Με βάρος μόνο 1.000 κιλά, καθίσματα φτιαγμένα από τρισδιάστατο εκτυπωτή και οροφή από πεπιεσμένο ανακυκλωμένο χαρτόνι, το Citroen Oli δείχνει πως η ηλεκτροκίνηση μπορεί να γίνει ακόμα πιο sexy! Το πήγαμε βόλτα στη Φρανκφούρτη και ζήσαμε μαζί του!
Στη Φρανκφούρτη πίσω από το τιμόνι του εκκεντρικού Citroen Oli
Σαν να κυκλοφορούσαμε με κάποιο εξωτικό supercar εκατοντάδων εκατομμυρίων. Έτσι νιώθαμε πίσω από το τιμόνι του Oli στους δρόμους της γερμανικής πόλης, αφού οι περαστικοί σταμάταγαν για να βγάλουν φωτογραφίες και να μας τραβήξουν video με τα κινητά τους. Μάλιστα όλοι το κοίταγαν με θαυμασμό και με ενδιαφέρον, ενώ είμαστε σίγουροι ότι απορούσαν για το ποιο είναι αυτό το ήσυχο, αλλά με εκκεντρική εμφάνιση μοντέλο.
Το αυτοκίνητο της Citroen είχε συναρπάσει όλο τον κόσμο του αυτοκινήτου από την πρώτη στιγμή που παρουσιάστηκε πέρσι το φθινόπωρο. Είναι ωραίο με ένα διαφορετικό τρόπο! Πάντως καλό θα είναι να μάθουμε να προφέρουμε σωστά το όνομα του. Δεν λέγετε Oli, όπως Oliver, αλλά ακούγεται «All-E», δηλαδή «όλα-Ε». Αφού λοιπόν μάθαμε και αυτό, πάμε να δούμε γιατί το συγκεκριμένο μοντέλο είναι τόσο επαναστατικό;
Το Oli είναι τόσο αναζωογονητικά διαφορετικό γιατί σε κάνει να εστιάζεις στα βασικά, ενώ είναι σχεδόν όλο ανακυκλώσιμο.
Αρχικά ζυγίζει μόνο 1.000 κιλά, κάτι που έχει εξαιρετικά θετικό αντίκτυπο στην κατανάλωση, ενώ ταυτόχρονα καταφέρνει να κάνει «θόρυβο» χωρίς να έχει κανέναν ιδιαίτερο εξοπλισμό. Εξάλλου η ομορφιά βρίσκεται στα λίγα, και τα επιπλέον μπιχλιμπίδια το μόνο που θα πρόσθεταν είναι βάρος κι επιπλέον κόστος. Επίσης είναι κατασκευασμένο από νέας τεχνολογίας υλικά, με μερικά από αυτά να έρχονται από αθλητικά παπούτσια. Τώρα θα ρωτήσεις εσύ, δηλαδή ξηλώνουν Σπορτέξ για φτιάξουν αυτοκίνητα; Όχι, αλλά ας πιάσουμε την ιστορία από την αρχή για να καταλάβεις.
Ο Alex Horisberger ήταν κάποτε σχεδιαστής παπουτσιών, όμως τώρα δουλεύει στην BASF, την μεγαλύτερη εταιρία χημικών στην Ευρώπη, και δουλειά του είναι να μπαινοβγαίνει στα κέντρα σχεδίασης των αυτοκινητοβιομηχανιών, βοηθώντας στην κατασκευή των νέων μοντέλων. Χάρη στη συνδρομή του, η Citroen τον περασμένο χρόνο παρουσίασε ένα ειδικό κυψελοειδές πάνελ με πεπιεσμένο χαρτόνι, ενισχυμένο με ειδική προστατευτική βαφή οικολογικών προδιαγραφών που το κάνει τελείως αδιάβροχο και αντέχει μέχρι 240 κιλά βάρος. Η εταιρεία το χρησιμοποίησε κατά κόρον στο Oli, εφαρμόζοντας τη συγκεκριμένη τεχνολογία σε οροφή και καπό, εξοικονομώντας πάνω από 50% σε βάρος σε σχέση με τα «παραδοσιακά» υλικά. Αυτό «ευθύνεται» και για τη τετραγωνισμένη σχεδίαση του Oli, με τον τύπο της BASF να δηλώνει χιουμοριστικά: «Το πάνελ μπορεί να κάνει πολλά, αλλά όχι καμπύλες». Η αλήθεια είναι ότι αν το κοιτάξεις προσεχτικά το μοντέλο, μοιάζει σαν να έχει κοπεί με μαχαίρι, με την επίπεδη οροφή και τις έντονες γωνίες που πλησιάζουν τις 90 μοίρες να είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του. Το μήκος του ακουμπάει τα 4,20 μέτρα και σε κάνει να αναρωτιέσαι σε ποια κατηγορία ανήκει. SUV; Crossover; H απάντηση είναι στο μέλλον, αφού ουσιαστικά έχει όλα τα προσόντα για να αλλάξει τα μέχρι τώρα δεδομένα.
Πλενόμενο εσωτερικό και καθίσματα από εκτυπωτή
Η γενική σχεδίαση του, εκτός από τις επίπεδες επιφάνειες, είναι εκκεντρική. Το μπροστινό σχεδόν κάθετο παρμπρίζ είναι ταυτόχρονα στενό και πλατύ, αναγκάζοντας τους ανθρώπους της εταιρίας να τοποθετήσουν 3 υαλοκαθαριστήρες, οι πανομοιότυπες εμπρός πόρτες είναι τοποθετημένες αντικριστά με τις πίσω, θυμίζει pick up λόγω της ανοιχτής καρότσας και ταυτόχρονα φέρει το νέο λογότυπο της εταιρίας.
Αντιστοίχως και το εσωτερικό του Oli τραβάει τα βλέμματα, όπου κυριαρχεί μια διαφορετική από τα συνηθισμένα φιλοσοφία. Όπως είπαμε ο άνθρωπος της BASF δούλευε σε παπούτσια και συγκεκριμένα στην Adidas. Tι σκέφτηκε λοιπόν; Να κατασκευάσει όλο το πάτωμα της καμπίνας από παρόμοιο υλικό που συναντάμε στις σόλες των αθλητικών παπουτσιών. Αθεόφοβος; Σίγουρα, αλλά πλέον πλένεται ακόμα και με πιεστικό μηχάνημα, ενώ όλα τα υλικά είναι ανακυκλώσιμα. Όμως δεν έμεινε εκεί, με την ίδια ουσία και μέσω τρισδιάστατου εκτυπωτή έφτιαξε τους σκελετούς των καθισμάτων, επίσης ανακυκλώσιμους. Μάλιστα η Citroen αναφέρει ότι πλέον το κάθισμα αποτελείται μόλις από 8 κομμάτια, 29 λιγότερα από ότι χρειάζονται τα κλασσικά καθίσματα των SUV. Πάντως μας έλειψε η δυνατότητα ρύθμισης της πλάτης. Το ταμπλό είναι λιτό, δεν υπάρχει ούτε δείγμα οθόνης, με την εταιρία να σου λέει κατάμουτρα ότι αν θέλεις σύστημα πλοήγησης και μουσική φέρε το smartphone σου, με τον ήχο να βγαίνει από δυο αποσπώμενα ηχεία.
Ίδια πλατφόρμα με το Opel Mokka
Μην περιμένεις απόλυτη ησυχία, όπως σε premium αυτοκίνητο, όταν οδηγείς το Citroen Oli. To πολύ γυμνό μέταλλο που επικρατεί στην καμπίνα και η μη ιδιαίτερη ηχομόνωση που έχει, κάνει τους τριγμούς να ακούγονται λίγο περισσότερο από το κανονικό, αλλά ευτυχώς όχι σε κουραστικό βαθμό. Σημαντικό στοιχείο ότι το μοντέλο δεν βασίζεται σε κάποια χειροποίητη πλατφόρμα, αλλά έχει κατασκευαστεί πάνω στην eCMP του Opel Mokka και φοράει τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα των 136 ίππων.
Η διαφορά βρίσκεται στη χωρητικότητα της μπαταρίας, όπου το γαλλικό ηλεκτρικό φοράει 40 kWh αντί για τη συνηθισμένη 50αρα. Εντυπωσιακές οι 20αρες ζάντες με την ιδιαίτερη σχεδίαση για μεγαλύτερη αυτονομία, αλλά αυτά που κλέβουν την παράσταση είναι τα ειδικά ελαστικά της Goodyear που είναι αποκλειστικά φτιαγμένα για το Oli κι αποτελούνται από βιώσιμα υλικά που μπορούν να αντέξουν μέχρι και 500.000 χλμ. (!!!), με τη γόμα να μπορεί να ανανεωθεί ακόμα 2 φορές με την κατάλληλη επεξεργασία. Ουσιαστικά είναι αθάνατα.
Η γνώμη μας: Επαναστατικό, όπως η Citroen ξέρει
Το Citroen Oli μας αρέσει. Προσφέρει το δικό του show στο δρόμο κι η έλλειψη ακριβού εξοπλισμού του ταιριάζει, ειδικά σε μια εποχή όπου τα μικρά αυτοκίνητα θυμίζουν S-Class της δεκαετίας του '90 στο συγκεκριμένο τομέα, ενώ τα ηλεκτρικά SUV είναι τόσο ογκώδη και ακριβά όσο ένα τροχόσπιτο. Η γαλλική εταιρία με το Oli φαίνεται να ξαναγίνεται ηγέτιδα στο να ξεκινάει νέες μόδες και τάσεις. Με το νέο μοντέλο δείχνει σε όλους τους ανθρώπους του αυτοκινήτου πως πρέπει να είναι τα ηλεκτρικά. Ελαφριά και σχετικά μικρά σε διαστάσεις, κάτι που θα τα κάνει πιο προσιτά ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσει και την αποτελεσματικότητα τους. Το θέλουμε τώρα!