Πόσο μεγάλη ζάντα θα βάλεις σε μικρομεσαίο; Είναι λίγες οι 16άρες; Μήπως θες 18άρες για να γεμίζουν ωραία οι θόλοι; Τι λέτε;
16, 17 ή 18 ίντσες; Εσείς με τι συμβιβάζεστε, τι θα θέλατε και μέχρι πόσο θα πληρώσετε για να έχετε τις ζάντες που σας αρέσουν;
Μέχρι πριν 20 χρόνια 16αρες ζάντες φορούσαν οι κορυφαίες εκδόσεις των μεσαίων μοντέλων. 16άρες ζάντες φορούσαν τα πρώτα Audi RS3 και RS4, 16άρες φορούσαν και οι M3. 16άρες ζάντες φορούσαν τα πολυτελή μοντέλα και θα έπρεπε να πας σε κάτι σαν την S-Class για να δεις μεγαλύτερη ζάντα.
Το μέγεθος της ζάντας βλέπεις δείχνει και την κλάση του αυτοκινήτου. Τα μικρά ή τα φθηνά μοντέλα βολεύονται και με μικρότερες ζάντες, αν όμως θες να δείχνεις «κορυφή» πρέπει η ζάντα να γεμίζει το θόλο.
Εντάξει, από αισθητικής πλευράς μία μεγάλη ζάντα κολακεύει, αφού έχει όμορφη σχεδίαση και ξεχωρίζει. Όπως και να το κάνεις δεν μπορείς να συγκρίνεις απλά ένα λάστιχο με υψηλό προφίλ με μία ζάντα και λάστιχο χαμηλού προφίλ. Και οι ζάντες μεγαλώνουν σε μέγεθος.
Σήμερα 16άρες φοράνε τα μικρά μοντέλα κι ας είναι και σιδερένιες. 17άρες είναι οι βασικές στα μικρομεσαία και 18άρες πλέον στάνταρ στις πιο ακριβές εκδόσεις. Οι S-Class έχουν φτάσει μέχρι και τις 20 ίντσες, και έτσι πολλοί κοιτούν τις 20άρες ακόμη και για πιο προσιτά και μικρά αυτοκίνητα.
Η λογική της μεγάλης ζάντας, πέραν της αισθητικής, είναι απλή. Όσο μεγαλύτερος ο τροχός, τόσο πιο εύκολα περνάει πάνω από τις ανωμαλίες χωρίς να τις διαβάζει. Ένας μεγάλος τροχός είναι πιο όμορφος αν η αναλογία μέταλλο-λάστιχο είναι υψηλή, αν δηλαδή το λάστιχο έχει χαμηλό προφίλ.
Κάποιοι θα μιλήσουν και για το βάρος, αφού ο τροχός αποτελεί μέρος της μη αναρτημένης μάζας, είναι δηλαδή κυρίως ότι ταλαντώνεται στις ανωμαλίες, και το μεγαλύτερο βάρος δημιουργεί πιο έντονες ταλαντώσεις. Μία (κυρίως κενή) ζάντα είναι πιο ελαφριά από ένα λάστιχο υψηλού προφίλ, όμως αυτή η λογική έχει ξεχαστεί λιγάκι, ειδικά στις φθηνότερες ζάντες που τοποθετούνται από τους κατασκευαστές στα μοντέλα. Ανεξάρτητες έρευνες έχουν δείξει πως σε τροχούς ίδιας διαμέτρου, οι 16 ίντσες είναι ελαφρύτερες από τις 17 και 18. Σε ακριβές μάρκες ζάντας, με κράματα μαγνησίου και άλλα εξωτικά, οι μεγαλύτερες ζάντες παραμένουν ελαφρύτερες και έτσι προτιμώνται.
Και μετά είναι η άνεση. Όσο χαμηλότερο το προφίλ του ελαστικού, τόσο χειρότερη η άνεση. Βλέπεις μία Rolls Royce μπορεί να φορά 21 ίντσες ζάντα, έχει όμως και 65 προφίλ, όχι 35 που φοράει το δικό σου. Η άνεση με το χαμηλό προφίλ χάνεται πολύ γρήγορα, και το τίμημα της μεγάλης ζάντας, εκτός από χρήμα, μετριέται και σε πόνο.
Μέχρι τι ζάντα λοιπόν θα βάλεις σε μικρομεσαίο; 16 είναι μικρή κι ας είναι άνετη; 17; Ή 18 και όποιος έχει δισκοπάθεια ας μην μπαίνει στο αυτοκίνητο; Τι λες;
Σημαντικός παράγοντας είναι και το κόστος των ελαστικών. Στις μεγαλύτερες ζάντες το κόστος ανεβαίνει. Προσωπικά για λόγους κόστους, άνεσης και αναρτώμενης μάζας προτιμάω 16" σε μικρομεσαίο.
Σημαντικός παράγοντας είναι και το κόστος των ελαστικών. Στις μεγαλύτερες ζάντες το κόστος ανεβαίνει. Προσωπικά για λόγους κόστους, άνεσης και αναρτώμενης μάζας προτιμάω 16" σε μικρομεσαίο.