- Τις βλέπουμε σε πολλές σήραγγες στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους
- Θυμίζουν τουρμπίνες αεροσκάφους ή μεγάλους ανεμιστήρες
- Αποτελούν το βασικό εργαλείο εξαερισμού στις σήραγγες
- Δεν «γυρνάνε» πάντα παρά μόνο όταν οι αισθητήρες τους εντοπίζουν ζεστό ή κακής ποιότητας αέρα
Τις βλέπουμε σε πολλές σήραγγες στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους
Λίγο πολύ όλοι μας έχουμε μπει σε κάποιο μεγάλο τούνελ στη χώρα μας. Στην Εθνική, την Ολυμπία, την Εγνατία, είτε ακόμα και στην Αττική Οδό, οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι έχουν κάνει άλματα εξέλιξης τις τελευταίες δεκαετίες, εξασφαλίζοντας γρήγορες και ασφαλείς μετακινήσεις σε μεγάλο μέρος της ελληνικής επικράτειας. Σε αυτούς τους αυτοκινητόδρομους, υπάρχουν πολλές σήραγγες. Το μήκος τους μπορεί να είναι από μερικές εκατοντάδες μέτρα, έως και 6 χιλιόμετρα.
Θυμίζουν τουρμπίνες αεροσκάφους ή μεγάλους ανεμιστήρες
Διασχίζοντας λοιπόν κάποιος μια τέτοια σήραγγα θα προσέξει πως στην οροφή υπάρχουν κάποιοι μηχανισμοί, σαν γιγάντιοι ανεμιστήρες, που θυμίζουν τουρμπίνες αεροπλάνου. Μάλιστα ανάλογα με το μήκος της σήραγγας, μπορεί να υπάρχουν δεκάδες τέτοιοι μηχανισμοί, οι οποίοι συνήθως τοποθετούνται σε ζεύγη, ειδικά σε αυτοκινητόδρομους με περισσότερες από 2 λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας.
Αποτελούν το βασικό εργαλείο εξαερισμού στις σήραγγες
Όπως πιθανότατα έχετε σκεφτεί ήδη, δουλειά τους είναι να βοηθούν στον εξαερισμό του χώρου. Ένα τούνελ εκατοντάδων μέτρων, με μόλις δύο ανοίγματα (στην αρχή και το τέλος του), είναι λογικό να μην αερίζεται επαρκώς. Αν μάλιστα σε αυτή την εξίσωση προσθέσουμε τα δεκάδες οχήματα που το διασχίζουν κάθε λεπτό, τα οποία εκτός από τα καυσαέρια που παράγουν, αυξάνουν και τη θερμοκρασία του αέρα, καταλαβαίνουμε πόσο σημαντική είναι η ύπαρξη των συγκεκριμένων μηχανισμών.
Δεν «γυρνάνε» πάντα παρά μόνο όταν οι αισθητήρες τους εντοπίζουν ζεστό ή κακής ποιότητας αέρα
Είναι πολύ πιθανό περνώντας από κάποιο τούνελ να δεις πως οι ανεμιστήρες δε λειτουργούν. Όχι δεν είναι χαλασμένοι, απλώς δε χρειάζεται να δουλέψουν εκείνη τη στιγμή. Πιο συγκεκριμένα το πότε θα δουλέψουν αλλά και η ταχύτητα λειτουργίας τους, εξαρτώνται από τις μετρήσεις που λαμβάνουν οι αισθητήρες που έχουν τοποθετημένους είτε πάνω τους, είτε σε διάφορα σημεία της σήραγγας. Οι αισθητήρες μετρούν τη θερμοκρασία και την ποιότητα του αέρα και αν εντοπίσουν υψηλές θερμοκρασίες ή μεγάλη συγκέντρωση καυσαερίων τότε ενεργοποιούν τους ανεμιστήρες και ρυθμίζουν την ταχύτητά τους. Μάλιστα σε περίπτωση πυρκαγιάς εντός του τούνελ, οι συσκευές αυτές μπορούν να αναδειχθούν σωτήριες, ενώ πολύ σημαντικές είναι και σε περίπτωση μποτιλιαρίσματος εντός της σήραγγας.