ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους
Συνέντευξη στον ιδρυτή της Tesla
5 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Συνέντευξη στον ιδρυτή της Tesla

5.668 Επισκέψεις στο άρθρο (27/12/2017)

Την ώρα που οι CEO των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν πέσει σε μια από τις μεγαλύτερες κρίσεις στην ιστορία της αυτοκίνησης, ένας άλλος CEO από την Αμερική παρουσιάζει ένα από τα πιο ποθητά αυτοκίνητα στον πλανήτη και βρίσκεται στην κορυφή της. Ποιος είναι ο Elon Musk;

Έτυχε να γνωρίσω κάποια στιγμή τον… «Θεό» της αυτοκίνησης και εκείνος αντί να με κοιτά γεμάτος αυτοπεποίθηση και σιγουριά, ένιωθε ανασφαλής την ώρα που τον κάρφωνα στα μάτια. Ξαφνικά, όμως, μέσα στην αμηχανία του, γυρνά το βλέμμα προς τη μεριά που βρισκόταν το αυτοκίνητο που μόλις είχε «δημιουργήσει» και, τότε, η αμηχανία μετατράπηκε σε χαμόγελο. Γιατί ο «Θεός» ήξερε πόσο καλό ήταν το αυτοκίνητο που μόλις είχε παρουσιάσει…

Χιλιάδες κόσμου κατά την παρουσίαση του νέου Model 3.Ο Musk δηλώνει: Αυτή είναι μια πολύ σημαντική μέρα για την εταιρεία μας.

Χιλιάδες κόσμου κατά την παρουσίαση του νέου Model 3.Ο Musk δηλώνει: Αυτή είναι μια πολύ σημαντική μέρα για την εταιρεία μας.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »

 
Ο λόγος για τον Elon Musk. Στα τέλη Ιουλίου παρουσίασε σε λίγους εκλεκτούς δημοσιογράφους το Model 3, και εκεί είχα την ευκαιρία να τον δω πάλι από κοντά. Ήμουν ένας από τους λίγους «εκλεχτούς» δημοσιογράφους, παρότι στο παρελθόν δεν είχα γράψει μόνο καλά λόγια για την Tesla.
 
Ηλεκτρικό = Tesla
Κάποια πράγματα, όμως, πρέπει να τα παραδεχθούμε. Ο Musk και η Tesla κατάφεραν σε λιγότερο από 10 χρόνια να βάλουν την ηλεκτροκίνηση στο παιχνίδι. Χωρίς δημοσιοσχετίστικα βεγγαλικά. Χωρίς τυμπανοκρουσίες. Χωρίς διαφήμιση. Μόνο με το προϊόν. Για αυτό σήμερα, όταν ακούς τον όρο «ηλεκτρικό αυτοκίνητο», μία είναι η λέξη που σου έρχεται απευθείας στο νου: Tesla.
 
O Musk από κοντά
Θυμάμαι πολύ καλά ακόμη και τώρα την πρώτη μας συνάντηση. Ήταν φθινόπωρο του 2011, στην παρουσίαση του Model S. Έδωσα το χέρι μου, η χειραψία ήταν μαλακή, η φωνή του χαμηλόφωνη, σχεδόν ντροπαλή. Τον ρώτησα πως αισθάνεται, που όλος ο κόσμος περιμένει με ανυπομονησία το αυτοκίνητό του. Ο Musk γελάει και απαντά: «Δεν με ενοχλεί καθόλου», σαν να ήθελε να πει, oh, itΆs ok!
 
6 χρόνια μετά, 28 Ιουλίου στο Fremont της Καλιφόρνια και ώρα 21:00, το σκηνικό επαναλαμβάνεται και ο Musk αισθάνεται για άλλη μια φορά… «ok». Αυτή τη φορά για την παρουσίαση του Model 3. Όμως όχι μπροστά σε λίγους μόνο «εκλεκτούς», αλλά μπροστά σε μια χιλιάδα εργαζομένων και VIP προσκεκλημένων. Ο Musk σηκώνει το χέρι και λέει: «Αυτή είναι μια ιδιαίτερη ημέρα για την εταιρεία μας». 
 
Στο πλαίσιο της παρουσίασης, είχα την ευκαιρία να κάνω κάποια χιλιόμετρα με το Model 3, και καθόλη τη διάρκεια της οδήγησης σκεφτόμουν πόσο απίστευτο είναι αυτό που έχει καταφέρει αυτός ο άνθρωπος. Η εταιρεία του αξίζει περίπου όσο και η General Motors, τουλάχιστον σε χρηματιστηριακή αξία… Θα γραφτεί το όνομά του στην ιστορία;
 
Η προσωπικότητα Musk
Όταν επισκέφθηκα την Tesla για πρώτη φορά, ήταν 2007. Τότε η Tesla ήταν μια εταιρεία στημένη σε ένα… γκαράζ, σε κάποιο από τα «υποβαθμισμένα» μέρη της Silicon Valley. Ο Musk μας συστήθηκε απλά ως ένας από τους επενδυτές, λίγο πριν δοκιμάσω το πρώτο τους αυτοκίνητο, το Roadster. Θυμάμαι πως είχα εντυπωσιαστεί, όμως στο όλο concept δεν έδωσα διάρκεια ζωής πάνω από ένα χρόνο. Νόμισα πως θα ήταν μια φούσκα που γρήγορα θα έσκαγε. 
 
Ίσως βέβαια και ο ίδιος ο Musk να αισθανόταν ένα σχετικό φόβο και για αυτό να έκανε στην άκρη όλο το top management για να αναλάβει ο ίδιος ως αφεντικό. Ανέβασε ταχύτητα, ανέβασε όμως και το ρίσκο. Όμως όπως λέει ο κόσμος και πιστεύει και ο ίδιος, αν δεν πάρεις ρίσκο και δεν αποτύχεις, δεν είσαι αρκετά δημιουργικός. 
 
Όταν ήταν 24 χρονών παράτησε μετά από δύο ημέρες τις μεταπτυχιακές σπουδές του στο Stanford για να ιδρύσει τη δική του φίρμα. Ήταν η ZIP2 που την πούλησε αργότερα στην Compaq. Πιο μετά ίδρυσε την X.COM, η οποία εξελίχθηκε στη γνωστή PayPal που αποκτήθηκε από την EBAY. Μετά τα έβαλε με αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν ιστορία 100 ετών…
 
Πως πρέπει να είναι λοιπόν ένας άνθρωπος που έχει καταφέρει όλα αυτά; 
Αδίστακτος, ανυπόμονος, ανικανοποίητος με όλα. Ένας ιδιοφυής φιγουρατζής. Ο οποίος, όμως, δεν σκέφτεται ως φιγουρατζής, αλλά ως ιδιοφυία. Ένας άνθρωπος που στο κεφάλι του γεννιούνται οι πιο τρελές ιδέες, και από αυτές οι πιο τρελές είναι αυτές που θα υλοποιηθούν.

Τα κατορθώματά του
1. Η εταιρεία Tesla.
2. Το Gigafactory.
3. Το Hyperloop, ένας εναλλακτικός τρόπος μετακίνησης με ταχύτητες 1.200 χλμ./ώρα!
4. Η Boring Company. Μια από τις πιο πρόσφατες τρελές ιδέες του Musk. Δηλαδή η δημιουργία ενός δικτύου με υπόγειες σήραγγες.
5. Η εταιρεία SpaceX, την οποία ίδρυσε το 2002 -πριν ακόμη την Tesla- με στόχο να φτιάξει διαστημόπλοια για να προσφέρει… τουριστικά ταξίδια στο διάστημα επί πληρωμή.

Στο χώρο εργασίας 
Ο Musk ισχυρίζεται πως δουλεύει 85 ώρες την εβδομάδα. Πάνω από 12 ώρες την ημέρα δηλαδή. Και όποιος συνεργάζεται μαζί του, δουλεύει στους ίδιους ρυθμούς και με όλο του το είναι. Αλλιώς δεν συνεργάζεται μαζί του. Έχουν υπάρξει παράπονα για το άγχος, την πίεση, τις συνθήκες εργασίες, αλλά και τους μισθούς. Έχουν υπάρξει επίσης και πολλές παραιτήσεις. Όποιος όμως τελικά αντέξει, τότε αυτός μπορεί να σταθεί κοντά στο πλευρό του. Όπως για παράδειγμα ο Υπεύθυνος Σχεδίασης Franz von Holzhausen, ή ο Τεχνικός Διευθυντής JB Straubel. Ο κλειστός κύκλος του.
 
Το όραμά του 
Ήταν σε μια άλλη μας συνάντηση, τον Νοέμβριο του 2014. Βρισκόμασταν στο Βερολίνο, στον 19ο όροφο ενός ουρανοξύστη για την απονομή του Χρυσού Τιμονιού της Autobild. Τον παρατηρώ στην άκρη του παραθύρου, με το βραβείο στα χέρια, να κοιτάει την πόλη από ψηλά. Γνωρίζει για την ιστορία της, το γκρεμισμένο Τείχος. Στέκεται ακίνητος, σαν να σκέφτεται κάτι. Λες να είναι η νέα του «τρελή» ιδέα; Πηγαίνω δίπλα του και τον ρωτώ «Τι σκέφτεσαι;». Μου απαντάει: «Σε 15 χρόνια, εδώ κάτω, θα κυκλοφορούν περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παρά αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης». Ο τρόπος μάλιστα που μου το λέει δεν είναι ως εικασία, αλλά ως πραγματικό γεγονός. Έχει πάει μιάμιση το βράδυ, ο Musk είναι ακόμη στο πάρτι. Καπνίζει το πούρο του, προκαλώντας σεβασμό στους γύρω του. Ακόμη και στα αφεντικά του γερμανικού concern.

Μοίρασε τις πατέντες 
Εκείνη τη χρονιά, τον Ιούνιο του 2014, ο Musk κάνει κάτι που σε πρώτη ματιά φαίνεται αλτρουιστικό, και στη δεύτερη ελάχιστα αλαζονικό. Απελευθερώνει τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας της Tesla, ώστε κάθε ανταγωνιστής να μπορεί να τα χρησιμοποιήσει! Ο λόγος; Για το καλό της ηλεκτροκίνησης. Σύμφωνα με τον ίδιο, ανταγωνιστής δεν είναι τα υπόλοιπα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, αλλά αυτά με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Θεωρεί πως δεν κινδυνεύει η πρωτοπορία της Tesla με τέτοιες κινήσεις. Όταν καινοτομείς γρήγορα, σημαίνει πως στην πράξη ακυρώνεις τις προηγούμενες πατέντες σου και όσο η Tesla συνεχίζει να επινοεί νέα πράγματα, θα παραμένει μπροστά από τους ανταγωνιστές της.
 
Ο Elon Musk είναι παντρεμένος με την επιτυχία. Χωρίς καν να έχει ανακοινώσει τα τεχνικά χαρακτηριστικά ή την τιμή του νέου του αυτοκινήτου, κάποιοι έχουν δώσει ήδη προκαταβολές. Τόσο πίστη έχουν στο όραμά του. Υπάρχει άλλο προϊόν για το οποίο θα έκανε κάποιος κάτι τέτοιο; 
Κλείνοντας θα θυμηθούμε κάτι που έχει πει. Θα ήθελα να πεθάνω στον ¶ρη και η στάχτη μου να σκορπιστεί στο διάστημα. Λέτε οι σκέψεις του να μην χωρούν στη Γη;

Συντάκτης: Hauke Schrieber
Photo: Tesla, N. STARNICK / BILD AM SONNTAG

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »

PEUGEOT
FALKEN GAMA