- Συστήθηκε με το Cosmo Sport το 1967.
- Απογειώθηκε με το RX-7 το 1978.
- Σταμάτησε μαζί με το RX-8 το 2012.
- Επέστρεψε με το MX-30 e-Skyactive R-EV το 2023.
Ο περιστροφικός ή wankel κινητήρας είναι συνώνυμο της Mazda και η ιαπωνική εταιρεία κατάφερε να φτάσει σε έναν αριθμό ορόσημο, σχετικά με την παραγωγή του δημοφιλούς μοτέρ. Όπως ανακοίνωσε, έχει πλέον κατασκευάσει συνολικά 2 εκατομμύρια μονάδες και μάλιστα υπογράμμισε με νόημα πως το εν λόγω μοτέρ είναι εδώ για να μείνει!
Η ιστορία της Mazda με τον περιστροφικό κινητήρα ξεκινάει από το 1961, όταν ξεκίνησε μία συνεργασία με την NSU και τον Felix Wankel. Το 1967 λάνσαρε το Cosmo Sport, ένα σπορ αυτοκίνητο που αντλούσε ισχύ από τον περιστροφικό κινητήρα. Στη συνέχεια η μάρκα παρουσίασε τα πρωτότυπα Familia Rotary (ή R100) και Luce Rotary (ή R130), το 1968 και το 1969, ενώ το 1970, η θρυλική σειρά RX γεννήθηκε με το RX-2, επίσης γνωστό ως Capella Rotary στην Ιαπωνία.
Το RX-7 απογείωσε τον περιστροφικό κινητήρα
Αυτή ήταν η αρχή ενός νέου κύματος και μέχρι το 1973, η μάρκα είχε κατασκευάσει 500.000 περιστροφικούς κινητήρες. Ωστόσο, το 1978 γεννήθηκε το πιο διάσημο όχημα με περιστροφικό κινητήρα όλων των εποχών, με την κυκλοφορία της πρώτης γενιάς RX-7. Το μοντέλο είχε μεγάλη επιτυχία και μέχρι το 1986, μόλις ένα χρόνο μετά την κυκλοφορία του μοντέλου δεύτερης γενιάς, η αυτοκινητοβιομηχανία είχε παράγει 1,5 εκατομμύρια περιστροφικούς κινητήρες συνολικά.
Σταμάτησε μαζί με το RX-8
Χάρη στην τεχνολογία του περιστροφικού κινητήρα, η Mazda το 1991 κατάφερε να επικρατήσει στον απαιτητικό αγώνα αντοχής 24 Hours of Le Mans, με το 787B. Την ίδια χρονιά, κυκλοφόρησε το RX-7 τρίτης γενιάς. Ακολούθησε το RX-8 το 2003, αλλά όταν η παραγωγή του σταμάτησε το 2012, μαζί του σταμάτησε και η παραγωγή του περιστροφικού κινητήρα.
Επέστρεψε με το MX-30 e-Skyactive R-EV
Για 11 χρόνια, το περιστροφικό μοτέρ έφυγε από το προσκήνιο, αλλά επέστρεψε ως range extender στο κινητήριο σύνολο του MX-30 e-Skyactive R-EV, το οποίο μπήκε σε παραγωγή τον Ιούνιο. Στο νέο του ρόλο το wankel μοτέρ λειτουργεί ως γεννήτρια, επαναφορτίζοντας την μπαταρία του plug-in υβριδικoύ μοντέλου, που επί της ουσίας κινείται χάρη σε έναν ηλεκτροκινητήρα.
«Ο περιστροφικός κινητήρας αγαπιέται πολύ από τους πελάτες σε όλο τον κόσμο και είμαστε ενθουσιασμένοι που θα συνεχίσουμε την παραγωγή και θα τον δούμε να επιστρέφει», είπε ο Takeshi Mukai, εκτελεστικός διευθυντής της Mazda.