόν τον τρόπο είναι εφικτή η καύση λόγω συμπίεσης σε μεγάλο εύρος στροφών και φορτίων.
Ο αρχιμηχανικός της Mazda Jay Chen στις ΗΠΑ δήλωσε για το Skyactiv-X μοτέρ: « Δεν πιστεύουμε σε αυτά που κάνουν οι άλλοι. Θεωρούμε ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης είναι το μέλλον και πιστεύουμε ότι οι θεωρίες μας είναι οι σωστές. Αν θες να δεις πως δουλεύει το νέο αυτό μοτέρ, προσπάθησε να οδηγήσεις το Mazda3 σε μια ταχύτητα κάτω, θα δεις πως είναι».
Οι μηχανικοί της Μazda θεωρούν ότι τα μικρής χωρητικότητας υπερτροφοδοτούμενα μοτέρ σε συνδυασμό με αυτόματο κιβώτιο είναι απλά ένας έξυπνος τρόπος για τις εταιρείες να παρουσιάσουν καλές μετρήσεις στην κατανάλωση καυσίμου των μοντέλων τους. Ωστόσο, η Mazda θεωρεί ότι έχουν ως μειονέκτημα ότι δεν αποδίδουν το μέγιστο σε ευρύ φάσμα στροφών, κάτι που σημαίνει πως δεν έχουν ροπή σε υψηλές στροφές και δεν προσφέρουν απολαυστική οδηγική εμπειρία στους οδηγούς.
Τα πρώτα μοντέλα Mazda με τους νέους Skyactiv-X κινητήρες αναμένονται το 2019 ενώ λέγεται ότι θα ακολουθήσει και μια plug-in υβριδική έκδοση το 2021.