Σχεδίαση, υλικά, εξοπλισμός: Ποια παλιώνουν σαν κρασί & ποια σα γάλα;
- Οι τάσεις σε σχεδίαση, περίεργο εξοπλισμό και χρώματα αλλάζουν κάθε 5-10 χρόνια
- Κάποια μοντέλα πάλιωσαν και έγιναν vintage (πχ Alfa 156) άλλα απλά δείχνουν παλιά (πχ Nissan Primera)
- Υλικά όπως το βαμμένο ασημί ταμπλό ή ο αλουμινένιος λεβιές ήρθαν και ευτυχώς έφυγαν
- Σήμερα πολλοί θεωρούν πως οι οθόνες ή η διαστημική σχεδίαση θα παλιώσουν σαν γάλα και όχι σαν κρασί
Οι τάσεις σε σχεδίαση, περίεργο εξοπλισμό και χρώματα αλλάζουν κάθε 5-10 χρόνια
Πόσες ιδέες έχουν οι σχεδιαστές που φτάνουν στα μοντέλα που οδηγούμε, και ενώ αρχικά μπορεί να φαίνονταν ωραίες, μόλις περάσουν μερικά χρόνια απλά δείχνουν χάλια; Τι είναι αυτό που πάλιωσε σαν το γάλα στο δικό σου αυτοκίνητο, και τι πάλιωσε σαν κρασί;
Κάθε πέντε-δέκα χρόνια η σχεδίαση αλλάζει ριζικά. Από το 2000 και μετά τα αυτοκίνητα έγιναν σαφώς πιο αεροδυναμικά, τα χάτσμπακ εξαφάνισαν τα σεντάν, η μόδα πήγε από οργανική, με αυτοκίνητα όλο καμπύλες, σαν φασόλια, μέχρι το άλλο άκρο, όλο ακμες και βίαιες γωνίες. Βλέποντας τώρα αυτά τα σχέδια, κάποια πάλιωσαν καλά και δείχνουν vintage, αλλά απλά ξίνισαν και δείχνουν χάλια. Και δεν είναι μόνο η συνολική σχεδιαστική γλώσσα. Οι επιλογές των χρωμάτων, των υλικών αλλά και ο εξοπλισμός που κάποτε ήταν φρέσκες ιδέες, είχαν την ίδια τύχη. ¶λλα τα βλέπεις τώρα και λες «τι ωραία», άλλα πάλι σου φέρνουν αναγούλα.
Κάποια μοντέλα πάλιωσαν και έγιναν vintage (πχ Alfa 156) άλλα απλά δείχνουν παλιά (πχ Nissan Primera)
Σκέψου πως δείχνει σήμερα μια Alfa 156 για παράδειγμα. Σαφώς παλιά, όμως η σχεδίασή της, κλασσική Alfa Romeo, και παρά την βασικά οργανική «γλώσσα», κάνει τον οδηγό της ακόμη και σήμερα να την οδηγεί με καμάρι. Βάλε τώρα ένα Nissan Primera δίπλα της. Ίδια ηλικία, επίσης με οργανική σχεδίαση, και πες αλήθεια. Ποιο πάλιωσε σαν κρασί και ποιο σαν γάλα. Ακόμη και μέσα στην ίδια μάρκα υπάρχουν χαώδεις διαφορές. Δες ένα Suzuki Vitara, και το μοντέλο που το ακολούθησε, το Grand Vitara. Το πρώτο με σχεδίαση Edge, ακμές, γωνίες, το δεύτερο οργανικό, με καμπύλες, φουσκώματα. Ποιο δείχνει vintage και ποιο απλά εκτός τόπου και χρόνου;
Υλικά όπως το βαμμένο ασημί ταμπλό ή ο αλουμινένιος λεβιές ήρθαν και ευτυχώς έφυγαν
Ποιος θυμάται, ή ακόμη χειρότερα, ποιος έχει στην καμπίνα αυτό το γυαλιστερό ασημί πλαστικό στην κεντρική κονσόλα. Το «δούλεψε» πολύ η Opel μετά το 2000, αλλά το είδαμε και σε γιαπωνέζικα μοντέλα όπως το Yaris της ίδιας εποχής, και άλλα. Ήταν πολύ της μόδας, μέχρι που εξαφανίστηκε. Γατί; Έδειχνε φτηνό από την πρώτη μέρα, με το πρώτο γδάρσιμο φαινόταν πως ήταν ένα χέρι μπογιά σε ένα κομμάτι πλαστικό, γυάλιζε στον ήλιο, κιτρίνισε με το χρώμα, και θάμπωνε με τον ιδρώτα. Ή αργότερα, προς το 2010 και μετά, το ονομαζόμενο «piano black», ένα λουστρίνι που γέμιζε δαχτυλιές, έκανε στη σκόνη να φαίνεται από χιλιόμετρα, γδερνόταν ακόμη κι αν το καθάριζες με μετάξι, και με τα χρόνια απλά δείχνει θαμπό, πρώην γυαλιστερό πλαστικό. Και η λίστα είναι μεγάλη. Θυμήσου τις αλουμινένιες λαβές, τα αλουμινένια διακοσμητικά στο τιμόνι, ή το λεβιέ των ταχυτήτων. Μια 40άρα το καλοκαίρι και το έγκαυμα ήταν σίγουρο. Βάλε ότι στράβωναν και στο πρώτο ζόρι και γδέρνονταν ακόμη και με το νύχι, και φαίνεται πόσο κακή ιδέα ήταν.
Σήμερα πολλοί θεωρούν πως οι οθόνες ή η διαστημική σχεδίαση θα παλιώσουν σαν γάλα και όχι σαν κρασί
Σήμερα οι κατασκευαστές πειραματίζονται όσο ποτέ πριν. Που σημαίνει πως στα επόμενα χρόνια θα έχουμε νέα λίστα από «ιδέες» που πάλιωσαν σα γάλα. Για πολλούς η χειρότερη ιδέα είναι οι οθόνες, που αν με το χρόνο αρχίσουν να χαλάνε, δεν θα επισκευάζονται λόγω κόστους και θα αφήσουν πολλά αυτοκίνητα 10-15 ετών στο μέλλον με βασικές λειτουργίες εκτός χρήσης. Για τις σχεδιαστικές γλώσσες που σήμερα είναι περισσότερες από ποτέ, για τα αυτοκίνητα-διαστημόπλοια ή αυτοκίνητα-αμύγδαλα (αυτό που λέγαμε πριν ενός όγκου, αλλά με πιο μυτερό εμπρός μέρος), το μέλλον θα δείξει τι θα γίνει vintage και τι θα γίνει απλά παλιό και κουρασμένο.
Ποιο σημερινό μοντέλο θα οδηγεί κανείς με το κεφάλι ψηλά αύριο, ποιο θα είναι η Alfa 156 στο μέλλον, και ποιο το Nissan Primera; Τι λες;