H αλήθεια είναι ότι, μια τέτοια κατάσταση στην πραγματική ζωή, δε θέλει να τη βιώσει κανείς: να πατάς στο πεντάλ του φρένου και να μη συμβαίνει ΤΙΠΟΤΑ!
Σε μια κλειστή πίστα δοκιμών μπορούμε να αναπαραστήσουμε χωρίς κίνδυνο μια τέτοια εφιαλτική περίπτωση. Με ελαστικά από τρεις εταιρείες και σε τέσσερα διαφορετικά επίπεδα φθοράς (καινούριο, 5 χλστ., 3 χλστ., 1,6 χλστ.) προσομοιώνουμε ένα ταξίδι σε αυτοκινητόδρομο όπου το όριο είναι 130 χλμ./ώρα. Προσθέτουμε συνθήκες ισχυρής βροχόπτωσης, σαν εκείνες που είχαμε βιώσει π.χ. τον περασμένο χειμώνα. Οι υαλοκαθαριστήρες δουλεύουν στη μεγαλύτερη ταχύτητα κι εκείνη τη στιγμή ανάβουν τα στοπ του αυτοκινήτου μπροστά μας.
Ο οδηγός ανεβαίνει πάνω στο φρένο για να κρατήσει την απόσταση με το προπορευόμενο όχημα. Το πεντάλ βυθίζεται, οι βαλβίδες του ABS και του ESP δουλεύουν σαν τρελές για να θέσουν υπό έλεγχο την επικίνδυνη κατάσταση. Κι όμως το όχημα, το οποίο εφοδιάζεται με ελαστικά λίγο πάνω από το προβλεπόμενο όριο πέλματος (1,6 χλστ. διαθέσιμο) δεν κόβει και πολύ ταχύτητα. Τα ελαστικά έχουν χάσει την επαφή με το οδόστρωμα και δεν αποκρίνονται στις εντολές που παίρνουν από το τιμόνι. Παρά το φουλ φρενάρισμα πανικού, το κόκκινο Golf ακινητοποιείται μόνο μετά από 150 και πλέον μέτρα. Και φυσικά πέφτει με 106 χλμ./ώρα πάνω στον τοίχο με τα χαρτόκουτα που έχουμε φτιάξει. Απέναντι σε αυτό το εμπόδιο, ένα άλλο Golf με καινούρια ελαστικά και πλήρες βάθος πέλματος, σταμάτησε με ασφάλεια πολύ πριν, σε απόσταση μόλις 60 μέτρων.
Οι ειδικοί ονομάζουν υδρολίσθηση το φαινόμενο κατά το οποίο το ελαστικό αρχίζει να «κολυμπά» μέσα στο νερό του δρόμου και να ανυψώνεται. Είναι μια κατάσταση στην οποία ακόμα και οι ηλεκτρονικοί «φύλακες άγγελοι» όπως το ABS και το ESP, δε μπορούν να κάνουν κάτι. Είναι μια εφιαλτική περίπτωση η οποία δημιουργεί ένα πολύ άσχημο συναίσθημα στον οδηγό - δοκιμαστή, ο οποίος αναλογίζεται τι θα μπορούσε να είχε γίνει σε πραγματικές, καθημερινές συνθήκες.
Η δοκιμή που διαβάζετε εδώ, δεν έχει φυσικά σκοπό να προκαλέσει πανικό. Τα καινούρια ελαστικά κοστίζουν συχνά μια πολύ σεβαστή ποσότητα χρημάτων και η αντικατάσταση τους δεν πρέπει να γίνεται πρόωρα, προκειμένου για να προστατευτούν και οι δικοί μας οικονομικοί πόροι. Ούτε βέβαια μπορούμε να κρύψουμε ότι, όσο μειώνεται το βάθος του πέλματος υπάρχει πιθανότητα να βελτιώνονται κάποιοι δείκτες, όπως η αντίσταση κύλισης ή στάθμη του παραγόμενου θορύβου. Είναι απόλυτα κρίσιμο λοιπόν να ελέγχεται και να καταγράφεται το βάθος του πέλματος των ελαστικών μας σε τακτά διαστήματα. Και φυσικά, σε συνθήκες δυνατής βροχής, με τον κίνδυνο της υδρολίσθησης να παραμονεύει, σηκώνουμε και λίγο το πόδι από το γκάζι.
Φουλ φρενάρισμα από ταχύτητα 120 χλμ./ώρα: το κόκκινο Golf με τα φθαρμένα ελαστικά χρειάζεται σχεδόν 100 μέτρα επιπλέον απόσταση για να ακινητοποιηθεί. Με 106 χλμ./ώρα πέφτει πάνω στα εμπόδια το Golf με τα φθαρμένα ελαστικά.
Πολυ καλο το test που εχετε κανει αλλα θα ηθελα να μαθω και τα μοντελα των ελαστικων που φορουσε το αυτοκινητο...