Η άνοιξη του diesel το 2011 έφερε στην αγορά πάνω από 300.000 πετρελαιοκίνητα, πολλά από τα οποία κυκλοφορούν ακόμα. Περνάει ακόμα η μπογιά τους ή τα νέα hybrid μπορούν να τα σβήσουν από τον χάρτη;
Τα υβριδικά «σκοτώνουν» τα diesel ή όχι;
Η απελευθέρωση του diesel το 2011 στα μεγάλα αστικά κέντρα έφερε και τη σχετική άνοιξη στις πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων. Αναζητώντας τρόπους για μείωση του κόστους μετακίνησης πολλοί αγοραστές στράφηκαν στις diesel εκδόσεις μοντέλων καταβάλλοντας το παραπάνω κόστος αγοράς σε σχέση με ένα αντίστοιχο βενζινοκίνητο. Όσοι έκαναν πάρα πολλά χιλιόμετρα στην εθνική έκαναν γρήγορα τη σχετική απόσβεση. Αυτοί είναι που εξακολουθούν να πίνουν νερό στο όνομα του diesel και να διακηρύττουν «diesel μέχρι να σβήσει ο ήλιος». Από την άλλη, πόσοι κάνουν ταξίδια τόσο συχνά; 80% των μετακινήσεων μας γίνεται στα αστικά κέντρα, όπου το πλεονέκτημα του diesel δεν υφίσταται (με εξαίρεση τη χαμηλότερη τιμή ανά λίτρο σε σχέση με τη βενζίνη) μιας και το σταμάτα-ξεκίνα στην κίνηση και τα φανάρια ανεβάζει την κατανάλωση. Mε ένα σύγχρονο full υβριδικό ισχύει ακριβώς αντίθετο.
Παράδεισος η πόλη για το υβριδικό, κόλαση για το diesel
Τα full υβριδικά έχουν περιορισμένη μεν, αλλά ιδιαίτερα χρήσιμη δυνατότητα ηλεκτροκίνησης. Στα φανάρια, στο παρκάρισμα, στο σταμάτα-ξεκίνα της κίνησης κινούνται ηλεκτρικά με τον ηλεκτροκινητήρα να παίρνει ενέργεια από τη μικρή (1,5-2 kWh) μπαταρία, που φορτίζει με ανάκτηση ενέργειας (φρενάρισμα-άφημα γκαζιού) ή από τον κινητήρα βενζίνης. Ο τελευταίος είναι φυσικά ιδιαίτερα οικονομικός σε κατανάλωση, ούτως ή άλλως. Έτσι τα υβριδικά μέσα στην πόλη καίνε 3-4 λτ./100 χλμ. ήτοι 20-30 % κάτω από τη μέση τους κατανάλωση. Αντίθετα ένα diesel θα κάψει μέσα στην πόλη 20-30% πάνω από τη μέση του κατανάλωση. Η κίνηση στην πόλη είναι εχθρός των φίλτρων μικροσωματιδίων (DPF). Για να αναγεννηθεί το φίλτρο αυτό, όταν υπάρξει η σχετική ένδειξη πρέπει να βγεις σε ανοιχτό δρόμο, να ταξιδέψεις με σταθερή ταχύτητα για 20-30 λεπτά ώστε το σύστημα να αυτοκαθαρίσει το φίλτρο. Σε περίπτωση αντικατάστασης το κόστος είναι μεγάλο. Όπως και της τρόμπας πετρελαίου, για την οποία δεν υπάρχει εγγύηση μιας και μιλάμε για diesel 10ετίας. Με άλλα λόγια η κόλαση του diesel είναι ο παράδεισος του υβριδικού, το οποίο δεν πληρώνει τέλη, κυκλοφορεί και ελεύθερα στο δακτύλιο και δεν δείχνει να κινδυνεύει άμεσα τουλάχιστον από απαγορεύσεις. Έχει και 8-11 χρόνια εγγύηση για την μπαταρία του, που είναι ένα από το πιο «ευαίσθητα» και ακριβά εξαρτήματά του.
Το υβριδικό βενζίνης καίει τα μισά στην πόλη
Οι μετρήσεις μας έχουν δείξει πως στην πόλη (θυμίζουμε πως το 80% των μετακινήσεών μας είναι πλέον αστικές) ένα diesel θα κάψει 6-7 λτ./100 χλμ..Με τιμή diesel στο 1,5 ευρώ/λτ. αυτό αντιστοιχεί σε 9-10 ευρώ ανά 100 χλμ. και σε ετήσια βάση 20.000 χλμ. μιλάμε για 2.000 ευρώ. Με την κατανάλωση του υβριδικού στην πόλη στα 3-4 λτ./100 χλμ. και τιμή βενζίνης στο 1,8 ευρώ/λτ., το κόστος κίνησης είναι γύρω στα 5-6 ευρώ/100 χλμ., 1000-1200 ευρώ το χρόνο δηλαδή. Σχεδόν 50% λιγότερο σε σχέση με το diesel 10ετίας, χωρίς να υπολογίζουμε κόστη για τρόμπες, φίλτρα DPF κτλ., που σίγουρα θα χρειαστούν σε ένα diesel 10ετίας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε και πως αρκετά diesel 10ετίας (σήμερα το διαθέτουν όλα) έχουν και σύστημα επιλεκτικής κατάλυσης με υγρό εξάτμισης adBlue, που ακυρώνει τα καρκινογόνα οξείδιου του αζώτου, τα οποία by default παράγει η καύση του diesel. Το σύστημα αυτό έχει έξτρα έξοδα για να συντηρηθεί.
Περισσότερη τεχνολογία, ασφάλεια και άνεση από το σύγχρονο υβριδικό
Στο ταξίδι το diesel παραμένει πολύ οικονομικό: Οι diesel έχουν μεγάλη ροπή που επιτρέπει τη χρήση μακρύτερων σχέσεων στο κιβώτιο, που με τη σειρά τους βοηθούν στο ταξίδι με χαμηλές στροφές στον κινητήρα. Πόσα ταξίδια κάνεις όμως το χρόνο;
Από την άλλη, ένα καινούργιο υβριδικό μεταξύ άλλων είναι και πιο ασφαλές: Φρενάρει μόνο του, σε κρατάει στην λωρίδα, έχει κάμερες για να παρκάρεις και πόσα ακόμα… Είναι και άνετο γιατί έχει στάνταρ αυτόματο κιβώτιο, που στο diesel το πλήρωνες έξτρα, ενώ δεν έχεις και το χαρακτηριστικό κροτάλισμα του diesel να σου παίρνει τα αυτιά. Έχει και οθονάρα αφής και απίστευτη συνδεσιμότητα. Λογικά όλα τα παραπάνω, άλλωστε μιλάμε για μια 12 χρόνια διαφοράς στην εξέλιξη.
Κάποτε, γεμίσαμε diesel επειδή τότε δεν έκαιγαν τίποτα. Τώρα που τα υβριδικά καίνε τα μισά, έχεις ακόμα θεό το «πετρέλαιο»;