Δες τώρα ποια είναι η πινακίδα προτεραιότητας που δεν ξέρει σχεδόν κανείς. Γιατί έχει προτεραιότητα αυτός που μπαίνει σε πλατεία και γιατί είναι μοιραίο να προσπεράσεις σχολικό.
Η πινακίδα προτεραιότητας που δεν ξέρει κανείς
Αυτή η πινακίδα σημαίνει πως κινήστε σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης και προτεραιότητα σε κάθε ενδεχόμενο έχει αυτός που κινείται στο αντίθετο ρεύμα.
Πρόκειται για την πινακίδα που φαίνεται στη δεύτερη είκόνα του άρθρου. Αυτή η πινακίδα σημαίνει πως κινήστε σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης και προτεραιότητα σε κάθε ενδεχόμενο έχει αυτός που κινείται στο αντίθετο ρεύμα.
Όταν δεν υπάρχει σήμανση σε ένα κυκλικό κόμβο, προτεραιότητα έχουν όσοι εισέρχονται σε αυτόν.
Ένα από τα μεγαλύτερα «βάσανα» για τους νέους οδηγούς είναι σε διασταυρώσεις και διάφορες ειδικές καταστάσεις ποιος έχει προτεραιότητα. Διότι δυστυχώς πολλοί υιοθετούν, στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τις προτεραιότητες στο δρόμο, τη φράση: «Όποιος πρόλαβε τον Κύριον είδε».
Απαγορεύεται να ακινητοποιήσετε το όχημά σας μέσα στο κίτρινο πλέγμα.
Ας δούμε κάποιες περιπτώσεις στις οποίες συχνά παρατηρείται διαφωνία των οδηγών για το ποιος έχει την προτεραιότητα και ας μάθουμε τι ισχύει πραγματικά.
Αυτός που μπαίνει σε κυκλική πλατεία έχει προτεραιότητα
Όταν θέλουμε να στρίψουμε από ένα δρόμο με παραπάνω από μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, οφείλουμε να κινηθούμε στην ακριανή λωρίδα, προς την πλευρά που θέλουμε να στρίψουμε.
Σύμφωνα με τον Κ.Ο.Κ, σε ισόπεδο κυκλικό κόμβο, χωρίς σήμανση, προτεραιότητα έχουν εκείνοι που μπαίνουν στον κόμβο. Αυτό σημαίνει πως όσοι είναι πάνω στην πλατεία, πρέπει να κοιτάξουν αν οι εισερχόμενοι έχουν την οκτάγωνη πινακίδα STOP ή όχι.
Όταν βλέπουμε σταματημένο σχολικό μπροστά μας, οφείλουμε να επιβραδύνουμε γιατί μπροστά από το σχολικό μπορεί να ξεπροβάλλουν μαθητές.
Για αυτό εξάλλου τα σήματα έχουν διαφορετικά σχήματα. Στο εξωτερικό πάντως, ισχύει το αντίθετο και προτεραιότητα έχει όποιος κινείται εντός της πλατείας!
Κίνδυνος να πατήσεις πεζό αν προσπεράσεις σταματημένο σχολικό ή λεωφορείο
Πρόκειτα για μια ιδιαίτερα επικίνδυνη περίπτωση. Όταν βλέπουμε σταματημένο σχολικό ή λεωφορείο μπροστά μας, οφείλουμε να επιβραδύνουμε ακόμα κι αν ο δρόμος έχει ακόμα και δύο λωρίδες, και αν απαιτείται να ακινητοποιήσουμε τελείως το όχημα.
Συχνά όμως, αφού κορνάρουμε αρκετά, προσπερνάμε όπως-όπως χωρίς να σκεφτούμε αν μπροστά από το σχολικό θα ξεπροβάλλουν οι μαθητές, για να διασχίσουν το δρόμο απέναντι. Το ίδιο ισχύει και με το λεωφορείο και πιθανούς επιβάτες που έχουν αποβιβαστεί. Προτεραιότητα λοιπόν στο σχολικό ή το λεωφορείο, όση ώρα κι αν αυτό μείνει σταθμευμένο μπροστά μας.
Κινήστε στη μεσαία λωρίδα και θέλετε να στρίψετε δεξιά σε φανάρι Στην περίπτωση αυτή είστε υποχρεωμένοι να προειδοποιήσετε τους άλλους οδηγούς που ακολουθούν χρησιμοποιώντας τα φώτα αλλαγής κατεύθυνσης (φλας) του οχήματός σας. Αλλάξτε λωρίδα κυκλοφορίας με προσοχή, μπαίνοντας πίσω από το οχήματα που είναι δεξιά σας και στρίψτε εφόσον επιτρέπεται από τη σήμανση.
Στην Ελλάδα όμως, αντί αυτού, επιταχύνουμε για να περάσουμε μπροστά από τους άλλους, στην ανάγκη «κλείνουμε» και κάποιον, ενώ αν μας κορνάρει τον βρίζουμε κιόλας για να μάθει να βρίσκεται εκεί.
80 ευρώ πρόστιμο αν σταματήσεις σε κίτρινο ορθογώνιο πλέγμα σε διασταύρωση
Η διαγράμμιση της περιοχής αυτής (αν και δεν τη συναντάμε συχνά) υποδεικνύει πως μπορούμε να εισέλθουμε, με την προϋπόθεση ότι δε θα υποχρεωθούμε να μείνουμε μέσα σε αυτή λόγω κίνησης. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αφήσουμε την περιοχή να αδειάσει από τα προπορευόμενα αυτοκίνητα και εφόσον μας το επιτρέπει η σήμανση, να τη διασχίσουμε και εμείς από άκρη σε άκρη. Το πρόστιμο σε αυτή την περίπτωση ανέρχεται στα 80 ευρώ.
Δυστυχώς όμως το κίτρινο αυτό πλέγμα δεν υπάρχει στις περισσότερες διασταυρώσεις. Οι περισσότεροι από εμάς μπλοκάρουμε συχνά τους κάθετους δρόμους, με την παιδική δικαιολογία ότι «…αφού δεν προχωρούν οι άλλοι… εγώ τι φταίω;»
Εσείς γνωρίζατε τι προβλέπει ο K.O.K σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις; Αν δίνατε σήματα τώρα θα τα περνούσατε;