Στην εποχή που όλα μικραίνουν τα αυτοκίνητα συνεχώς μεγαλώνουν. Μαζί όμως με τις αυξήσεις στα μεγέθη ήρθαν και αυτές στις τιμές.
Τα αυτοκίνητα μεγάλωσαν από τη μια μεριά και ακρίβυναν από την άλλη
Στην εποχή του less is more και που όλα μικραίνουν για να κρατηθεί η τιμή είναι κάτι που κάνει ακριβώς το αντίθετο. Ναι, σωστά κατάλαβες είναι το αυτοκίνητο, που όλο μεγαλώνει αντί να μικραίνει και παράλληλα φορτώνεται με τεχνολογία. Από την άλλη, τα μικρά αυτοκίνητα κοστίζουν τώρα όσο τα οικογενειακά του χτες. Πριν μερικά χρόνια αγόραζες premium οικογενειακό μικρομεσαίο με 20 χιλιάρικα και τώρα σε αυτή την τιμή βρίσκεις μόνο προσιτό μικρό με αξιοπρεπή εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας.
Αν συγκρίνουμε όλα τα μοντέλα του σήμερα με τις προηγούμενες γενιές τους (όσα έχουν προφανώς) θα δούμε ότι με την πρώτη ματιά είναι σχεδόν πάντα μεγαλύτερα. Γενιά με τη γενιά αυξάνονται οι διαστάσεις στα μοντέλα ανεξαρτήτως κατηγορίας. Μέσα σε 10 χρόνια τα αυτοκίνητα έχουν πάρει σχεδόν 10 πόντους, πόσο δε σε βάθος χρόνου. Αν πάρουμε ένα μοντέλο με πολλές προηγούμενες γενιές στο βιογραφικό του, όπως για παράδειγμα το Honda Civic, θα δούμε ότι από αυτοκινητάκι πόλης που οριακά ξεπερνούσε τα 3,5 μέτρα πλέον έχει «μακρύνει» έως και πάνω από 1 μέτρο για να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα οικογενειακά με διαστάσεις μεσαίου μοντέλου.
Γιατί το κάνουν οι εταιρείες αυτό; Το προφανές είναι για να αυξήσουν τους χώρους. Το σημερινό, 4ης γενιάς Toyota Yaris του 2023 έχει μήκος κάτω από 4 μέτρα (3,94 μ. όταν το πρώτο Yaris το 1999 ήταν 3,6 μ.) ωστόσο είναι πιο ευρύχωρο από την Toyota Corolla του 2013 (εντάξει τότε λεγόταν Auris), που είχε μήκος 4,275 μέτρα. Οι μετρήσεις μας με την ειδική συσκευή (δες εδώ πώς γίνονται οι μετρήσεις χώρων στο Auto Τρίτη Test Center) έδειξαν πως ο «αέρας» για τα γόνατα των πίσω στο σημερινό Yaris είναι 13 εκατοστά, όταν στο Auris του 2010 ήταν μόλις 8,5 εκατοστά.
Από την άλλη, το Ford Puma, ένα μικρό SUV με μήκος 4,2 μέτρα έχει πορτ μπαγκάζ που σχεδόν φτάνει εκείνο του Toyota RAV 4 των 4,57 μέτρων του 2013 (547 λτ.), αν φυσικά προσθέσει κανείς τα 80 λίτρα του Megabox στα 456 λτ. του κανονικού χώρου αποσκευών που βρίσκεται από πάνω του.
Πίσω όμως από το προφανές που είναι η βελτίωση της ευρυχωρίας, η αύξηση των διαστάσεων αποσκοπεί και στη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς και κατ επέκταση των επιπέδων ασφάλειας (ενεργητικής και παθητικής) των μοντέλων. Γιατί στα παλιά μικρότερα αμάξια στριμώχνονταν 5 άτομα και οι ζώνες ασφαλείας ήταν απλά... αξεσουάρ, ενώ τώρα κάθε επιβάτης έχει το χώρο του και ένα σετ αερόσακων να τον προστατεύει αν χρειαστεί. Θα πει κανείς ότι κάτι τέτοιο αυξάνει την κατανάλωση και την ανάγκη για περισσότερα άλογα. Οι νέες υβριδικές τεχνολογίες όμως έδωσαν λύση και για τα δύο αυτά προβλήματα καθώς πλέον μπορείς να έχεις 200 άλογα και να καις τα μισά από ένα 1.200άρι 30-40 ετών με σκάρτα 50-60 άλογα.
Μαζί με την αύξηση των διαστάσεων και το «φόρτωμα» με τεχνολογία ήρθε και η αύξηση τιμών. Φτάσαμε λοιπόν στο σήμερα που τα σύγχρονα μικρά κοστίζουν όσο τα οικογενειακά του χτες. Και σε αρκετές περιπτώσεις ακόμα και παραπάνω.
Εσύ τι λες; Δικαιολογείται έτσι η αύξηση των τιμών με τη λογική ότι παίρνεις περισσότερο αυτοκίνητο άρα πρέπει να πληρώσεις και παραπάνω; Ή μήπως τελικά οι κατασκευαστές βρήκαν τρόπο να βγάζουν περισσότερα από μοντέλα που έχουν περισσότερη απήχηση στο λαό;