Για μια χώρα όπου το αυτοκίνητο είναι το βασικό της εξαγωγικό προιόν, όπως η Γερμανία, είτε παράγει ηλεκτρικά, είτε βενζινοκίνητα, το ίδιο κάνει, σωστά; Μάλλον όχι. Και για μία χώρα που εισάγει τα πάντα, όπως η Ελλάδα, μήπως η απαγόρευση νωρίς, είναι καλύτερη λύση;
Ποιον συμφέρει και ποιον όχι; Που βρίσκεται η Ελλάδα σε αυτό το «παιχνίδι»;
Σκέψου τι όφελος έχει η Γερμανία από μια παράταση. Τεχνολογίες βενζίνης, με όλα τα παρελκόμενα (ηλεκτρονικά, μεταδόσεις, κιβώτια, πλατφόρμες κ.ά.) που κόστισαν για χρόνια ένα σωρό λεφτά στις (γερμανικές) αυτοκινητοβιομηχανίες, θα μπορέσουν να κάνουν μεγαλύτερη απόσβεση και για περισσότερο χρόνο. Η ηλεκτροκίνηση έχει κοστίσει ένα σκασμό λεφτά σε επενδύσεις, οπότε το να αποδίδουν τα «έτοιμα» είναι σημαντικό.
Ακόμη πιο σημαντικό είναι για τη Γερμανία που έχει σύντομο κύκλο ζωής αυτοκινήτων στην αγορά, να μην χάσει τις πωλήσεις συμβατικών και υβριδικών από τώρα. Γιατί αν η απαγόρευση ισχύσει για το 2035, μέχρι το τέλος της δεκαετίας, η αγορά από μόνη της θα έχει σκοτώσει τον βενζινοκινητήρα. Έτσι τα ηλεκτρικά της εγχώριας βιομηχανίας δεν θα είναι ακόμη σε ετοιμότητα να καλύψουν τη ζήτηση, χάνοντας πωλήσεις από τον ανταγωνισμό.
Η Γερμανία έχει μόνο να κερδίσει από την παράταση. Η Ελλάδα όμως;
Με μια πρώτη ματιά το πρόβλημα στην Ελλάδα είναι αλλού και είναι μεγάλο. Με τα ηλεκτρικά να είναι πανάκριβα και τις υποδομές ή ακόμη και τη σχεδίαση για τη φόρτιση (με τόσες πολυκατοικίες, πού θα φορτίζουμε όλοι το βράδυ;) να είναι ακόμη στα σπάργανα, δεν έχουμε αυτοκίνητα να αγοράσουμε. Και τώρα, τα πρώτα ηλεκτρικά μοντέλα που ήρθαν, φεύγουν και αντικαθίστανται από νέα, μαζί και κάποια συμβατικά που καταργούνται πρώτα ως μοντέλα για πώληση και αργότερα φεύγουν εντελώς από την παραγωγή.
Αρα στην Ελλάδα θα θέλαμε μια παράταση, μέχρι η ηλεκτροκίνηση να γίνει πιο βιώσιμη. Όχι; Μάλλον όχι. Βλέπεις η ταχύτητα με την οποία γίνεται η ηλεκτροκίνηση βιώσιμη έχει να κάνει με τη θέληση της κυβέρνησης να κάνει την αγορά αυτοκινήτου προσιτή και να προχωρήσει γρήγορα σε σχεδιασμό και δημοπρασίες για άδειες ηλεκτροδοσίας. Είναι καθαρά δικό μας θέμα πόσο γρήγορα θα καθιερωθεί η ηλεκτροκίνηση.
Μια παράταση θα άφηνε τα πράγματα στον πολύ αργό σημερινό ρυθμό και θα γέμιζε με συμβατικά αυτοκίνητα, καινούργια, και ακόμη χειρότερα, μεταχειρισμένα, τους δρόμους μας μέχρι το τελευταίο λεπτό πριν την απαγόρευση. Ήδη είμαστε νεκροταφείο αυτοκινήτων με μέσο όρο ηλικίας στον στόλο κυκλοφορούντων τα 17 χρόνια και εισάγουμε (ακριβά) ότι οι άλλοι εγκαταλείπουν, μια παράταση θα βόλευε όλους τους άλλους να ξεφορτωθούν τα πάντα, και εμάς να μείνουμε άλλα 20 χρόνια πίσω.
Τουλάχιστον με την πίεση για ηλεκτροκίνηση νωρίς, κάποια στιγμή θα γίνει αντιληπτό πως χωρίς μέτρα για φθηνό αυτοκίνητο, θα γυρίσουμε στα γαϊδούρια. Η μετάβαση καλό είναι να γίνει σύντομα. Όπως τραβάς το τσιρότο, μια κι έξω, όχι αργά και βασανιστικά.
Εσείς όμως τι λέτε; Παράταση, και ηλεκτροκίνηση τον άλλο αιώνα, ή βουτάμε με τα μούτρα και πιέζουμε για αλλαγές;