Το νέο πρότυπο Euro 7 θα έχει κερδισμένους και χαμένους. Στους τελευταίους θα ανήκουν και οι αγοραστές που θα κληθούν να πληρώσουν τις αυξήσεις των αυτοκινήτων.
autotriti team
«Καπέλο» 2 χιλιάρικα λόγω Euro 7
Μετά από μεγάλες ανατροπές και σκληρές διαβουλεύσεις η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε τους κανόνες σχετικά με το Euro 7, το νέο περιβαλλοντολογικό πρότυπο για τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων. Το νέο πλαίσιο θα αντικαταστήσει το Euro 6 που είναι σε ισχύ από το 2014 και θα είναι και το τελευταίο, καθώς από το 2035 θα απαγορευθεί η πώληση οχημάτων με κινητήρες βενζίνης και diesel, εκτός αν μέχρι τότε έχει καταστεί δυνατή η χρήση των e-fuels.
25% μείωση των εκπομπών στα diesel και 80% στα φορτηγά
Το νέο πρότυπο βάζει στο στόχαστρο κυρίως τα επαγγελματικά οχήματα και τα diesel αυτοκίνητα, καθώς θέτει εξαιρετικά αυστηρά όρια για τις εκπομπές NOx (οξείδιο του αζώτου).
Συγκεκριμένα τα diesel οχήματα θα πρέπει να μειώσουν του ρύπους NOx από τα 80 μιλιγράμ ανά χιλιόμετρο τουλάχιστον στα 60, όσο δηλαδή είναι το όριο για τα βενζινοκίνητα μοντέλα σήμερα. Καλούνται δηλαδή να πετύχουν μείωση της τάξης του 25%, συνεπώς είναι πιθανό να καταστεί ασύμφορο για τους κατασκευαστές να συνεχίσουν την εξέλιξη diesel μοντέλων.
Ακόμα πιο ζόρικα είναι τα πράγματα για τα φορτηγά και λεωφορεία που καλούνται να μειώσουν κατά 80% τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου, φτάνοντας το όριο των 90 χγρ./χλμ. από τα 400 που είναι σήμερα.
Στο στόχαστρο και οι ρύποι από φρένα/ελαστικά
Μια βασική παράμετρος του Euro 7 είναι πως θέτει όρια και για τους ρύπους που παράγονται από τα ελαστικά και τα φρένα. Μάλιστα τα όρια για τα συγκεκριμένα μέρη θα έχουν ισχύ κα μετά την παύση των κινητήρων diesel και βενζίνης το 2035.
Ο λόγος είναι πως στο ηλεκτροκίνητο μέλλον τα οχήματα θα εξακολουθούν να παράγουν ρύπους από τα φρένα και α ελαστικά τους, συνεπώς θα πρέπει να θεσπιστούν όρια. Προς το παρόν τα όρια σωματιδίων φρένων για οχήματα έως 3,5 τόνους έχουν οριστεί σε 7 μιλιγκράμ το χιλιόμετρο έως το 2035 και από εκεί και πέρα σε 3 μιλιγκράμ, ενώ αντίστοιχα όρια αναμένουμε να ανακοινωθούν και για τα ελαστικά.
«Φρένο» στην εξέλιξη των ηλεκτρικών οχημάτων
Όπως καταλαβαίνετε για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι, θα χρειαστούν επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμύριων ευρώ, τα οποία όπως τονίζουν από την «Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων» θα αντληθούν από κονδύλια που προορίζονται για την εξέλιξη των ηλεκτρικών οχημάτων.
Αυτό δηλαδή σημαίνει πως οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές θα αδυνατούν να εξελίξουν προσιτά ηλεκτρικά μοντέλα, που θα επιτάχυναν τη διαδικασία της ηλεκτροκίνησης.
Αυξήσεις σε τιμές αυτοκινήτων και ανταλλακτικών
Όλοι οι νέοι περιορισμοί θα αυξήσουν τα κόστη παραγωγής και θα σημάνουν απώλειες κερδών για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το έξτρα κόστος ανά αυτοκίνητο είναι 304 ευρώ. Νούμερο πάντως που δεν συμφωνούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες και το υπολογίζουν σε αρκετά μεγαλύτερο.
Αντίστοιχα αύξηση τιμών θα έχουμε και στα αναλώσιμα. Η Brembo, ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές φρένων, υποστηρίζει πως ο δίσκος φρενών της Greentive, σε συνδυασμό με ένα ειδικό υλικό τριβής, έχει τη δυνατότητα να μειώσει τις εκπομπές στο μισό, ωστόσο έχει και μεγαλύτερο κόστος κατασκευής.
Όπως λοιπόν συμβαίνει κάθε φορά που αυξάνονται τα κόστη των κατασκευαστών, όλο αυτό το κόστος –μαζί με αυτό της έρευνας και εξέλιξης- μετακυλά στους καταναλωτές, οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν τα «σπασμένα».
Η τελική σούμα σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων που βασίζεται στις με εκτιμήσεις ορισμένων κατασκευαστών, θα είναι της τάξης των 2.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο.
Κερδισμένο το περιβάλλον
Αυξήσεις στα τιμές αυτοκίνητων και ανταλλακτικών, πιθανή «ταφόπλακα» στο diesel και καθυστέρηση στην εξέλιξη προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων είναι οι συνέπειες του Euro 7. Προς τι όλη αυτή η αναστάτωση λοιπόν; Για το περιβάλλον.
Η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι υπεύθυνη για 70 χιλιάδες πρόωρους θανάτους σύμφωνα με την E.E. μιας και οι οδικές μεταφορές αποτελούν σχεδόν το 40% των επιβλαβών εκπομπών οξειδίου του αζώτου. Με τις επερχόμενες αλλαγές του Euro 7, η Ε.Ε. στοχεύει στη μείωση των εκπομπών κατά 35% από τα επιβατικά και κατά 56% από τα λεωφορεία και τα φορτηγά, ώστε αποσοβηθούν αρκετοί πρόωροι θάνατοι.
Αυτό σημαίνει πιο καθαρή ατμόσφαιρα και καλύτερη ποιότητα αέρα, φαινόμενο που θα ανακουφίσει ιδιαίτερα τους κάτοικους των αστικών κέντρων, μιας και εκεί εντοπίζεται σε μεγαλύτερο βαθμό το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Πρόσκαιρα κερδισμένοι θα βγουν και οι κατασκευαστές-προμηθευτές συστημάτων ελέγχου εκπομπών, ωστόσο λόγω της απαγόρευσης κυκλοφορίας οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, μελλοντικά θα είναι και αυτοί στους χαμένους της υπόθεσης.