Οι κλοπές καταλυτών έχουν γίνει καθημερινό φαινόμενο στην χώρα μας, όμως υπάρχουν αυτοκίνητα που δεν χρειάζεται να φοβούνται. Ποια είναι αυτά;
Κλοπές καταλυτών, αυτή η μάστιγα
Οι κλοπές καταλυτών έχουν γίνει μάστιγα τα τελευταία χρόνια (δες εδώ πως μπορείς να προστατευτείς) αλλά είναι γεγονός πως αυτό δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, αφού το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες και σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Οι κλέφτες μάλιστα, όχι μόνο κλέβουν τον καταλύτη αλλά, για να γίνει πιο εύκολα η δουλειά τους, δεν διστάζουν να γυρίζουν στο πλάι το αυτοκίνητο, προκαλώντας έτσι ακόμη μεγαλύτερη ζημιά στο όχημα. Και όλα αυτά για μια κλοπή που διαρκεί από 3 έως 5 λεπτά, είναι δύσκολο δηλαδή να γίνει αντιληπτή από τον ιδιοκτήτη ή κάποιον καλό γείτονα.
Ο καταλύτης έχει μέσα του κάποια πολύτιμα και ιδιαίτερα ακριβά μέταλλα. Μάλιστα, δύο από τα τρία σπάνια μέταλλα που υπάρχουν στους καταλύτες αξίζουν περισσότερο από ό,τι ο ίδιος ο χρυσός! Πιο συγκεκριμένα, το δυσεύρετο ρόδιο λογίζεται ως το πιο ακριβό μέταλλο που υπάρχει στην Γη, με τις τιμές του να βρίσκονται στα ύψη λόγω της αυξημένης ζήτησης και της περιορισμένης διαθέσιμης ποσότητας. Την ίδια στιγμή, το παλλάδιο κοστίζει πάνω από 2.300 δολάρια ανά ουγγιά, ενώ, όσον αφορά τον λευκόχρυσο (πλατίνα), αυτός τιμολογείται στα 1.000 δολάρια ανά ουγγιά. Τις παραπάνω λεπτομέρειες γνωρίζουν οι οργανωμένες συμμορίες, για αυτό και προσπαθούν να επωφεληθούν. Οι κλεμμένοι καταλύτες καταλήγουν σε εταιρείες ανακύκλωσης αλλά και παράνομα σκραπατζίδικα, τα οποία αποτελούν τμήμα παραεμπορίου με μεγάλο ετήσιο τζίρο. Κατόπιν, τα κλοπιμαία ανταλλακτικά μεταφέρονται σε άλλες χώρες όπου αποσυναρμολογούνται, διαχωρίζονται τα πολύτιμα συστατικά από τα υπόλοιπα και μεταπωλούνται. Η λεία των κλεφτών ανέρχεται από 100-600 ευρώ ανά κομμάτι ανάλογα με το μοντέλο. Ένας παλαιός 10ετίας και μεταχειρισμένος καταλύτης σε αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού κοστίζει περισσότερο, διότι είναι μεγαλύτερου μεγέθους και διαθέτει περισσότερα μέταλλα.
Από ποια αμάξια δεν κλέβουν τους καταλύτες
Η εταιρεία Simply IOA που ασχολείται με ασφάλειες αυτοκινήτων δημοσίευσε μια έρευνα, η οποία αναφέρεται στα οχήματα που ΔΕΝ είναι πιθανό να γίνουν στόχος των κλεφτών καταλυτών. Σύμφωνα με αυτή τη μελέτη, οι κλέφτες αποφεύγουν τα αυτοκίνητα που ήταν κατασκευασμένα πριν το 1974 γιατί εκείνη την εποχή, οι εταιρείες δεν έβαζαν καταλύτες στα αυτοκίνητά τους.
Μια άλλη κατηγορία αυτοκινήτων που δεν θα γίνουν ποτέ στόχος είναι τα ηλεκτρικά οχήματα, αφού δεν έχουν θερμικό μοτέρ ούτε και εξάτμιση, οπότε δεν χρειάζεται να έχουν κάποιον καταλύτη. Χαμηλά στις προτιμήσεις των κλεφτών είναι γενικά τα καινούρια αυτοκίνητα γιατί πολλές εταιρείες έχουν μεταφέρει τον καταλύτη μέσα στον κινητήρα.
Επίσης, οι μάρκες από την Ασία και από την Αμερική, όπως η Hyundai, η Subaru, η Ford και η Chevrolet έχουν καταφέρει να μειώσουν την ποσότητα των σπάνιων μετάλλων που βρίσκονται μέσα στους καταλύτες των μη-υβριδικών μοντέλων τους. Αυτό είναι γνωστό όμως μόνο στους πιο έμπειρους κλέφτες, οπότε τα οχήματα των εταιρειών αυτών δεν είναι απίθανο να γίνουν στόχος. Τέλος, πρώτος στόχος δεν είναι ούτε τα πετρελαιοκίνητα, καθώς αυτά, αν και έχουν καταλύτη, η ποσότητα των πολύτιμων μετάλλων είναι εξαιρετικά μικρή.