ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Γιατί τυφλώνουν; Λύση με τα «έξυπνα» LED

 Σχολιάστε 
73.567 Επισκέψεις στο άρθρο
Ακόμα και τα ελαφρώς βρώμικα φώτα επηρεάζουν τη δέσμη του φωτός και μπορεί να ενισχύσουν την τύφλωση.
4 Φωτογραφίες »

Ακόμα και τα ελαφρώς βρώμικα φώτα επηρεάζουν τη δέσμη του φωτός και μπορεί να ενισχύσουν την τύφλωση.

Η βασική αιτία είναι ότι οι λάμπες γίνονται όλο και μικρότερες. Παλιότερα το φώς έφεγγε από μια μεγάλη επιφάνεια, ενώ τα LED σήμερα συχνά δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια γραμμή πάνω στο αμάξωμα. Φαίνεται όμορφο απ`έξω αλλά οι υπόλοιποι δε βλέπουν καλά: όσο μικρότερη η πηγή τόσο πιο έντονη η τύφλωση. Και τα LED παράγουν αυξημένη ποσότητα φωτός μέσα από το μικρότερο δυνατό χώρο. Ακόμα κι ένα ελάχιστο LED των 2,5 Watt παράγει γύρω στα 180 Lumen. Αλλά είναι και η απόχρωση που παίζει σημαντικό ρόλο. Σε αντίθεση με τα αλογόνου τα οποία βγάζουν ένα ζεστό, ευχάριστο φως, τα LED εκλύουν φως με υψηλότερη χρωματική θερμοκρασία, η οποία πλησιάζει πιο πολύ το φως ημέρας. 


Τα «έξυπνα» Intellilux LED matrix φώτα της προηγούμενης γενιάς του Opel Astra, ενός από τα πρώτα mainstream μοντέλα που είχαν τέτοιου είδους φώτα.
4 Φωτογραφίες »

Τα «έξυπνα» Intellilux LED matrix φώτα της προηγούμενης γενιάς του Opel Astra, ενός από τα πρώτα mainstream μοντέλα που είχαν τέτοιου είδους φώτα.


Επίσης, τα πολύ ψηλά ρυθμισμένα φώτα ενισχύουν την τύφλωση. Γι`αυτό και χρειάζεται εκ νέου ρύθμιση των φώτων ανάλογα με τη φόρτωση που έχει δεχτεί κάθε φορά το αυτοκίνητο. Η δε αυτόματη ρύθμιση της δέσμης στο ύψος είναι υποχρεωτική για τους κατασκευαστές μόνο από ένα επίπεδο 2.000 Lumen και πάνω. Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι τα βρώμικα φώτα. Μέσα από τα μη καθαρισμένα φανάρια η ακτίνα δράσης των φώτων μειώνεται έως και κατά δύο τρίτα. Ταυτόχρονα αυξάνεται η τύφλωση. Κι εδώ πάντως, η υποχρέωση προς τον κατασκευαστή για τοποθέτηση πλυστικής συσκευής τίθεται από τα 2.000 Lumen και πάνω.

Ο καθηγητής Γκράιν συμβουλεύει ιδιαίτερα τους πιο ηλικιωμένους να μην εστιάζουν ευθέως πάνω στην πηγή του φωτός και να ενεργοποιούν τον ατμοσφαιρικό φωτισμό της καμπίνας, όπου είναι διαθέσιμος. Έτσι θα μειωθεί το σκοτάδι στο εσωτερικό του οχήματος και οι κόρες δεν ανοίγουν τόσο πολύ. Τα γυαλιά ηλίου ή τα λεγόμενα «γυαλιά νυχτερινής οδήγησης» μάλλον δεν έχουν κάποιο ιδιαίτερο αποτέλεσμα ενώ μπορεί να θεωρηθούν και επικίνδυνα. 

Μία καλή λύση είναι τα νέα, «έξυπνα» Μatrix-LED φώτα. Με τη βοήθεια από κάμερες μπορεί να ρυθμιστεί εξειδικευμένα το κάθε ένα από τα LED. Έτσι όταν πλησιάζει αυτοκίνητο από απέναντι να μπορεί να χαμηλώνει την ένταση ή να σβήνει η κάθε δίοδος ανεξάρτητα. Επίσης και οι πινακίδες στο δρόμο δέχονται λιγότερο φως ώστε να μην επιστρέφουν στο όχημα τόσο δυνατή λάμψη. Τα LED φώτα μάλιστα μπορούν να προβάλλουν και εικόνες στο δρόμο εμπρός από το όχημα. Ένα είναι λοιπόν σίγουρο: το μέλλον των φώτων παραμένει... λαμπρό. 

Είναι τα έξυπνα LED η λύση;

Η τεχνολογία αυτή συναντάται κυρίως σε premium μοντέλα, ωστόσο σταδιακά περνά και σε πιο mainstream αυτοκίνητα. Στο Audi A5 για παράδειγμα, υπάρχουν 26 δίοδοι φωτός ανά φανάρι. 14 LED αφορούν τη μεσαία σκάλα και τους προβολείς ενώ συμπληρώνονται από μια μονάδα με all-weather χαρακτηριστικά και κάλυψη της στροφής. Αν το όχημα βγει εκτός ορίων της πόλης οι προβολείς ανάβουν αυτόματα. Η εμπρός κάμερα αναγνωρίζει τα αντιθέτως κινούμενα οχήματα και σβήνει τα LED που χρειάζονται σε κρίσιμα κομμάτια του δρόμου ώστε να μην τυφλώνει τον απέναντι. Αντίστοιχες τεχνολογίες συναντούμε πλέον και σε πιο mainstream μοντέλα, όπως το Opel Astra που στην προηγούμενη κιόλας γενιά του είχε LED φώτα με 16 στοιχεία (8 σε κάθε πλευρά) τα οποία λειτουργούσαν με μαεστρία αυτόματα πραγματοποιώντας μέχρι και 256 (γρήγορες) εναλλαγές φωτισμού. Όπως ήταν αναμενόμενο η εξελιγμένη τεχνολογία πέρασε και στη νέα γενιά του Astra με κάποιες περαιτέρω βελτιώσεις.

Η άποψή μας

Το μέλλον είναι φωτεινό! Θα στηρίζεται όμως σε φώτα που θα μπορούν να προσαρμόζονται σε κάθε κατάσταση όπως τα Matrix-LED. Πρόκειται για τεχνολογία η οποία συναντάται κυρίως σε premium μοντέλα, αλλά έχει περάσει ήδη και σε αρκετά mainstream SUV και hatchback. Μπορεί να την πληρώνεις κάτι παραπάνω, αλλά σίγουρα αξίζει τα λεφτά αφού... κάνει τη νύχτα μέρα.

Σελίδα 1LED, xenon, αλογόνου: Ποια φώτα «τυφλώνουν» περισσότερο & γιατί;
Σελίδα 2Γιατί τυφλώνουν; Λύση με τα «έξυπνα» LED
Mercedes
Mototriti.gr