Ας δούμε για ποιους λόγους τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν ταιριάζουν στην ελληνική πραγματικότητα.
«Ηλεκτροπληξία»
3.871 Επισκέψεις στο άρθρο (17/5/2015)
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ένας ακόμη λόγος για να πούμε πως η χώρα μας δεν είναι ώριμη αρκετά για νέες τεχνολογίες. Δείτε τους πέντε λόγους που κάνουν την ηλεκτροκίνηση πολυτέλεια.
autotriti team
Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»
5.Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πανάκριβα. Το πώς και το γιατί είναι μία άλλη συζήτηση, το θέμα όμως παραμένει, ότι δηλαδή ακόμη κι ένα ηλεκτρικό μικρομεσαίο, όπως το Nissan Leaf στοιχίζει όσο ένα μεγάλο premium. Με τέτοια τιμή δεν υπάρχει περίπτωση να το αγοράσει κανείς. Και μία απλή φοροαπαλλαγή εδώ δεν αρκεί. Δεν φτάνει για να ρίξει την τιμή στα επίπεδα του ανταγωνισμού εσωτερικής καύσης. Χρειάζεται και πριμοδότηση. Να ρίξει δηλαδή η κυβέρνηση κονδύλια ώστε να καλύπτει μέρος της αγοράς ενός ηλεκτρικού. Πόσο πιθανό το βλέπετε;4.Το ηλεκτρικό ρεύμα στην Ελλάδα είναι ακριβό. Και δεν μιλάμε μόνο για την τιμή που φτάνει στον καταναλωτή. Αυτή, θα πουν πολλοί, δεν είναι από τις ακριβότερες στην Ευρώπη, όμως το θέμα δεν είναι μόνο εκεί. Το θέμα είναι πόσο στοιχίζει η παραγωγή ρεύματος στο δημόσιο. Με τον λιγνίτη να παραμένει η κύρια πηγή παραγωγής ρεύματος, οι ρήτρες ρύπανσης αυξάνονται. Με το υπάρχον σύστημα παραγωγής ρεύματος δεν συμφέρει το δημόσιο την στροφή προς την ηλεκτροκίνηση και περεταίρω αύξηση της ζήτησης. Οπότε χάνονται και οι λόγοι πριμοδότησης.3.Το κλίμα της Ελλάδας και το κυκλοφοριακό μειώνουν την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Βλέπεις αυτές οι μπαταρίες δεν είναι σχεδιασμένες για σταμάτα ξεκίνα με 40 βαθμούς. Στη ζέστη η απόδοση της μπαταρίας μειώνεται δραματικά. Τεράστιο πρόβλημα είναι επίσης η ανάγκη για χρήση κλιματισμού σχεδόν έξι μήνες το χρόνο. Μπορεί με πρώτη ματιά σταματημένος να «μην καις» όταν όμως δουλεύει το αιρ-κοντίσιον στο φουλ, απλά θα μείνεις από μπαταρία.2.Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρειάζονται σημεία φόρτισης σε δημόσιους χώρους. Μιλάμε για τη χώρα του διπλοπαρκαρίσματος που ούτε τα σούπερ μάρκετ δεν έχουν μεγάλα πάρκινγκ για να αφιερώσουν δύο-τρεις θέσεις όπου θα φορτίζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η λογική του ηλεκτρικού αυτοκινήτου θέλει σημεία σε όλη την πόλη, δημόσια ή ιδιωτικά όπου θα μπορείς να φορτίζεις. Στην Ελλάδα παρκάρουμε όπου βρούμε, άρα τέτοια σημεία είναι αδύνατον να βρεθούν.
1.Στην Ελλάδα δεν έχουμε θέσεις πάρκινγ στα σπίτια μας. Η λογική του ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι για τις χώρες όπου κάθε σπίτι έχει το χώρο στάθμευσης. Για χώρες όπου ο κόσμος ζει στα προάστια όπου υπάρχει άπλα και χώρος για τον καθένα όπου μπορεί να φορτίζει το αυτοκίνητό του με το δικό του ηλεκτρικό, το βράδυ. Στην Ελλάδα ζούμε κυρίως σε πολυκατοικίες με ελάχιστες θέσεις στάθμευσης. Οι υπόλοιποι παρκάρουμε στο δρόμο, όπου βρούμε. Πως θα φορτίζουμε λοιπόν; Με μπαλαντέζα; Ή περιμένουμε να κάνει υποδομές το κράτος ώστε να έχουμε πρίζες με χρέωση;
Εσείς λοιπόν τι λέτε; Περιμένετε ακόμη την ηλεκτροκίνηση; Βλέπετε κάποιον από αυτούς τους λόγους να γίνεται εμπόδιο στη δική σας όρεξη για ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Και τελικά τι θα αγοράσετε ή τι προτείνετε;
"Ασφυξία".....θα μπορούσε να πει κάποιος και να απαριθμήσει 100 και πλέον λόγους για τους οποίους είναι ακατάλληλα για την Ελλάδα, και όχι μόνο, τα περισσότερα από τα μοντέλα ντιζελοκίνητων ή βενζινοκίνητων οχημάτων. Η ηλεκτροκίνηση έχει πολλά πλεονεκτήματα και για αρκετούς ειδικούς του χώρου αποτελεί το μέλλον και μάλιστα το κοντινό μέλλον της αυτοκίνησης. Έχει φυσικά και μειονεκτήματα και δυσκολίες στην ταχεία υιοθέτηση της, όπως όλες οι νέες τεχνολογικές εφαρμογές, αλλά περιμένει κανείς από ένα περιοδικό του χώρου να παρουσιάζει την πλήρη εικόνα και να μην έχει μονοδιάστατες προσεγγίσεις. Προσωπικά θεωρώ ότι η ηλεκτροκίνηση είναι ιδανική και για την Ελλάδα και μάλιστα για λόγους πάρα πολύ προφανείς. Σε ότι αφορά ειδικά τους λόγους που παρατίθενται στο άρθρο σας θα μπορούσε κάποιος να αντιτείνει τα εξής: 1. Η τιμή αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σήμερα είναι παντού σχετικά ακριβότερη, αλλά πρώτον τα στοιχεία των τελευταίων 3-4 ετών αποδεικνύουν ότι βαίνει διαρκώς μειούμενη και δεύτερον εάν συνυπολογίσει κάποιος το κόστος χρήσης ενός αυτοκινήτου, τότε το συνολικό κόστος είναι συγκρίσιμο με το αντίστοιχο κόστος ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επιπλέον τα επόμενα χρόνια λόγω και των κανονιστικών εξελίξεων στην ΕΕ και των αντίστοιχων δεσμεύσεων της χώρας το κόστος χρήσης (καύσιμα, τέλη κυκλοφορίας) των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης αναμένεται να αυξηθεί επιπλέον. Οι κάτοχοι ντιζελοκίνητων ή / και ρυπογόνων οχημάτων είναι πολύ πιθανόν να κληθούν και στην Ελλάδα να πληρώσουν πολύ ακριβότερα σε φόρους και τέλη την επιλογή τους, οπότε ίσως δε θα είναι τότε απαραίτητη η επιδότηση για να στραφεί το κοινό σε καθαρότερες μορφές αυτοκίνησης. 2. Η Ελλάδα δαπανά πάνω από 11 δισεκατομμύρια Ευρώ το χρόνο για εισαγωγές καυσίμων, ενώ έχει το υψηλότερο στην ΕΕ ποσοστό εξάρτησης των μεταφορών της από ορυκτά καύσιμα. Η ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνουμε παράγεται κατά βάση στην Ελλάδα από εγχώριους πόρους και σε πολύ μικρό βαθμό χρησιμοποιεί εισαγόμενο πετρέλαιο ή φυσικό αέριο (ο λιγνίτης, το νερό για τα υδροηλεκτρικά, καθώς και ο ήλιος και ο άνεμος για τις ΑΠΕ υπάρχουν, ακόμη, εν αφθονία στη χώρα μας). Εάν ο στόλος των αυτοκινήτων εξηλεκτρίζονταν, αυτό θα σήμαινε τεράστια ελάφρυνση στο ισοζύγιο εξωτερικών πληρωμών της χώρας. Αφήνω το γεγονός ότι χρόνο με το χρόνο στην Ελλάδα αυξάνουμε το ποσοστό των ΑΠΕ στο μείγμα της ηλεκτρικής ενέργειας και ήδη είμαστε στο 18% με προοπτική να φτάσουμε μέσα στην επόμενη πενταετία το 25%. 3. Το πρόβλημα είναι αντίθετο από αυτό που αναφέρεται στο άρθρο σας και αυτό μπορεί να διασταυρωθεί και με τους κατασκευαστές μπαταριών και αυτοκινήτων ή διαβάζοντας οποιοδήποτε test drive ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η απόδοση των μπαταριών και της φόρτισης πέφτει στις χαμηλές θερμοκρασίες και το κλίμα της Ελλάδας θεωρείται ιδανικό απο αυτήν την άποψη και σίγουρα πολύ πιο ευνοϊκό από χώρες, όπως οι Σκανδιναβικές, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ήδη κατακτήσει τους δρόμους. 4. Ο ηλεκτρισμός υπάρχει σχεδόν παντού στη χώρα (από τη Γαύδο έως τους Οθωνούς) και η δημιουργία προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης είναι πολύ εύκολη και σίγουρα πολύ απλούστερη και φτηνότερη από την κατασκευή δεξαμενών καυσίμων, αγωγών, πρατηρίων υγρών καυσίμων κλπ. Δεν υπάρχει καμία ιδιαίτερη διαφοροποίηση της Ελλάδας και των πόλεων της από τις λοιπές χώρες, όπου αντίστοιχες υποδομές αναπτύσσονται διαρκώς είτε σε δημόσιους είτε σε ιδιωτικούς χώρους. Θα ήταν χρήσιμο να ενημερωθείτε πως σε πόλεις με ακόμη μεγαλύτερο κυκλοφοριακό όγκο (π.χ. Παρίσι, Λονδίνο, Βαρκελώνη) από την Αθήνα, ή με ιδιαιτερότητες σε ότι αφορά το οδικό δίκτυο του κέντρου και τους προσβάσιμους χώρους και τις κατοικίες (π.χ. Άμστερνταμ) έχουν αναπτυχθεί σημεία επαναφόρτισης που εξυπηρετούν τους κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων 5. Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα.....εκτός του ότι στην Ελλάδα υπάρχουν και μονοκατοικίες αλλά και πολυκατοικίες με πυλωτές και γκαράζ, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να φορτίζονται και στο χώρο εργασίας, όπου σταθμεύουν για πολλές ώρες (ιδιαίτερα διαδεδομένος τρόπος στις ΗΠΑ), αλλά και στα δημόσια προσβάσιμα σημεία φόρτισης, που υποχρεωτικώς - λόγω κοινοτικής οδηγίας - θα αναπτυχθούν μέχρι το 2020 και στην Ελλάδα. Θα μπορούσε να παραθέσει κανείς και άλλους λόγους υπερ της ιδανικότητας της Ελλάδας για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (π.χ. υψηλοί ρύποι ατμοσφαιρικού αέρα στην Αθήνα, πολλά νησιά με μικρές αποστάσεις και αποθέματα παραγωγής ΑΠΕ, δυνατότητες τεχνολογικής ανάπτυξης από Ελληνικές εταιρείες κ.ά.), αλλά ίσως πάλι οι δημοσιογραφικές απλουστεύσεις και οι μηδενιστικές απόψεις του τύπου "η χώρα δεν είναι ώριμη" ή "αυτά δεν γίνονται στην Ελλάδα" κλπ. καθιστούν μάταιη την προσπάθεια επιχειρηματολογίας ακόμη και για τα αυτονόητα.
Μπορεί να ισχύουν αυτά που λέτε, αλλά κάποια από αυτά δεν αποτελούν εμπόδιο, για μερικούς, για την απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Υπάρχουν πολλοί που διαθέτουν μονοκατοικίες, με δική τους θέση στάθμευσης όπου μπορούν άνετα να φορτίζουν ένα ή περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μια φόρτιση τη νύχτα, μπορεί να φθάσει άνετα για την κυκλοφορία του αυτοκινήτου ολόκληρη την επόμενη ημέρα, δεδομένου ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, χρησιμοποιείται μέσα στην πόλη, όπου οι αποστάσεις είναι μικρές. Επίσης μπορεί όποιος θέλει να αποκτήσει ένα φωτοβολταικό σύστημα και μια ανεμογεννήτρια, με τα οποία μπορεί να φορτίζει το αυτοκίνητο του τελείως δωρεάν. Εγώ ευχαρίστως θα αγόραζα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις μου στην πόλη. Το μόνο μειονέκτημα θεωρώ ότι είναι η ακριβή τιμή τους. Δεν μπορώ να δεχθώ τιμή πάνω από 10.000 ευρώ για ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης. Μια ιδανική τιμή θα ήταν γύρω στα 7.000 ευρώ. Πιστεύω ότι οι εταιρείες θα μπορούσαν να φτιάξουν φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα κάνοντας τα πολύ απλά, χωρίς ακριβούς μηχανισμούς και αυτοματισμούς, προκειμένου να είναι προσιτά. Μπορούν να ξεκινήσουν από υφιστάμενα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, όπως π.χ. το Smart, Fiat 500, κ.λ.π. και να τα μετατρέψουν σε ηλεκτρικά, αλλάζοντας τον κινητήρα με έναν ηλεκτρικό και δημιουργώντας θέση για τις μπαταρίες. Έτσι θα άρχιζαν με φθηνά αυτοκίνητα, που στη συνέχεια όταν γενικευθεί η χρήση τους, με τη μαζική τους παραγωγή, θα έπεφταν ακόμη περισσότερο οι τιμές τους και έτσι θα μπορούσαν να προχωρήσουν στην κατασκευή πιό πολύπλοκων, ώστε οι τιμές να μην βρίσκονται στα ύψη. Οι μπατταρίες που κοστίζουν, θα μπορούσαν να ενοικιάζονται, μετά από επιλογή του πελάτη, προκειμένου να μην τις πληρώνει, με την αγορά του αυτοκινήτου, και μετά από ένα διάστημα, να τις αποκτά, με τρόπο ανάλογο του leasing.
Εμανα το αρθρο μου φαινεται τρομερα απαισιοδοξο. Σαν τοτε που γραφανε οτι δεν ταιριαζει η πετρελαιοκινηση στην ελλαδα. Απο τους πεντε λογους μονο η θερμοκρασια δεν παλευεται. Οι υπολοιποι ειναι ευμεταβλητοι και εφικτοι.
Γι' αυτό (προς το παρόν), στην Ελλάδα καταλληλότερα είναι τα plug in υβριδικά και τα ηλεκτρικά με range extender.
https://www.youtube.com/watch?v=8uHPS5jbs7M δείτε το αξίζει...μακάρι να γίνουμε έτσι κάποτε...αυτό μόνο