Υπάρχει V5 κινητήρας; Και όμως η Volkswagen το προσπάθησε
- Το γρήγορο μοτέρ της VW που έπιανε τον ίδιο χώρο με τα 4κύλινδρα & «αγαπούσε» τη βενζίνη
- Δεν ήταν ούτε σε σειρά ούτε V. Ήταν ένας V σε σειρά!
- 2,3 λτ με 150 έως 170 ίππους & το «αδερφάκι» VR6 που «γέννησε» το Golf R
- Στόχος του να αντικαταστήσει τα 4κύλινδρα αλλά τελικά τον «έφαγε» το turbo
Το γρήγορο μοτέρ της VW που έπιανε τον ίδιο χώρο με τα 4κύλινδρα & «αγαπούσε» τη βενζίνη
Μπορεί η VW να έχει επικριθεί κατά καιρούς για την συντηρητική της σχεδίαση, όμως δύσκολα μπορεί κανείς να πει το ίδιο για τους κινητήρες της. Στην ιστορία της γερμανικής μάρκας έχουμε δει από 4κύλινδρους boxer, έως κινητήρες σε σειρά με 3,4 και αργότερα 5 κυλίνδρους αλλά και τον θηριώδη W16 της Bugatti. Ωστόσο, πριν από περίπου 25 χρόνια οι μηχανικοί στο Wolfsburg είδαν μια «ιδιαίτερη» ιδέα, να φτιάξουν έναν κινητήρα μεγαλύτερο των 4 κυλίνδρων, που να χωρά σε αυτοκίνητο πόλης.
Δεν ήταν ούτε σε σειρά ούτε V. Ήταν ένας V σε σειρά!
Η ιδέα λοιπόν ήταν να «συμπυκνώσουν» έναν 5κύλινδρο σε σειρά κινητήρα, φτιάχνοντας τον VR5 (και το αδερφάκι του VR6, των 6 κυλίνδρων). Πίσω στο 1997, εμφανίστηκε ένα ιδιαίτερο σχέδιο κινητήρα 2,3 λίτρων, με διάταξη V, 3 κυλίνδρων από τη μία και 2 από την άλλη σε γωνία 15 μοιρών. Σε αντίθεση με τους γνώριμους V Κινητήρες, αυτός έχει μόνο μία κυλινδροκεφαλή με αρχικά δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο και απόδοση 150 ίππων, που 3 χρόνια αργότερα εξελίχθηκε, με 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων, που αύξησαν την ισχύ του κατά 20 ίππους. Μια ακόμα ιδιαιτερότητα του κινητήρα ήταν πως διάθετε μία πολλαπλή εισαγωγής και άλλη πια εξαγωγής, με τον αέρα ωστόσο να ταξιδεύει διαφορετικές αποστάσεις εντός της κεφαλής αναλόγως τον κύλινδρο.
2,3 λτ με 150 έως 170 ίππους & το «αδερφάκι» VR6 που «γέννησε» το Golf R
Τα 9 χρόνια παραγωγής τους, οι δύο εκδοχές του VR5 με 10 και 20 βαλβίδες εξόπλισαν αρκετά μοντέλα του VW Group, από τα Golf, Bora, Passat και New Beetle, έως το SEAT Toledo. Εκτός του VR5 η VW είχε σχεδιάσει και το μεγαλύτερο αδερφάκι του VR6 με έναν εξτρά κύλινδρο (2,8 και αργότερα 3,2 λίτρων) αλλά και μπόλικη έξτρα ιπποδύναμη που έκανε «όνομα» κυρίως με το Golf R32.
Δείτε στο βίντεο την ακριβή διάταξη του κινητήρα
Στόχος του να αντικαταστήσει τα 4κύλινδρα αλλά τελικά τον «έφαγε» το turbo
Ωστόσο παρά το «όραμα» των Γερμανών, τελικά οι VR κινητήρες δεν πέτυχαν την αντικατάσταση των 4κύλινδρων κινητήρων καθώς τους «πρόλαβε» το turbo και μαζί του οι γνώριμοι 1,8 20V και 2.0 TSI κινητήρες του γκρουπ. Παρά την δύναμή του στις μεσαίες στροφές, οι VR5 έχανε σε προθυμία τόσο χαμηλά όσο και στις υψηλές στροφές, ενώ η αγάπη του για τη βενζίνη τον έκανε και αρκετά ασύμφορο. Οι αδυναμίες αυτές βελτιώθηκαν πολύ στην 20βάλβιδη εκδοχή του, ωστόσο το πλήρωμα του χρόνου είχε ήδη φτάσει για αυτόν.