3 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »
Όλα τα αυτοκίνητα δεν έχουν ίδια φρένα. Οι αποκλίσεις των αποδόσεων ανά μοντέλο μπορεί να κάνουν τη διαφορά.
Τα καλύτερα φρένα στα μικρομεσαία
35.617 Επισκέψεις στο άρθρο
Τα φρένα αποτελούν πρωταρχικό στοιχείο ενεργητικής ασφάλειας. Ποια μοντέλα όμως ξεχωρίζουν για τα φρένα τους στην μικρομεσαία κατηγορία; Με βάση τις πιστοποιημένες μετρήσεις του Auto Τρίτη, έχουμε και λέμε...
Τα φρένα αποτελούν πρωταρχικό παράγοντα ενεργητικής ασφάλειας και είναι προφανές πως, όσο μικρότερη είναι η απόσταση ακινητοποίησης ενός αυτοκινήτου, τόσο πιο πολύ απομακρύνεται ο κίνδυνός ενός ατυχήματος.
Από τι εξαρτάται όμως η απόσταση ακινητοποίησης σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο; Η απάντηση είναι σύνθετη και αναφέρεται σε πολλούς παράγοντες, όπως το υλικό (χυτοσίδηρος, κεραμικά συνθετικά με ανθρακονήματα) και ο τύπος των φρένων (δισκόφρενα αεριζόμενα – διάτρητα – με ραβδώσεις – απλά, ταμπούρα), η κατάσταση, η ποιότητα και η πίεση των ελαστικών, οι εξωτερικές συνθήκες περιβάλλοντος (βροχή, ζέστη, κρύο, πάγος) και η κατάσταση του οδοστρώματος.
Η κλασική μέτρηση φρεναρίσματος που πραγματοποιούμε στο Auto Τρίτη είναι σε μέτρα και αφορά στην πλήρη ακινητοποίηση του αυτοκινήτου από τα 100 χλμ./ώρα.
Τα δισκόφρενα υπερέχουν
Η σημαντικότερη εξέλιξη στα συστήματα πέδησης αφορά στην εξέλιξη του δισκόφρενου εδώ και 60 χρόνια, που είναι σαφώς πιο αποτελεσματικό και ανθεκτικό από το ταμπούρο.
Το «κλασικό» σύστημα των δισκόφρενων διαθέτει μια σταθερή δαγκάνα με ένα έμβολο και από κοινού περιβάλλουν το δίσκο. Με το πάτημα του πεντάλ του φρένου, η αυξανόμενη πίεση στο σχετικό υδραυλικό κύκλωμα συντελεί ώστε το παραπάνω έμβολο να πιέζει τα υλικά τριβής (τακάκια) και αυτά το δίσκο μετατρέποντας την κινητική ενέργεια των φρένων σε θερμότητα.. Εκτός από τους «απλούς» δίσκους, υπάρχουν οι αεριζόμενοι οι οποίοι κατασκευάζονται σε διάφορους τύπους και έχουν τη δυνατότητα να απάγουν πιο γρήγορα τη θερμότητα και να ψύχονται πιο εύκολα.
Υπάρχουν και τα ταμπούρα
Τα ταμπούρα τοποθετούνται πλέον μόνο στους πίσω τροχούς, γιατί οι πιέσεις που ασκούνται σε αυτούς κατά τη διάρκεια ενός φρεναρίσματος είναι πολύ μικρότερες. Υπάρχουν συνήθως σε χαμηλού κυβισμού αυτοκίνητα. Αυτό το σύστημα βασικά αποτελείται από το τύμπανο, τις σιαγόνες και τα ελατήρια επαναφοράς. Το τύμπανο αποτελεί το κάλυμμα του συστήματος, οι σιαγόνες αναλαμβάνουν την επιβράδυνση του τροχού μέσω της τριβής που ασκούν στο εσωτερικό του τύμπανου και τα ελατήρια επαναφοράς έλκουν τις σιαγόνες προς τον άξονα περιστροφής του τροχού.
Ο ανθρώπινος παράγοντας
Στο φρενάρισμα πανικού σημαντικός είναι ο χρόνος αντίδρασης, που είναι το χρονικό διάστημα από την αντίληψη του κινδύνου μέχρι το πάτημα του μεσαίου πεντάλ. Ο μέσος χρόνος αντίδρασης είναι 1 δλ. Ένα αυτοκίνητο που κινείται με 100 χλμ./ώρα διανύει 28 μ./δλ. Αυτό σημαίνει πως αν ο χρόνος αντίδρασης είναι 1,0 δλ. τότε, μέχρι να αρχίσει να επιβραδύνει το όχημα, θα διανυθούν ακόμα 28,0 μ. που θα προστεθούν στην απόσταση ακινητοποίησης. Με χρόνο αντίδρασης 2,4 δλ. τότε η απόσταση αυτή επιβαρύνεται με ακόμα 65 μ.!!!
ABS: Από τα αεροπλάνα στα αυτοκίνητα
Το ABS αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών και είναι θεμελιώδες ηλεκτρονικό βοήθημα για το φρενάρισμα. Το ABS εφαρμόστηκε αρχικά και πριν από πολλά χρόνια στην αεροπορία, αλλά σήμερα είναι στάνταρ σε όλα τα αυτοκίνητα παραγωγής. Χάρη στο ABS είναι δυνατή η διενέργεια ελιγμών για την αποφυγή ενός εμποδίου, αφού δεν μπλοκάρουν οι τροχοί και ο οδηγός ελέγχει το τιμόνι την ώρα του φρεναρίσματος.
Η λειτουργία του βασίζεται σε αισθητήρες που βρίσκονται σε κάθε τροχό και που διαγιγνώσκουν την τάση για μπλοκάρισμα. Τα στοιχεία φτάνουν στην ηλεκτρονική μονάδα και μέσω του υδραυλικού κυκλώματος ειδικές ηλεκτροϋδραυλικές βαλβίδες αυξομειώνουν την πίεση των φρένων σε κάθε τροχό ξεχωριστά (πλέον) για την αποφυγή του μπλοκαρίσματος. Τα περισσότερα αυτοκίνητα πλέον διαθέτουν μαζί με το ABS και EBD (ηλεκτρονικό κατανεμητή πίεσης), αλλά και BAS (σύστημα που αυξάνει περισσότερο την πίεση στο υδραυλικό κύκλωμα σε φρενάρισμα πανικού).