Το σχεδόν ταυτόχρονο λανσάρισμα στην ελληνική αγορά των δύο νέων Nissan Juke και Peugeot 2008, επέβαλλε το σχετικό update στο τεστ αποφυγής κινδύνου στην κατηγορία των μικρών crossover. Δείτε στις επόμενες «σελίδες» τι κατάφεραν στην εξαιρετικά απαιτητική δοκιμασία.
Το σημαντικότερο τεστ ενεργητική ασφάλειας
Η πιο σημαντική δοκιμασία αξιολόγησης της ενεργητικής ασφάλειας ενός μοντέλου, είναι η τυποποιημένη διαδικασία απότομης αποφυγής εμποδίου. To elk test ή τεστ αποφυγής ταράνδου, έχει ως βασικό σκοπό του να αναδείξει την συμπεριφορά ενός αυτοκινήτου, στην περίπτωση που επιχειρήσει απότομο ελιγμό αποφυγής εμποδίου, με αρκετά χιλιόμετρα. Σε αυτή τη δοκιμασία πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει το πλαίσιο, το μεταξόνιο και τα μετατρόχια, η αρχιτεκτονική και η ρύθμιση της ανάρτησης, το βάρος και η κατανομή του, το κέντρο βάρους και τα ελαστικά (διάσταση, κατάσταση και χαρακτηριστικά),ενώ απαιτεί 4 άτομα και αποσκευές για να θεωρηθεί σύμφωνο με την τυποποιημένη διαδικασία.
Πως γίνεται το elk test
Ο «διάδρομος» του elk test έχει μήκος 50 μέτρα και περιλαμβάνει μέσα σε αυτά, 4 απότομες αλλαγές κατεύθυνσης συνολικά. Το αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα προς την αρχή του διαδρόμου και ακριβώς πριν την πρώτη στροφή, ο οδηγός αφήνει πλήρως το γκάζι. Εκεί, μετριέται η ταχύτητα εισόδου στο τεστ. Το αυτοκίνητο αλλάζει λωρίδα και διανύοντας 11 μ. απόσταση σε αυτή, πρέπει να επιστρέψει στην λωρίδα του, 13,5 μ. αργότερα. Στην είσοδό του τελευταίου σκέλους της άσκησης, πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένο με τη λωρίδα, δηλαδή να έχει «ηρεμήσει» από τις μεταφορές βάρους και ο οδηγός να ανακτά και πάλι τον πλήρη έλεγχο. Η αξιολόγηση γίνεται με βάση την μέγιστη ταχύτητα που μπορεί ένα αυτοκίνητο να κινηθεί ανάμεσα στις κορίνες που οριοθετούν την διαδικασία, χωρίς, όχι μόνο να ακουμπήσει κάποια κορίνα αλλά έχοντας μια φυσική ροή στην κίνησή του. Είναι δηλαδή η αβίαστη ενέργεια να αλλάξει ακαριαία κατεύθυνση και να επανέλθει στη λωρίδα του, όταν ο οδηγός χρησιμοποιήσει μόνο το τιμόνι, για τον ελιγμό αυτόν.
Αν και το τεστ είναι διαφωτιστικό για την οδική συμπεριφορά των αυτοκινητων, πιστεύω ότι οι ξαφνικοι κίνδυνοι περισσότερο εμφανίζονται μέσα στις πόλεις, σε σημεία με κακή ορατότητα, με μικρότερες ταχύτητες (40-50 χλμ). Ακόμη κι εκεί
η καλή συμπεριφορά του αυτοκινήτου μπορεί να μην είναι αρκετη. Θα χρειαστούμε και το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, όπου υπάρχει, αλλά πρωτίστως καλά αντανακλαστικα για ελιγμό ή φρεναρισμα για την αποφυγή του κινδυνου. Αν σχεδιαστει ένα παρόμοιο τεστ με απροοπτα εμπόδια στο δρομο (π.χ μια μπαλλα,μπροστά μας) θα βγουν κάποια χρήσιμα συμπεράσματα ,
Αν και το τεστ είναι διαφωτιστικό για την οδική συμπεριφορά των αυτοκινητων, πιστεύω ότι οι ξαφνικοι κίνδυνοι περισσότερο εμφανίζονται μέσα στις πόλεις, σε σημεία με κακή ορατότητα, με μικρότερες ταχύτητες (40-50 χλμ). Ακόμη κι εκεί η καλή συμπεριφορά του αυτοκινήτου μπορεί να μην είναι αρκετη. Θα χρειαστούμε και το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, όπου υπάρχει, αλλά πρωτίστως καλά αντανακλαστικα για ελιγμό ή φρεναρισμα για την αποφυγή του κινδυνου. Αν σχεδιαστει ένα παρόμοιο τεστ με απροοπτα εμπόδια στο δρομο (π.χ μια μπαλλα,μπροστά μας) θα βγουν κάποια χρήσιμα συμπεράσματα ,