Το 99% των μετακινήσεων μας είναι μέσα στην πόλη ή σε μια ακτίνα 250 χλμ. γύρω από το σπίτι μας, οπότε οι μπαταρίες μας καλύπτουν. Κάνοντας 300-400 χλμ./εβδομάδα (15.000-20.000 χλμ./χρόνο), ένα γέμισμα την βδομάδα είναι αρκετό (κόστος 7,5 ευρώ με τις σημερινές ακριβές τιμές του ρεύματος).
Κάθε μήνα αλλάζει η τιμή της κιλοβατώρας και οι χρεώσεις των παρόχων. Οι πάροχοι ανακοινώνουν τις τιμές κάθε μήνα, και έπειτα έρχεται κρατική επιδότηση. Οι τιμές προς το παρόν διαμορφώνονται στα ίδια επίπεδα με πριν. Π.χ. για τον μήνα Αύγουστο, ισχύουν μετά και την επιδότηση ίδιες τιμές με τον Ιούλιο.
Βασικά, το 99% των μετακινήσεων μας είναι μέσα στην πόλη ή σε μια ακτίνα 250 χλμ. γύρω από το σπίτι μας, οπότε οι μπαταρίες μας καλύπτουν. Κάνοντας 300-400 χλμ./εβδομάδα (15.000-20.000 χλμ./χρόνο), ένα γέμισμα την βδομάδα είναι αρκετό (κόστος 7,5 ευρώ με τις σημερινές ακριβές τιμές του ρεύματος). Ένα βράδυ σε μια απλή πρίζα σούκο μας δίνει ενέργεια για 100 χλμ. (με κόστος 2 ευρώ).
Τα θετικά των ηλεκτρικών με μια ματιά
Όπως ήδη είπαμε, εχουν φθηνύνει πολύ, λόγω και της κρατικής επιδότησης (8.000 μέχρι 10.000 ευρώ)
Δεν «καίνε» τίποτα! Φουλάρεις με 7,5 ευρώ και βγάζεις τα χιλιόμετρα της εβδομάδας
Καθώς μιλάμε για νέα τεχνολογία, που μάλιστα προστατεύει το περιβάλλον, είναι μαγκιά σήμερα, το να έχεις ηλεκτρικό (μέχρι και η Porsche ηλεκτρικά πουλάει τώρα). Γίνεσαι το κέντρο της συζήτησης αυτόματα. Ολοι θέλουν να μάθουν για την ζωή με ένα ηλεκτρικό.
Εχουν πολλά άλογα και επιταχύνσεις GTi
Δεν κινδυνεύεις από απαγορεύσεις και χαράτσια
Δεν πληρώνεις τέλη
Μπαίνεις ελεύθερα στο δακτύλιο
Δεν θα πληρώνεις «πρασινα διόδια», όταν έρθουν
Θέλουμε, δεν θέλουμε, είναι το μέλλον, που ο πόλεμος στην Ουκρανία το έφερε πολλά χρόνια νωρίτερα.
Τα αρνητικά των ηλεκτρικών με μια ματιά
Το 1% των μετακινήσεων μας είναι μακρύτερα από 250 χλμ. και θα χρειαστούμε στάση για φόρτιση και αυτό έχει 2 προβλήματα:
Είναι ακριβό προς το παρόν: 4,5 φορές ακριβότερο από το σπίτι μας το δίκτυο φόρτισης είναι προς το παρόν μικρό (αν και αναγγελλονται συνέχεια νέα σημεία. Πρόσφατα η ΔΕΗ είπε ότι μέχρι τελους χρονιάς θα έχει 1.000 σημεία, τα πρατήρια Shell και Avin σιγά-σιγά γεμίζουν φορτιστές κ.λπ.)
Υπάρχει βέβαια και η λύση να πας σαν χελώνα και να μην σταματήσεις καθόλου για φόρτιση, αλλά αυτή η λύση δεν παίζει κατά την γνώμη μας, για τους Ελληνες οδηγούς.
Αν πηγαίνετε σε καποιο ξενοδοχείο, θα πρέπει να κλείσετε –πριν πάτε– και χρόνο για να φορτίσετε το αυτοκίνητο σας στο wallbox του ξενοδοχείου
Είναι βαρύτερα λόγω μπαταριών, άρα αποχαιρετείστε την οδική ευχαρίστηση, όπως την ξέρετε, όσοι από σας την έχετε πολύ ψηλά στην λίστα των επιλογών σας.
Από την άλλη μεριά, να μην ξεχνάμε, ότι τα παλιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα (6ετίας και πάνω) που δεν έχουν αυτά τα αρνητικά, θέλουν 2.500 ευρώ/χρόνο παραπάνω από τα ηλεκτρικά, για καύσιμα.
FAQ -βασικές ερωτήσεις για την ηλεκτροκίνηση
Πως λειτουργεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Σε γενικές γραμμές πολύ πιο απλά από ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Μια μπαταρία αποθηκεύει ενέργεια την οποία παρέχει σε έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες, που κινούν τους τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου μιας σχέσης συν όπισθεν.
Οδηγείται διαφορετικά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Όχι. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο οδηγείται κατά κανόνα όπως ένα συμβατικό, με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων πατώντας γκάζι και φρένο. Το τελευταίο σε κάποιο μοντέλα μάλιστα δεν χρειάζεται καν, αφού επιλέγοντας τη σχετική λειτουργία στο μεγαλύτερο ποσοστό των περιπτώσεων επιβραδύνει μόνο του σηκώνοντας το πόδι από το γκάζι ανακτώντας μάλιστα και ενέργεια.
Τι όριο ζωής έχει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Μεγαλύτερο από ένα συμβατικό με θερμικό κινητήρα μιας και έχει λιγότερα κινούμενα μέρη/τριβές και καθόλου θερμομηχανικές διεργασίες. Το θέμα είναι η μπαταρία. Είναι αλήθεια ότι η μπαταρία με το πέρασμα του χρόνου και τις συνεχείς φορτίσεις/εκφορτίσεις αρχίζει να χάνει την αρχική της χωρητικότητα όπως δηλαδή συμβαίνει και με τα κινητά τηλέφωνα. Ωστόσο, υπάρχουν τρόποι και συνήθειες που μπορείς να υιοθετήσεις ώστε να διατηρείς την υγεία της μπαταρίας σου σε καλά επίπεδα ενώ οι μεγάλες μάρκες συνοδεύουν τα ηλεκτρικά τους μοντέλα με εκτενείς και πολυετείς εγγυήσεις, όπως θα δείτε παρακάτω.
Γιατί είναι βαριά τα ηλεκτρικά; Για αυτό ευθύνεται η μπαταρία: Όσο μεγαλύτερη, η χωρητικότητά της, τόσο μεγαλύτερο και το βάρος της. Στο Audi e-tron η μπαταρία των 95 kWh ζυγίζει από μόνη της 700 κιλά!
Είναι ασφαλή τα ηλεκτρικά ή κινδυνεύω από ηλεκτροπληξία; Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το ίδιο ασφαλή με τα συμβατικά, αφού διαθέτουν κλωβό ασφαλείας και όλα τα σύγχρονα συστήματα προστασίας. Παράλληλα, όλα τα κυκλώματα υψηλής τάσης διαθέτουν ειδική μόνωση και περίπτωση ατυχήματος η παροχή ρεύματος από τη μπαταρία διακόπτεται αυτόματα. Τα συνεργεία διάσωσης εκπαιδεύονται πλέον ειδικά σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αλήθεια δεν ρυπαίνουν το περιβάλλον; Σε πρώτη ανάλυση, ναι. Αρκεί η ηλεκτρική ενέργεια την οποία καταναλώνουν για τη φόρτιση των μπαταριών τους να είναι «καθαρή» (φωτοβολταϊκά, αιολικά πάρκα, υδροηλεκτρικοί σταθμοί).
Αφού δεν έχουν κυβισμό, έχουν τεκμήριο; Σιγά μη δεν είχαν. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν τεκμήριο 4.000 ευρώ καθώς εντάσσονται στην πρώτη κλίμακα τεκμηρίων...