Πόσο αθώο είναι το κλασικότερο αξεσουάρ αυτοκινήτου στις οικογενειακές διακοπές; Αυξάνει τελικά την κατανάλωση ή είναι μύθος;
Και όμως, καλύτερα να τη βάλεις σε SUV παρά σε χαμηλό οικογενειακό
Προφανώς η κατανάλωση καυσίμου ενός οχήματος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες. Το βάρος, το σχήμα και η αεροδυναμική του αυτοκινήτου είναι μερικοί από τους σημαντικότερους. Γι`αυτό και αξεσουάρ όπως η μπαγκαζιέρα οροφής, επηρεάζουν σημαντικά την κατανάλωση.
Όπως λέει και το όνομά της, η μπαγκαζιέρα οροφής είναι ένας έξτρα αποθηκευτικός χώρος, που βιδώνει στις μπάρες οροφής. Αποτελεί απαραίτητο αξεσουάρ οικογενειακών συνήθως διακοπών, ειδικά για ιδιοκτήτες μικρών και μεσαίων οχημάτων. Η χρήση της αρκετά απλή καθώς απλώς την ανοίγεις από το πλάι, φορτώνεις κάθε λογής μπαγκάζια και την κλείνεις, κλειδώνοντας μάλιστα και την κλειδαριά για μεγαλύτερη ασφάλεια. Με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεις ένα άνετο ταξίδι για τους επιβάτες που δεν χρειάζεται να στριμωχτούν με μπαγκάζια στα καθίσματά τους, ενώ παράλληλα αυξάνεις τις μεταφορικές ικανότητες του αυτοκινήτου σου.
Πόσο όμως επηρεάζει την κατανάλωση του αυτοκινήτου σου;
Οι περισσότερες μπαγκαζιέρες οροφής είναι έτσι σχεδιασμένες ώστε να επηρεάζουν όσο το δυνατόν λιγότερο την αεροδυναμική του αυτοκινήτου. Παρόλα αυτά μπορούν να αυξήσουν σημαντικά την κατανάλωση, ειδικά όσο αυξάνεται και η ταχύτητα που ταξιδεύεις. Μάλιστα σύμφωνα με έρευνες, μια μπαγκαζιέρα οροφής μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση πολύ περισσότερο από μια συρόμενη (τρέιλερ). Τι έδειξαν όμως τα τεστ;
Πρώτο παράδειγμα, ένα Toyota Corolla του 2009, που ταξιδεύοντας με 105 χλμ./ώρα καίει περίπου 5,9 λίτρα ανα 100 χλμ., ενώ προσθέτοντας μια μπαγκαζιέρα οροφής 45 κιλών, η κατανάλωση σε αυτήν την ταχύτητα αυξήθηκε σχεδόν κατά 2 λίτρα (7,8 λτ./100 χλμ.), δηλαδή κατά 25%! Αντίθετα, με αποσκευές ίδιου βάρους στο πορτ μπαγκάζ, η κατανάλωση αυξήθηκε κατά μόλις 1%.
Σημαντική, αλλά μικρότερη αύξηση παρατηρήθηκε και σε ένα μεσαίο SUV (Ford Explorer). Στην περίπτωση του Explorer όμως, η αύξηση της κατανάλωσης ήταν της τάξεως του 10%, ενώ με το ίδιο βάρος στο χώρο αποσκευών η αύξηση ήταν ίδια με την περίπτωση του Corolla (1%). Σημαντικές διαφορές εντωπίστηκαν και σε αυτοκίνητα άλλου σχήματος, για παράδειγμα σε ένα sedan η αύξηση της κατανάλωσης ήταν 19%, ενώ σε ένα Toyota RAV4 13%.
Τέλος, τα ευρήματα των ερευνών έδειξαν αύξηση της κατανάλωσης στα περισσότερα αξεσουάρ οροφής, από τις απλές μπάρες, μέχρι τις βάσεις ποδηλάτου ή πέδιλων του σκι. Παρόλα αυτά σε αυτές τις περιπτώσεις η αύξηση ήταν σημαντικά μικρότερη σε σχέση με την μπαγκαζιέρα οροφής. Κοινώς, αν δεν πρόκειται να την χρησιμοποιήσετε άμεσα, καλό θα ήταν να την βγάλετε από το αυτοκίνητο και ας μείνουν πάνω μόνο οι μπάρες οροφής.