Το λάδι είναι το αίμα του κινητήρα και χωρίς αυτό θα παραδώσει πνεύμα με μαθηματική ακρίβεια. Αλλά ακόμα και αν δεν τον αφήνεις να στεγνώσει, σε περίπτωση που χρησιμοποιείς ότι λιπαντικό βρεις μπροστά σου πάλι θα του προκαλέσεις σοβαρές βλάβες. Ας δούμε τι είναι οι κωδικοί που έχουν πάνω τους οι συσκευασίες λαδιών και τι σημασία έχουν οι σωστές προδιαγραφές για τον κινητήρα σου.
Δεν είναι όλα τα λιπαντικά ίδια. Ανάλογα με τον κινητήρα, το λάδι πρέπει να πληροί διαφορετικές προδιαγραφές, οι οποίες αναγράφονται πάνω στις συσκευασίες με κωδικέςονομασίες που πολλές φορές προκαλούν σύγχυση στους μη γνώστες. Όποιος έχει σταθεί ποτέ μπροστά από ράφι με λιπαντικάκινητήρα σίγουρα έχει δει διάφορες συντομογραφίες όπως ACEA, A3-98, VW 505.00, 5W-40 κτλ. και καταλαβαίνει τι εννοούμε. Όμως τι σημαίνουν όλοι αυτοί οι κωδικοί και γιατί η κλασική φράση που λένε οι πιο παλιοί μάστορες : «Βάλε 10-40 κι όλα εντάξει», μπορεί να αποδειχτεί νάρκη για το αυτοκίνητο σου; Ας δούμε τα πιο σημαντικά με μια ματιά!
Αυτά κρύβονται πίσω από τις ονομασίες των λιπαντικών
Κατηγορία SAE:SAE σημαίνει «Society of Automotive Engineers» και πρόκειται για έναν οργανισμό που καθορίζει διάφορα πρότυπα στην αυτοκινητοβιομηχανία, μεταξύ αυτών και των κωδικών που υποδεικνύουν το ιξώδες του λιπαντικού. Για παράδειγμα στο «5W-30», προσδιορίζεται το ιξώδεςχαμηλής και υψηλήςθερμοκρασίας για το συγκεκριμένο λάδι. Το ιξώδεςχαμηλήςθερμοκρασίας βρίσκεται στο μπροστινό μέρος, όντας αναγνωρίσιμο από το W για το χειμώνα, κι όσο μικρότερος είναι ο αριθμός, τόσο πιο ανθεκτικό στο κρύο είναι το λιπαντικό. Η κλάση, λοιπόν, SAE 5W πιστοποιεί ότι το λάδι έχει καλές ιδιότητες ροής μέχρι τους -35°C, ενώ ο δεύτερος αριθμός, στην δικιά μας περίπτωση το 30 υποδεικνύει τη συμπεριφορά του λιπαντικού στη ζέστη. Όσο μεγαλύτερο είναι αυτό το νούμερο, τόσο πιο παχύρρευστο παραμένει το λάδι σε υψηλές θερμοκρασίες και επομένως τόσο πιο ανθεκτικό είναι το λιπαντικό.
Προδιαγραφές ACEA: Η ACEA είναι επίσης ένας οργανισμός, η «Association des Constructeurs Européens d'Automobiles» (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), ο οποίος μετά από συνεργασία των αυτοκινητοβιομηχανιών που είναι μέλη του δημιούργησε τα δικά τους πρότυπα.
Εδώ ο κωδικός αποτελείται από γράμματα που αντιστοιχούν το λάδι σε έναν τύποοχήματος και έναν αριθμό που περιγράφει την απόδοση του λαδιού κινητήρα. Όσο υψηλότερος είναι ο αριθμός, τόσο πιο αποδοτικό είναι το λιπαντικό. Τα γράμματα αντιπροσωπεύουν τα εξής:
A: Επιβατικό αυτοκίνητο με κινητήρα βενζίνης (βενζινοκινητήρας)
Β: επιβατικά αυτοκίνητα και μικρά επαγγελματικά οχήματα με κινητήρες ντίζελ
C: επιβατικά αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ με σύγχρονα συστήματα μετεπεξεργασίας καυσαερίων (π.χ. φίλτρα σωματιδίων)
Ε: Φορτηγά με κινητήρα ντίζελ
Κατηγορίες API: Η λεγόμενη ταξινόμηση API είναι το πρότυπο του ΑμερικανικούΙνστιτούτουΠετρελαίου, και κατά συνέπεια, οι προδιαγραφές είναι προσαρμοσμένες στους αμερικανικούςκινητήρες. Εδώ, τα λιπαντικά χωρίζονται σε κατηγορίες με τη βοήθεια γραμμάτων. Γίνεται μια βασική διάκριση μεταξύ λαδιών για βενζινοκινητήρες (S) και για κινητήρες ντίζελ σε επαγγελματικά (C), ενώ δεν υπάρχει κάποιο γράμμα για τα πετρελαιοκίνητα επιβατικά αυτοκίνητα. Επιπλέον, υπάρχει η κατηγορία «GL» που αναφέρεται σε λιπαντικά αποκλειστικά για το κιβώτιο ταχυτήτων. Τα επιπλέον γράμματα υποδεικνύουν την απόδοση του λιπαντικού. Για τους σύγχρονουςβενζινοκινητήρες χρησιμοποιούνται οι κατηγορίες SJ, SL, SM και SN, με τις προηγούμενες (SA, SB κτλ.) να είναι κατάλληλες μόνο για παλαιότερα αυτοκίνητα.
Κωδικοί κατασκευαστών: Οι κατασκευαστές, όπως η VW ή η Mercedes, έχουν τους δικούς τους κωδικούς λαδιών. Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι οι κινητήρες γίνονται όλο και πιο πολύπλοκοι και απαιτητικοί σε λίπανση, με αποτέλεσμα οι κατασκευαστές να προτιμούν να κάνουν τις δικές τους δοκιμές και να εγκρίνουν μόνο ορισμένα λιπαντικά για τα αντίστοιχα μοτέρ. Συνήθως αναγνωρίζονται από το όνομα της αυτοκινητοβιομηχανία που φέρουν, π.χ. VW 505.00 ή Mercedes-Benz 229.1., με τα νούμερα μετά να αφορούν τις αντοχές και τις ιδιότητες τους.