Πάνω-κάτω, γνωρίζουμε τις διαφορές στην τεχνολογία mild, full και Plug-in υβριδικών. Σήμερα θα αναφερθούμε σε μία έξτρα πληροφορία, το πού μπαίνει το ηλεκτρικό μοτέρ σε κάθε υβριδικό μοντέλο. Ξέρεις ότι υπάρχουν 3+ διαφορετικά σημεία που τοποθετείται ένας ηλεκτροκινητήρας;
Κερδίζεις από 1.800 ευρώ και πάνω
Στην Έκθεση του autotriti.gr «Καίνε τα Μισά» τα μοντέλα με υβριδική τεχνολογία έχουν την... τιμητική τους. Μιλάμε για το στάδιο πριν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για μία τεχνολογία που αναλόγως της εμπλοκής των ηλεκτρικών μοτέρ εξασφαλίζει στην πράξη σημαντικά μειωμένη κατανάλωση. Έχουμε αναλύσει στο παρελθόν τις διαφορές ανάμεσα σε mild, full και Plug-in hybrid μοντέλα, για αυτό και στις γραμμές που ακολουθούν θα πάμε ένα βήμα παρακάτω και θα μιλήσουμε για το πού μπαίνει το ηλεκτρικό μοτέρ σε κάθε υβριδικό μοντέλο. Αυτά είναι τα 3+ σημεία που τοποθετείται ένας ηλεκτροκινητήρας σε ήπια, πλήρως και επαναφορτιζόμενο υβριδικό όχημα.
Πιο συνηθισμένη αρχιτεκτονική σε mHEV μοντέλα είναι το BISG, όπου το ηλεκτρικό μοτέρ βρίσκεται δίπλα στον κύριο βενζινοκινητήρα και συνδέεται με την έξοδο του στροφαλοφόρου άξονα μέσω ιμάντα (π.χ. Hyundai).
Mild hybrid: Δίπλα στον βενζινοκινητήρα, στη βάση του βολάν ή στο κιβώτιο ταχυτήτων
Πιο «βασική» τεχνολογία είναι αυτή που βλέπουμε στα ήπια υβριδικά μοντέλα. Σε αυτά, ένα κύκλωμα (12, 24 ή 48V) τροφοδοτεί διάφορα περιφερειακά συστήματα, δίνοντας ένα έξτρα boostάρισμα στις χαμηλές στροφές. Η πιο διαδεδομένη αρχιτεκτονική θέλει το εκάστοτε ηλεκτρικό μοτέρ να βρίσκεται δίπλα στον κύριο βενζινοκινητήρα. Εκεί, αντικαθιστά το δυναμό και παράγει ρεύμα, συνδέεται με την έξοδο του στροφαλοφόρου άξονα μέσω ιμάντα και αναλαμβάνει ρόλο μίζας για το σύστημα start/stop. Η παραπάνω τεχνολογία είναι γνωστή και ως Belt Integrated Starter Generator (BISG) και, μεταξύ άλλων, την συναντάμε στα mild hybrid μοντέλα της Hyundai.
Πιο σπάνια λόγω κόστους και πολυπλοκότητας, θα δούμε το μικρής ισχύος ηλεκτρικό μοτέρ στην βάση του βολάν. Αν δεν γνωρίζετε, βολάν ή σφόνδυλος είναι το μέρος του κινητήρα που συνδέεται με την μίζα για να γυρίσει τον στρόφαλο στην εκκίνηση λειτουργίας του κινητήρα. Η εξωτερική του περίμετρος διαθέτει δόντια όπως αυτά των γραναζιών. Βρίσκεται τοποθετημένος σταθερά με βίδες και μια φλάντζα, στην πλευρά της μετάδοσης του στροφαλοφόρου άξονα, στο εσωτερικό ενός ειδικού περιβλήματός.
Τελευταία αλλά αρκετά συνηθισμένη τα τελευταία χρόνια είναι η τοποθέτηση σε κάποιο σημείο στο κιβώτιο ταχυτήτων. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι το σύστημα e-Hybrid του Ομίλου Stellantis. Πρόκειται για ένα μηχανικό σύνολο όπου ένας βασικός ηλεκτροκινητήρας μικρής ισχύος 48V, τοποθετημένος μεταξύ του θερμικού κινητήρα του και κιβωτίου. Αποδίδει 15 kW (20 ίππους) και 55 Nm ροπής. Την συγκεκριμένη αρχιτεκτονική έχουμε δει, μεταξύ άλλων, και στην νέα Alfa Romeo Tonale.