Πρόκειται για την ελίτ της ασφάλειας. Ο γνωστός σε όλους μας οργανισμός EuroNCAP τους απένειμε το βραβείο «Best-in-Class», διότι μιλάμε για… θωρηκτά. Ποια είναι τα πέντε 5άστερα μοντέλα που αναδείχθηκαν ασφαλέστερα στην κατηγορία τους για το 2021;
Ασφάλεια. Η νο1 προτεραιότητα κάθε εταιρείας, μία παράμετρος για την οποία αφιερώνονται αμέτρητες εργατοώρες και επενδύονται εκατομμύρια ευρώ ετησίως, προκειμένου να εξασφαλιστούν οι καλύτερες δυνατές προδιαγραφές σε ένα καινούργιο αυτοκίνητο. Εγγύηση στον τομέα αξιολόγησης της ασφάλειας κάθε νέου μοντέλου είναι φυσικά ο EuroNCAP. Πρόκειται για τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό (Εuropean New Car Assessment Programme), ο οποίος εξετάζει κάθε αυτοκίνητο μέσα από συγκεκριμένες δοκιμασίες. Ανάλογα με την τελική βαθμολογία δίνονται και τα γνωστά σε όλους μας «αστέρια ασφάλειας».
Η αποτελεσματικότητα των συστημάτων ασφάλειας είναι μία παράμετρος που αξιολογείται, μαζί με την προστασία ενηλίκων, παιδιών και πεζών.
Το 2021 στις απαιτητικές δοκιμές του EuroNCAP βρέθηκαν 33 νέα αυτοκίνητα τα οποία αξιολογήθηκαν ως προς τον στάνταρ εξοπλισμό τους. Η λεπτομερής βαθμολόγηση που γίνεται αφορά την παθητική και μέρος της ενεργητικής ασφάλειας, εστιάζοντας σε 4 βασικούς τομείς:
Ασφάλεια ενηλίκων
Ασφάλεια παιδιών (προσομοίωση με δύο παιδικές κούκλες 6 και 10 ετών)
Ασφάλεια χρηστών δρόμου (πεζοί, ποδηλάτες κλπ.)
Αποτελεσματικότητα συστημάτων ασφάλειας
Στην πράξη, γίνονται συγκεκριμένα test πρόσκρουσης (πίσω, εμπρόσθιας και πλαϊνής με σταθερά και κινούμενα αντικείμενα) βάση του στάνταρ εξοπλισμού. Πάνω στις κούκλες «φαίνονται» οι εκάστοτε τραυματισμοί σε ζωτικά σημεία του σώματος, οι οποίοι αποτυπώνονται με ξεχωριστά χρώματα. Για να προκύψει αυτή η αξιολόγηση, εξετάζονται διάφορα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, όπως:
ο αριθμός των αερόσακων (π.χ. κεντρικός μεταξύ οδηγού-συνοδηγού, αερόσακος γονάτων)
η υπηρεσία έκτακτης ανάγκης eCall,
το σύστημα Multi-Collision Braking (MCB) που φρενάρει αυτόματα μόλις ανοίξουν οι αερόσακοι μετά από κάποια σύγκρουση
οι υποδοχές ISOFIX για παιδικά καθίσματα
το σύστημα Active Bonnet («ενεργό καπό») που ανασηκώνει το εμπρόσθιο καπό σε περίπτωση σύγκρουσης για προστασία πεζών/μοτοσυκλετιστών/ποδηλατών
το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος (τόσο εμπρός, όσο και σε όπισθεν)
άλλα συστήματα ασφάλειας (Speed Assistance, Lane Assist)
Αφού, λοιπόν, μάθαμε πόσο λεπτομερείς είναι οι διαδικασίες που ακολουθούνται, πάμε να δούμε τα πέντε 5άστερα αυτοκίνητα με τις κορυφαίες επιδόσεις στις έξι κατηγορίες του Euro NCAP.
Πολυτέλεια άνευ ορίων, «ατελείωτη» αυτονομία, το πιο αεροδυναμικό μοντέλο παραγωγής στον κόσμο. Οι συστάσεις που συνοδεύουν την Mercedes EQS δεν αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας, με το βιογραφικό της να περιλαμβάνει έξτρα δύο βραβεία. Πιο συγκεκριμένα, αναδείχθηκε ασφαλέστερο αυτοκίνητο στις κατηγορίες «Executive Car» και «Pure Electric». Στο κομμάτι της βαθμολόγησης, άγγιξε το τέλειο στην προστασία ενηλίκων με 96%, επίδοση που ήταν η δεύτερη κορυφαία συνολικά την χρονιά που ολοκληρώθηκε. Το πολυτελές μοντέλο διαθέτει eCall και MCB, ενώ ο κεντρικός της αερόσακος απέτρεψε τους τραυματισμούς μεταξύ των επιβατών σε μεταξύ τους πλευρική επαφή. Μοναδικό «ψεγάδι» η μερική προστασία των γονάτων οδηγού (έχει αερόσακο) και συνοδηγού, που στέρησε το άριστα.
Με ποσοστό επιτυχίας 96%, η Mercedes EQS έλαβε την κορυφαία βαθμολογία στην προστασία ανηλίκων μεταξύ των 33 μοντέλων που αξιολογήθηκαν για το 2021.
Όσον αφορά την προστασία των παιδιών, η βαθμολογία έφτασε το 91% (κορυφαία για το 2021). Οι ενστάσεις αφορούσαν τις λιγοστές υποδοχές βάσεων ISOFIX, μόνο στις δύο ακριανές πίσω θέσεις. Στο 76% αξιολογήθηκε η παράμετρος προστασίας των πεζών χάρη και στην παρουσία συστήματος Active Bonnet, ενώ στην αξιολόγηση των συστημάτων ασφάλειας η πληρέστατη Mercedes EQS έλαβε 80%.
Εσείς το αναδείξατε Hot μοντέλο για το 2022. Ο «βασιλιάς» της κλάσης των οικογενειακών SUV, Nissan Qashqai, εντυπωσίασε και με τις επιδόσεις του στα τεστ πρόσκρουσης, πιάνοντας κορυφή στην κορυφή στην κατηγορία των C-SUV με ποσοστό 91%. Η προστασία των ζωτικών σημείων του σώματος ήταν καλή, με εξαίρεση το αριστερό γόνατο και το στήθος στην εμπρόσθια πρόσκρουση. Πιο έντονες πιέσεις δέχτηκε το στήθος του πίσω επιβάτη σε πλαϊνή σύγκρουση, ενώ δεν υπήρχε σύστημα MCB και αερόσακος γονάτου οδηγού.
Διπλή κορυφή για το Nissan Qashqai, καθώς σε προστασία ενηλίκων και αποτελεσματικότητα συστημάτων ασφάλειας έπιασε κορυφή σε όλο τον ανταγωνισμό.
Εξαιρετική ήταν η επίδοση στην ασφάλεια των παιδιών (91%), μοναδικό αρνητικό ήταν ο αριθμός των βάσεων για τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων (πίσω ακριανές θέσεις). Στο 70% ήταν η αξιολόγηση προστασίας των πεζών, διότι ναι μεν το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος λειτουργεί αποτελεσματικά, ωστόσο δεν διαθέτει «ενεργό καπό» και κάμερα οπισθοπορείας στον βασικό εξοπλισμό. Εντυπωσιακή, πάντως, συνολικά η αποτελεσματικότητα των συστημάτων ασφάλειας καθώς το 95% έφερε το Qashqai στην κορυφή της λίστας και των 33 μοντέλων που αξιολογήθηκαν.
Το αμιγώς ηλεκτρικό μεσαίο SUV, Skoda Enyaq iV, δεν είναι μόνο ένα μοντέρνο, hi-tech και πρακτικό SUV. Στην κλάση μοντέλων που ο EuroNCAP ονομάζει «Large Off-Road» το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό SUV των Τσέχων ξεχώρισε. Με 94% στην προστασία ενηλίκων βρέθηκε στην τρίτη θέση ανάμεσα σε 33 μοντέλα στην συγκεκριμένη παράμετρο, δείχνοντας πως σε ορισμένες περιπτώσεις το μέγεθος... μετράει. Ο στάνταρ κεντρικός αερόσακος αποτρέπει τους τραυματισμούς από σύγκρουση μεταξύ των επιβατών, ενώ και η προστασία των ζωτικών σημείων του σώματος εκτιμήθηκε θετικά. Δεν διαθέτει αερόσακο γονάτων οδηγού, ενώ στα «+» είναι η παρουσία eCall και Multi Collision Brake.
Ο στάνταρ κεντρικός αερόσακος του Skoda Enyaq iV αποτρέπει τους τραυματισμούς από σύγκρουση μεταξύ των επιβατών, ενώ και η προστασία των ζωτικών σημείων του σώματος εκτιμήθηκε θετικά.
Σε υψηλά στάνταρ κυμάνθηκε η προστασία των παιδιών με τελική βαθμολογία 89% και πρόβλεψη για βάση ISOFIX στην θέση του συνοδηγού. Η προστασία των πεζών βαθμολογήθηκε με 71%, διότι το τσέχικο D-SUV δεν διαθέτει «ενεργό καπό» και σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος για πεζούς κατά την όπισθεν. Τέλος, στο 82% έφτασε η αποτελεσματικότητα των συστημάτων ασφάλειας.
Το πρώτο B-SUV στα χρονικά της ιαπωνικής εταιρείας έδειξε με το «καλημέρα» πως θα χτυπήσει κορυφή. Hot Car 2022 στην κλάση του σύμφωνα με τους αναγνώστες του AutoΤρίτη, το Yaris Cross κατέλαβε την πρώτη θέση στην κατηγορία «Small MPV», κλάση στην οποία εντάσσονται τα SUV πόλης. Έλαβε 86%, με τις όποιες επιφυλάξεις να σχετίζονται κυρίως με την οριακή προστασία κατά τις εμπρόσθιες προσκρούσεις, στις οποίες μέρη του ταμπλό θα μπορούσαν να τραυματίσουν οδηγό και συνοδηγό. Στον στάνταρ εξοπλισμό διαθέτει κεντρικό αερόσακο μεταξύ οδηγού και συνοδηγού, e-Call και σύστημα Multi Collision Brake.
Παρότι δεν διαθέτει «ενεργό καπό» και στάνταρ αυτόματο φρενάρισμα για τους κινούμενους πίσω από το αυτοκίνητο πεζούς, το Toyota Yaris Cross έλαβε μία από τις κορυφαίες αξιολογήσεις ανάμεσα σε όλα τα μοντέλα (78%).
Στην παράμετρο προστασίας των παιδιών, το Yaris Cross πήρε 84%, με χάντικαπ την επαρκή προστασία του κεφαλιού στα ανδρείκελα 6 & 10 ετών πίσω από τον οδηγό. Από εκεί και πέρα, παρότι δεν διαθέτει «ενεργό καπό» και στάνταρ αυτόματο φρενάρισμα για τους κινούμενους πίσω από το αυτοκίνητο πεζούς, έλαβε μία από τις κορυφαίες αξιολογήσεις ανάμεσα σε όλα τα μοντέλα (78%). Αποτελεσματικά με 81% αποδείχθηκαν και τα συστήματα ασφάλειας του ιαπωνικού μοντέλου.
Στην τέταρτη γενιά της, πιο ευρύχωρη από ποτέ και με άφθονες «Simply Clever» λύσεις, η Skoda Fabia έρχεται στην απαιτητική κλάση των μικρών κερδίζοντας την πρώτη θέση στις δοκιμές ασφάλειας του EuroNCAP. Το τσεχικό supermini βαθμολογήθηκε με ποσοστό επιτυχίας 85%, κάτι που εξηγείται από την απουσία κεντρικού αερόσακου μεταξύ οδηγού και συνοδηγού αλλά και από τον προαιρετικό χαρακτήρα του αερόσακου γονάτου του οδηγού.
Στα θετικά της Skoda Fabia, η παρουσία υποδοχής παιδικού καθίσματος ISOFIX και στην πλευρά του συνοδηγού.
Έπειτα, η Fabia πήρε 81% στο κομμάτι προστασίας των παιδιών, μιας και ήταν οριακή η προφύλαξη του κεφαλιού στην κούκλα των 6 και 10 ετών πίσω από τον οδηγό. Στα θετικά, η παρουσία υποδοχής παιδικού καθίσματος ISOFIX και στην πλευρά του συνοδηγού. Τέλος, έλαβε 70% στην προστασία των πεζών (δεν έχει «ενεργό» καπό και αυτόματο φρενάρισμα σε όπισθεν) και 71% στα συστήματα ασφάλειας.