Από την μία έχουν μπαταρίες για να κινηθούν που σημαίνει ότι είναι ιδανικά στην πόλη, από την άλλη είναι SUV άρα ιδανικά για να βγεις έξω από τα όρια της ασφάλτου; Μήπως τα ηλεκτρικά SUV έχουν να προτείνουν κάτι διαφορετικό; Συγκρίνουμε 3 premium προτάσεις.
Με αλφαβητική σειρά, Audi Q4 e-tron 40, Lexus UX 300e, Mercedes EQA 250: Τρία SUV, που εκτός από τη δεδομένη πολυτέλεια που υπόσχεται η μάρκα του καθενός μοιάζουν και στο ότι κινούνται αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια. Δεν διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης και χρειάζονται φόρτιση, άρα η αυτονομία παίζει σημαντικό ρόλο. Εσύ τι λες; Audi Q4 e-tron με μεγάλη αυτονομία (και βάρος λόγω μπαταρίας) και μεγάλη απόσταση από το έδαφος, Lexus UX 300e με top εγγύηση για την μπαταρία (11 χρόνια ή 1 εκατ. χλμ.) και τοπ επιδόσεις με μικρότερη αυτονομία ή ηλεκτρικό «αστέρι» Mercedes EQA 250 με την καλύτερη ροπή και σύστημα infotainment που του μιλάς και εκτελεί τις λειτουργίες που του ζητάς;
Πόσο νόημα έχουν τα ηλεκτρικά SUV, αφού αν πας σε ένα δασικό δρόμο δε θα βρεις σημείο φόρτισης; Ή έχουν γιατί πόσες φορές θα βγεις off road, άρα αποτελούν την ιδανική πρόταση γιατί είναι σούπερ στην πόλη και ταυτόχρονα αυτό που ζητούν όλοι, δηλαδή SUV; Και ακόμη, Ιαπωνία ή Γερμανία; Τα συγκρίνουμε παρακάτω και βρίσκουμε τα υπέρ και κατά του κάθε μοντέλου.
Εμφάνιση: Ξεχωρίζει το Lexus Σχεδιαστικά, το UX 300e στηρίζεται πάνω στις έντονες ακμές, στοιχείo που «αγαπά» η Lexus και μέσω αυτών διαμορφώνει τη δυναμική, αλλά και ξεχωριστή αισθητική του. Η Μercedes EQA 250 από την άλλη είναι η πιο compact σε μήκος και δείχνει αμέσως την προτίμηση των καμπύλων γραμμών δίνοντας έμφαση στη γοητεία και στην κομψότητα, ενώ τέλος το Audi Q4 κάνει μπαμ από μακριά πως είναι ένα Audi. Είναι εντυπωσιακό, οι γραμμές του έχουν μια ξεχωριστή αρμονία και -όπως τα άλλα δύο- διαθέτει στοιχεία που δηλώνουν το μη συμβατικό σύστημα κίνησής του.
Χάρη στη μεγάλη του μπαταρία, το Audi Q4 προσφέρει τη μεγαλύτερη αυτονομία. Με μία φόρτιση κάνει γύρω στα 450 χλμ..
Κινητήρες-Αυτονομία: Top αυτονομία το Q4, καλύτερες επιδόσεις το UX
Μικρή αυτονομία για το Lexus UX 300e, αλλά το συγκρατημένο βάρος βοηθά στη ζωντάνια των επιδόσεών του. Η τελική περιορίζεται στα 160 χλμ./ώρα, όπως σε Q4 και EQA.
Και τα τρία μοντέλα είναι αμιγώς ηλεκτρικά και η αυτονομία τους έχει μεγάλη σημασία. Οι ηλεκτροκινητήρες των Audi και Lexus έχουν την ίδια ακριβώς απόδοση (204 άλογα), το γερμανικό μοντέλο έχει όμως ελάχιστα μεγαλύτερη ροπή (310 Nm) και ξεχωρίζει γιατί το μοτέρ του είναι τοποθετημένο πίσω και κινεί φυσικά τους πίσω τροχούς. Από την άλλη, η Mercedes EQA έχει 190 άλογα, αλλά αρκετή περισσότερη ροπή (375 Nm). Συνεχίζοντας, το Audi Q4 είναι με διαφορά το βαρύτερο μιας και έχει τη μεγαλύτερη μπαταρία: Οι 82 kWh του εξασφαλίζουν και τη μεγαλύτερη πραγματική αυτονομία, η οποία γυροφέρνει τα 450 χιλιόμετρα. Το Lexus στον αντίποδα έχει τη μικρότερη μπαταρία και αναπόφευκτα η πραγματική του αυτονομία δεν ξεπερνά τα 300 χιλιόμετρα. Συγκριτικά όμως είναι ελαφρύ και προσφέρει τις πιο δυναμικές επιδόσεις από στάση και εν κινήσει. Και τέλος, η Mercedes EQA 250 βρίσκεται ακριβώς ανάμεσα από τα δύο τόσο σε ότι αφορά τις επιδόσεις, κυρίως όμως με την πραγματική της αυτονομία, που σύμφωνα με τις μετρήσεις μας είναι γύρω στα 370 χιλιόμετρα σε μικτές πάντα συνθήκες.
Εσωτερικό-Χώροι: Premium προσανατολισμός και για τα 3 Η premium υλοποίηση, η ποιότητα των υλικών και το φινίρισμα στην καμπίνα του Q4 έχουν φυσικά τη σφραγίδα της Audi. Το σύνολο χαρακτηρίζεται από τις «καθαρές» γραμμές του οδηγοκεντρικού ταμπλό, τη στιβαρότητα, αλλά και την κεντρική οθόνη των 10,1 ιντσών για το χειρισμό του infotainment. Η εξοικείωση έρχεται γρήγορα, ενώ σχεδόν όλες οι λειτουργίες ελέγχονται και από το τιμόνι που διαθέτει κυρίως κουμπιά αφής. ¶λλα στοιχεία που τραβούν την προσοχή είναι φυσικά o ψηφιακός και διαμορφώσιμος πίνακας οργάνων, ο μικρός by wire επιλογέας του κιβωτίου μιας σχέσης, η αιωρούμενη κονσόλα, οι πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα και ο ξεχωριστός κλιματισμός για τους πίσω επιβάτες.
Πολύ πιο εντυπωσιακή είναι η εικόνα στην καμπίνα του Lexus UX χάρη στον τρόπο που έχουν συνδυαστεί οι αιχμηρές γραμμές με την πολυτελή και high-tech εικόνα. ¶μεσα αντιληπτή είναι η υψηλή απτή ποιότητα από την χρήση κορυφαίων υλικών, αλλά και η προσοχή στη λεπτομέρεια, που προκύπτει από την λειτουργία των διακοπτών μέχρι την παραδοσιακή τεχνική Sashiko (εφαρμόζεται για την ραφή των στολών τζούντο) που έχει χρησιμοποιηθεί για τις δερμάτινες επενδύσεις. Μια χαρακτηριστική λεπτομέρεια έχει να κάνει με το touchpad, που υπάρχει ανάμεσα στα μπροστινά καθίσματα και που χρησιμεύει ως ένας ακόμη τρόπος λειτουργίας (πέρα της οθόνης αφής και της ομιλίας) του συστήματος infotainment.
Τouchpad διαθέτει και η Mercedes EQA, αλλά κατά τα ψέματα, την παράσταση κλέβουν οι 2 παράλληλες ψηφιακές οθόνες των 10,25 ιντσών (7,25`` οι στάνταρ), οι εντυπωσιακοί αεραγωγοί και ο ατμοσφαιρικός φωτισμός, που αλλάζει ανάλογα τα γούστα. Όλα είναι ψηφιακά, ενώ η ποιότητα ξεχωρίζει: Τα ευγενή και μαλακά πλαστικά κυριαρχούν, η προσοχή στη λεπτομέρεια είναι αισθητή και αυτό που εισπράττεις στην καμπίνα είναι ανάλογο των προσδοκιών από ένα μοντέλο της Mercedes.
Πιο ευρύχωρο το AudiQ4 Εκμεταλλευόμενο στο έπακρο την υπεροχή του σε μήκος και μεταξόνιο, το Audi Q4 μπορεί να φιλοξενήσει με άνεση ακόμα και 5 ενήλικες, που έχουν πρόσβαση στο όχημα μέσω θυρών, που έχουν μεγάλο άνοιγμα. Μεγάλος είναι και ο χώρος αποσκευών, με το Q4 να προσφέρει 520 λτ. (έναντι 367 λτ. του UX και 340 λτ. της EQA) και ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα και μάλιστα με τηλεχειρισμό. Το ηλεκτρικό Lexus προσφέρει ανάλογο χώρο για τα γόνατα με την EQA, αλλά η καμπίνα του είναι η πιο στενή και είναι η πιο μπιχτοκέφαλη από τα τρία.
Η πισωκίνητη διάταξη του Audi Q4 ευνοεί την ευελιξία, την ευκινησία και την ισορροπημένη του οδική συμπεριφορά παρά το μεγάλο βάρος.
Στο δρόμο: Η άνεση της EQA δεν παίζεται, σπορτίφ και σφιχτό το Q4
Η ανάρτηση του Lexus UX 300e έχει μαλακή σχετικά ρύθμιση και εξασφαλίζει πολύ καλά επίπεδα άνεσης, χωρίς να στερεί από το ιαπωνικό μοντέλο και έναν οδηγοκεντρικό χαρακτήρα.
Όσον αφορά την οδική συμπεριφορά των τριών μοντέλων, ξεκινώντας με το Q4, η πισωκίνητη διάταξή του ευνοεί την ευελιξία (έχει το μικρότερο κύκλο στροφής) και την ευκινησία. Παρά το τεράστιο βάρος, νιώθεις ελάχιστα την αδράνεια να σε τραβά προς την υποστροφή και σε συνδυασμό με την ακρίβεια του τιμονιού και το χαμηλό κέντρο βάρους (η μπαταρία είναι μέσα στο πάτωμα), το Q4 ακολουθεί πιστά την οδηγική γραμμή που έχεις επιλέξει με συγκρατημένη κλίση και χαρακτηριστική ουδετερότητα. Στον ανοιχτό δρόμο η σταθερότητα είναι συγκλονιστική σε συνδυασμό πάντα με το χαμηλό αεροδυναμικό θόρυβο, την αυξημένη αυτονομία και τα δυνατά φρένα (αν και πίσω υπάρχουν ταμπούρα). Στην καλή άσφαλτο δεν μπορεί παρά να μείνεις εντυπωσιασμένος από την ησυχία που επικρατεί στην καμπίνα και την ποιότητα στην κύλιση. Όμως στις εγκάρσιες ανωμαλίες, η σφιχτή ανάρτηση δυσανασχετεί και μεταφέρει πολύ κραδασμό στην καμπίνα. Από την άλλη, βέβαια η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση (με πολλαπλούς συνδέσμους πίσω) συγκρατεί την κλίση και προσφέρει υψηλά περιθώρια πρόσφυσης σε συνδυασμό πάντα με τους τροχούς των 20 ιντσών. Τέλος, με 180 χλστ. από το έδαφος, το Audi Q4 μπορεί να τα βγάλει πέρα με τις κακοτοπιές της καθημερινότητας.
Προχωρώντας στο Lexus UX, χαρακτηριστικό στοιχείο του είναι η ευχρηστία στην καθημερινότητα, κάτι που οφείλεται στην εξαιρετική θέση οδήγησης, το μαλακό τιμόνι και την απρόσκοπτη περιφερειακή ορατότητα. Από εκεί και πέρα αποδεικνύεται ως μια ευχάριστη οδηγικά πρόταση για τα δεδομένα της κατηγορίας, τόσο σε χαλαρούς, όσο και σε πιο σβέλτους ρυθμούς. Η ανάρτηση με γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και άξονα με διπλά ψαλίδια πίσω έχει μαλακή σχετικά ρύθμιση (προαιρετικά διαθέτει και ενεργή ανάρτηση Adaptive Variable Suspension) εξασφαλίζει πολύ καλά επίπεδα άνεσης και ποιότητας κύλισης παραμένοντας πιστή στις premium αρχές του μοντέλου, όμως παράλληλα δεν στερεί από το UX έναν οδηγοκεντρικό χαρακτήρα. Αυτός προκύπτει από την αμεσότητα του αυτοκινήτου να περάσει τις εντολές του οδηγού στο δρόμο, από την αίσθηση που προσφέρει και την βέλτιστη διαχείριση του αμαξώματος σε γοργούς ρυθμούς. Bέβαια, μέσα σε όλα ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει ανάλογα με τις ανάγκες του, τον χαρακτήρα του UX μέσω του συστήματος Drive Select (με επιλογές ανάμεσα σε Eco, Normal, Sport S, Sport S+ και Custom λειτουργία). Ανάλογο σύστημα διαθέτουν και τα άλλα δυο μοντέλα. Η απόσταση από το έδαφος είναι πάντως μικρή (140 χλστ.).
Τέλος, η οδήγηση της EQA είναι μια ξεχωριστή εμπειρία μιας και νιώθεις πως βρίσκεσαι μέσα σε μια high-tech κάψουλα απομόνωσης από το περιβάλλον με το πολυτελές μικρομεσαίο e-SUV της Mercedes να είναι εντυπωσιακά ήσυχο. Είναι χαρακτηριστικό πως σε νορμάλ ταχύτητες δεν ακούγεται ούτε το ρολάρισμα των ελαστικών της, ενώ απουσιάζουν και οι αεροδυναμικοί θόρυβοι. Η ανάρτηση στρογγυλεύει τις ανωμαλίες χωρίς ιδιαίτερο θόρυβο και με άκρως αποτελεσματικό τρόπο, αν αναλογιστούμε πως δεν έχει ιδιαίτερα μαλακή ρύθμιση. Πάντως στην EQA ταιριάζει το ήρεμο στιλ και οι απαλές κινήσεις στα πεντάλ και στο τιμόνι. Τότε είναι που θα εκτιμήσεις περισσότερο το δυνατό κράτημα και την ευχάριστα δυναμική ισορροπία του συνόλου, που κρατάει χαμηλά το κέντρο βάρους χάρη στην έξυπνη τοποθέτηση της μπαταρίας και που εκμεταλλεύεται στο έπακρο την παρουσία πίσω ανάρτησης με πολλαπλούς συνδέσμους (στον έξτρα εξοπλισμό προσφέρονται και ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ). Στη Sport λειτουργία, το τιμόνι γίνεται πιο άμεσο και με σωστό βάρος, χωρίς όμως να αλλάζουν πολλά στη πληροφόρηση. Η EQA σε ενημερώνει έγκαιρα για τις προθέσεις της όταν τείνει να ξεπεράσει την ουδετερότητα, ενώ τα φρένα αν και θα τα θέλαμε πιο δυνατά, δεν κουράζονται καθόλου. Τα 154 χλστ. από το έδαφος προορίζονται κυρίως για τις κακοτοπιές της ασφάλτινης καθημερινότητας, άντε το πολύ για έναν πατημένο χωματόδρομο.
Τι επιλέγουν οι 3 τύποι του Auto Τρίτη AudiQ4 e-tron 40 +Εικόνα-τεχνολογία, ποιότητα κατασκευής και φινίρισμα, ευρυχωρία, αυτονομία, ηχομόνωση, οδική συμπεριφορά, ευελιξία, εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας, -Bάρος, άνεση ανάρτησης στις ανωμαλίες
LexusUX 300e + Σχεδίαση-τεχνολογία, ποιότητα, ευχρηστία και ευκολία οδήγησης, οδική συμπεριφορά, επιδόσεις, εξοπλισμός, εγγύηση μπαταρίας - Αυτονομία, πλάτος καμπίνας, απόσταση από το έδαφος
MercedesEQA 250 +Εικόνα-τεχνολογία, ποιότητα κατασκευής και κύλισης, άνεση, επιδόσεις, διαχείριση ενέργειας σε πραγματικές συνθήκες, σύστημα MBUX, χώροι επιβατών, ηχομόνωση - Bάρος, χώρος αποσκευών
O funtodrive τύπος δε θα ενθουσιαστεί με κανένα από τα 3 μοντέλα της δοκιμής, ωστόσο το Audi Q4 e-tron έχει ένα σπορτίφ τόνο που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητος. O ValueforMoney τύπος σίγουρα θα επιλέξει το Lexus UX 300e που συνδυάζει τη χαμηλότερη τιμή με πλήρη εξοπλισμό και top εγγύηση για τη μπαταρία. Ο high-tech τύπος θα βρει και στα 3 μοντέλα στοιχεία άνεσης, ασφάλειας και συνδεσιμότητας που θα τον ενθουσιάσουν, με το αστέρι βέβαια να έχει το προβάδισμα.