Κάποτε πολλά «χλιδάτα» αυτοκίνητα, ειδικά των πραγματικά premium κατασκευαστών είχαν το σήμα τους ως φιγούρα πάνω στο εμπρός καπό. Τι άλλαξε τα τελευταία χρόνια και σχεδόν όλοι το `χουν καταργήσει;
Rolls Royce, Mercedes, Jaguar: Γιατί χάθηκαν οι «σηματάρες»;
Ένα από τα πιο γνώριμα χαρακτηριστικά ορισμένων πολυτελών και πολύ ακριβών κατασκευαστών αυτοκινήτων είναι το σήμα-φιγούρα στο μπροστινό καπό. Όταν ακούς για κάτι τέτοιο κυρίως τρεις κατασκευαστές σου έρχονται στο μυαλό. Πρώτη και καλύτερη η κορυφαία των premium Rolls Royce, ενώ συνήθως ακολουθούν Mercedes και Jaguar. Δεν είναι μόνο αυτές οι μάρκες που κατά καιρούς είχαν τέτοιο σήμα στο μπροστινό καπό, αλλά σίγουρα είναι οι πιο αναγνωρίσιμες.
Τι άλλαξε όμως σήμερα και σχεδόν κανένας κατασκευαστής δεν προσφέρει τα μοντέλα του με αυτό το μεγάλο και επιβλητικό σήμα στο καπό;
Η μόδα του σήματος-φιγούρας στο μπροστινό καπό εμφανίστηκε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Αρχικά ξεκίνησε ως μια πρακτική λύση, καθώς πολλά μοντέλα της εποχής είχαν μεγάλα ψυγεία με το στόμιο που στηρίζεται η τάπα του νερού να κάθεται ψηλότερα από τον υπόλοιπο κινητήρα και να εξέχει έξω από το καπό. Τα σήματα αυτά ήταν η λύση να «κρύψουν» αυτό το άσχημο χαρακτηριστικό.
Το «κόλπο» αυτό όμως άρεσε στο κοινό και δημιούργησε μια «μόδα», οπότε αργότερα που κατάφεραν αν κρύψουν το στόμιο του ψυγείου μέσα στο χώρο του κινητήρα, η φιγούρα παρέμεινε. Έτσι κάποιες εταιρείες, όπως η Mercedes, μετέτρεψαν το μεγάλο σύμβολο πάνω στο καπό του κινητήρα σε σήμα κατατεθέν τους.
Από την μόδα στην εξαφάνιση
Ωστόσο, όσο τα χρόνια περνούσαν, βλέπαμε όλο και περισσότερες φίρμες να καταργούν τη φιγούρα από τα καπό τους. Οι λόγοι αρκετοί, άλλοι μικρότερης σημασίας και άλλοι… ανάγκης.
Μπορεί η φιγούρα στο καπό να έδινε μια παραπάνω αίσθηση χλιδής στο αυτοκίνητο (που περνούσε και σε οδηγό-επιβάτες), ωστόσο αυτό με τα χρόνια δεν άρεσε σε όλους, που ίσως το έβρισκαν υπερβολικό. Εκτός αυτού όμως υπήρχαν και πιο πρακτικοί λόγοι.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η αεροδυναμική αντίσταση αποτελεί μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους που οι σχεδιαστές αυτοκινήτων πρέπει να υπολογίσουν στην παραμικρή λεπτομέρεια. Ειδικότερα τα τελευταία χρόνια με την ανάγκη μείωσής της, αρχικά για οικονομία καυσίμου και σήμερα με την επικράτηση της ηλεκτροκίνησης, για μεγαλύτερη αυτονομία στα ηλεκτρικά οχήματα. Έτσι λοιπόν, ακόμα και το μικρό σηματάκι στο καπό, «χαλάει» την ροή αέρα στο μπροστινό μέρος. Σκεφτείτε μόνο ότι ολόκληρη Rolls Royce που έχει συνδυάσει την ιστορία της με τη φιγούρα στο καπό, αναγκάστηκε πριν μερικούς μήνες να ανασχεδιάσει το σήματης για αυτόν ακριβώς το λόγο, να μειώσει την αεροδυναμική του αντίσταση.
Εκτός όμως της αεροδυναμικής, υπάρχουν και λόγοι ασφαλείας που όλο και περισσότερες φίρμες «έκοψαν» το σήμα-φιγούρα από τα οχήματά τους. Σε περίπτωση σύγκρουσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου με πεζό, αυξανόταν το ρίσκο για περεταίρω τραυματισμούς του πεζού, λόγω ακριβώς αυτού του σήματος.
Επιπροσθέτως, τα σήματα αυτά, αποτελούσαν ανέκαθεν μήλο της έριδος για τους κλέφτες, ενώ είχε δημιουργηθεί και μια μόδα γύρω από την κλοπή τους στις νέες ηλικίες. Μια τέτοια κλοπή, εκτός από το σήμα θα μπορούσε να προκαλέσει και ζημιά στο καπό, κάτι που κανείς ιδιοκτήτης δεν θα ήθελε. Και σε αυτόν τον τομέα η Rolls Royce βρήκε μια λύση, καθώς τα τελευταία σχεδόν 20 χρόνια, όλα τα μοντέλα της έχουν ένα αντικλεπτικό σύστημα στο σήμα του καπό. Μόλις πας να το αγγίξεις, εξαφανίζεται σε κλάσματα μέσα στο καπό!