Η Toyota έχει εξελίξει 4 διαφορετικές ηλεκτρισμένες τεχνολογίες, οι οποίες καλύπτουν τις ανάγκες του «σήμερα», της μετάβασης στο «αύριο», καθώς και του «αύριο».
Η Toyota αναμφισβήτητα είναι από τους κορυφαίους κατασκευαστές αυτοκίνητων και συγχρόνως μια φίρμα συνυφασμένη με την τεχνολογική εξέλιξη και την αξιοπιστία των μοντέλων της. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που έχει διακριθεί αμέτρητες φορές στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, έχοντας βρεθεί μάλιστα 19 φορές νικήτρια στον πιο απαιτητικό αγώνα αντοχής, τις 24 ώρες του Le Mans.
Η ιαπωνική φίρμα εδώ και πάρα πολλά χρόνια έχει εξελίξει πολλές επαναστατικές καινοτομίες κινητήρων, ωστόσο αυτή που έμελε να την καθορίσει στη σύγχρονη εποχή της είναι η ανάπτυξη των υβριδικών μοντέλων.
25 έτη υβριδικών μοντέλων Toyota
Ήταν το μακρινό 1997, όταν η Toyota ξεκίνησε πρώτη την ευρεία παραγωγή του υβριδικού Prius, τότε που οι περισσότεροι στο άκουσμα της λέξης υβριδικό κοιτούσαν με βλέμμα απορίας. Και όμως η Toyota τότε έγραφε ιστορία φέρνοντας στο προσκήνιο μια τεχνολογία, η οποία αποτέλεσε την αρχή του εξηλεκτρισμού της αυτοκίνησης. Βεβαίως η υβριδική τεχνολογία προϋπήρχε, δεν την ανακάλυψε η Toyota, ωστόσο η ιαπωνική φίρμα ήταν αυτή που πίστεψε σε αυτήν, επένδυσε και σίγουρα δικαιώθηκε από την απόφασή της.
Από το 1997 βέβαια έχουν περάσει αρκετά χρόνια και η τεχνολογία εξελίχτηκε, οι ανάγκες διαφοροποιηθήκαν και οι απαιτήσεις μεγάλωσαν ακόμα περισσότερο. Η Toyota πλέον διαθέτει 4 διαφορετικές επιλογές εξηλεκτρισμένων συνόλων, δύο που ανταποκρίνονται στο παρόν, τα αυτοφορτιζόμενα υβριδικά και τα plug-in υβριδικά σύνολα, αλλά και δύο με βλέμμα προς το μέλλον, τα αμιγώς ηλεκτρικά σύνολα και τα πιο άγνωστα στο ευρύ κοινό συστήματα κυψελών υδρογόνου.
Το Yaris είναι το πιο αναγνωρίσιμο αυτοφορτιζόμενο υβριδικό μοντέλο στην ελληνική αγορά.
Το Yaris δεν είναι το μόνο αυτοφορτιζόμενο υβριδικό μοντέλο της φίρμας, αφού σχεδόν όλη η γκάμα βγαίνει με υβριδικές εκδόσεις, ωστόσο είναι το πιο αναγνωρίσιμο στην ελληνική αγορά.
Το Yaris χρησιμοποιεί την τέταρτης γενιάς υβριδική τεχνολογία της Toyota HSD, η οποία συνδυάζει ένα 1.500άρη κινητήρα 91 ίππων, με ένα ηλεκτροκινητήρα 80 ίππων με το σύστημα να αποδίδει συνδυαστικά 116 ίππους.
Το Yaris χρησιμοποιεί την τέταρτης γενιάς υβριδική τεχνολογία Toyota HSD (Hybrid Synergy Drive), που συνδυάζει ένα νέο 1.500άρη 3κύλινδρο θερμικό κινητήρα 91 ίππων, με θερμική απόδοση της τάξης του 40%, με ένα ηλεκτροκινητήρα, μια μπαταρία και μια νέα κεντρική ηλεκτρονική μονάδα, με αυξημένη ικανότητα ψύξης των τρανζίστορ και δυνατότητα πραγματοποίησης άνω των 10.000 υπολογισμών ανά δευτερόλεπτο..
Ο 580V ηλεκτροκινητήρας έχει ισχύ 80 ίππων με ροπή 141 Nm και όριο περιστροφής τις 17.000 σ.α.λ., ενώ η μπαταρία είναι ιόντων λιθίου, έχει χωρητικότητα 0,94 kWh και φορτίζει μέσω τη αναγεννητικής πέδησης, με όλο το σύστημα να αποδίδει συνδυαστικά 116 ίππους και 207 Nm ροπής.
Η κίνηση φυσικά περνάει στους μπροστά τροχούς μέσω ενός compact e-CVT συστήματος μετάδοσης, με την ιαπωνική φίρμα να ανακοινώνει μέση τιμή κατανάλωσης 2,8 λτ./100 χλμ. και μόλις 2,2 λτ. εντός πόλης, με εκπομπές CO2 στα 64 γρ./χλμ..
Παράλληλα, το Yaris διαθέτει την ικανότητα να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά για λίγα χλμ. και ταχύτητες μέχρι τα 130 χλμ./ώρα, με την Τoyota να υποστηρίζει πως μπορεί να πραγματοποιήσει το 80% των μετακινήσεων με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Το plug-in RAV4 διαθέτει ισχύ 306 ίππων με εκπομπές CO2 22 γρ./χλμ. και κατανάλωση μόλις 1,0 λτ./100 χλμ.
Το plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης του RAV4 συνδυάζει τον 2,5 λίτρων κινητήρα βενζίνης κύκλου Atkinson που βρίσκουμε και στο κανονικό RAV4 που αποδίδει 180 ίππους, μία μπαταρία ιόντων λιθίου 18,1 kWh και δύο ηλεκτρικά μοτέρ, ένα σε κάθε άξονα. Ο μπροστινός ηλεκτροκινητήρας παράγει 182 ίππους, ενώ η απόδοση του πίσω κινητήρα είναι 54 ίπποι. Συνολικά ο συνδυασμός προσφέρει ισχύ 306 ίππων, που το φέρνει στην κορυφή της γκάμας, με το σπριντ στο 0-100 χλμ./ώρα να γίνεται σε 6 δευτερόλεπτα. Ακόμα πιο εντυπωσιακό βέβαια είναι το περιβαλλοντολογικό του αποτύπωμα, με την ιαπωνική μάρκα να ανακοινώνει εκπομπές CO2 22 γρ./χλμ. και κατανάλωση μόλις 1,0 λτ./100 χλμ.
Το plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης του RAV4 συνδυάζει μία μπαταρία ιόντων λιθίου 18,1 kWh, δύο ηλεκτρικά μοτέρ και τον 2,5 λίτρων κινητήρα βενζίνης κύκλου Atkinson.
Αναφορικά με την αυτονομία κίνησης αποκλειστικά με ρεύμα, οι Ιάπωνες υποστηρίζουν πως ανέρχεται σε 75 χιλιόμετρα, μετρημένα και αυτά σύμφωνα με τον κύκλο δοκιμών WLTP, ενώ η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να «πιάσει» το μοντέλο κινούμενο αμιγώς ηλεκτρικά δεν ξεπερνάει τα 135 χλμ./ώρα.
Από εκεί και πέρα για τη διαχείριση του συστήματος υπάρχουν τέσσερα oδηγικά modes. Το πρώτο mode ΕV κινεί το αυτοκίνητο αμιγώς ηλεκτρικά μέχρι να τελειώσει η αυτονομία, όπου μπαίνει αυτόματα στο (δεύτερο) HV mode, δηλαδή σε καθαρά υβριδική λειτουργία. Το τρίτο mode είναι το Auto EV/HV που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να χρησιμοποιήσει το υβριδικό σύστημα αυτόματα όποτε χρειάζεται, π.χ σε στιγμές γρήγορης επιτάχυνσης, ενώ τέλος, το τέταρτο mode Charging, βοηθά στην επαναφόρτιση της μπαταρίας, αντλώντας ενέργεια από τον κινητήρα βενζίνης.
Το Toyota Mirai των 182 ίππων φουλάρει υδρογόνο σε 3-4 λεπτά, με την αυτονομία του να ξεπερνάει τα 600 χλμ..
Σίγουρα η πιο άγνωστη τεχνολογία στους περισσότερους, αυτή των FCEV (fuel cell electric vehicles), η οποία χρησιμοποιεί το φαινόμενο της ηλεκτρόλυσης για να πράξει ρεύμα μέσω του υδρογόνου. Μια τεχνολογία ακόμα πιο επαναστατική από το πρώτο Prius, καθώς το υδρογόνο είναι το πιο καθαρό καύσιμο, έχοντας μηδενικές εκπομπές.
Στην ουσία έχουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το οποίο αντλεί την ενέργειά του χρησιμοποιώντας την αντίστροφη διαδικασία της ηλεκτρόλυσης.
Το Mirai λοιπόν είναι το μοντέλο που εγκαινίασε αυτή την τεχνολογία το 2014 και πλέον βρίσκεται στη δεύτερη γενιά του. Στην ουσία έχουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το οποίο όμως δεν αντλεί την ενέργειά του από μπαταρίες που φορτίζουν από πρίζα ή από κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά από την παραγωγή νερού. Στην πράξη λοιπόν, φουλάρεις με πεπιεσμένο υδρογόνο (σε πίεση 700 bar) τις δεξαμενές του αυτοκινήτου, οι οποίες χωρούν 5,6 κιλά υδρογόνου. Το πεπιεσμένο υδρογόνο οδηγείται στις κυψέλες καυσίμου όπου βρίσκεται το οξυγόνο που συλλέγεται από τους αεραγωγούς. Στις κυψέλες καυσίμου το υδρογόνο απελευθερώνει ηλεκτρόνια τα οποία μεταφέρονται στο αντίθετο ηλεκτρόδιο και συναντούν το οξυγόνο. Αυτή η κίνηση των ηλεκτρονίων, παράγει τον ηλεκτρισμό, ο οποίος τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα, ενώ η ένωση του υδρογόνου με το οξυγόνο παράγει νερό, το οποίο αποβάλλεται από την «εξάτμιση».
Έτσι λοιπόν τροφοδοτείται ο ηλεκτροκινητήρας σταθερού μαγνήτη των 182 ίππων και 300 Nm ροπής, με την πλεονάζουσα ενέργεια από τις κυψέλες καυσίμου να φορτίζει τις μπαταρίες ιόντων λιθίου 4 αμπερωρίων. Οι επιδόσεις του είναι ικανοποιητικές με το 0-100 χλμ./ώρα να έρχεται σε 9,0 δλ., ωστόσο αυτό που έχει σημασία είναι πως καταφέρνει αυτονομία που ξεπερνάει τα 600 χλμ., με το χρόνο που απαιτείται για να γεμίσετε να μην είναι παραπάνω από 3-4 λεπτά.
Το αμιγώς ηλεκτρικό bZ4X διαθέτει ενσωματωμένο σύστημα ηλιακής φόρτισης, το οποίο θα ενισχύει την αυτονομία, με την Toyota να υπόσχεται πως θα είναι άκρως ανταγωνιστική.
Η Toyota είναι έτοιμη να μπει στην αγορά και των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, με την παρουσίαση του bZ4X να είναι μια «δήλωση» προς αυτήν την κατεύθυνση.
Το εσωτερικό του bZ4X είναι άκρως φουτουριστικό και hi-tech, με το τιμόνι του να θυμίζει κόκπιτ μαχητικού αεροσκάφους.
Το πρωτότυπο έχει φυσικά μηδενικούς ρύπους, όπως υποδηλώνεται και από τα αρχικά bZ (beyond Zero) και αποτελεί προάγγελο του μοντέλου παραγωγής που θα παρουσιάσει στα μέσα του 2022, του πρώτου από τα 7 που αναμένεται να λανσαριστούν μέχρι το 2025.
Όταν λοιπόν το μοντέλο παραγωγής κάνει την εμφάνισή του, θα πρόκειται για ένα μεσαίο SUV, ίδια κατηγορία με το RAV4 δηλαδή, το οποίο αν και δεν θα είναι ολόιδιο με το bZ4X, σχεδιαστικά θα είναι αρκετά αιχμηρό και φουτουριστικό.
Η Toyota δεν αποκάλυψε κάτι σχετικό με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του μοντέλου, παρά μόνο ότι θα διαθέτει ένα ενσωματωμένο σύστημα ηλιακής φόρτισης, το οποίο θα ενισχύει την αυτονομία, η οποία θα είναι άκρως ανταγωνιστική. Το σίγουρο είναι πως θα βασίζεται στην πλατφόρμα για ηλεκτρικά αυτοκίνητα e-TNGA και θα διαθέτει εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης.
Στα υπόλοιπα στοιχεία το εσωτερικό του είναι θα άκρως φουτουριστικό και hi-tech με πολυλειτουργικό τιμόνι που θυμίζει κόκπιτ μαχητικού, μεγάλη οθόνη αφής και ευρύ ψηφιακό πίνακα οργάνων, ενώ το μοντέλο παραγωγής θα εξοπλίζεται με όλες τις σύγχρονες τεχνολογίες υποβοήθησης και ασφαλείας.