Ποιοι ιμάντες υπάρχουν σε όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα;
3.351 Επισκέψεις στο άρθρο (12/10/2023)
- 3 διαφορετικοί τύποι
- Ο ιμάντας «φίδι» μεταξύ πολλών εξαρτημάτων
- Ο απλός V που είχαν τα παλιότερα αυτοκίνητα
- Ο σημαντικότερος όλων Ιμάντας Χρονισμού
Καινούργια και μεταχειρισμένα τους έχουν
Αλλαγή λαδιών, ψυκτικού υγρού, ελαστικών, φίλτρων και στα τακάκια των φρένων είναι κάποιες από τις συχνότερες εργασίες συντήρησης σε ένα αυτοκίνητο. Με αυτό τον τρόπο εξασφαλίζει ο οδηγός ότι θα κάνει αρκετά ακόμα χλμ. με αξιοπιστία και το κεφάλι του ήσυχο.
Μια ακόμα σχετικά οικονομική εργασία συντήρησης σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο είναι η αλλαγή στους ιμάντες του κινητήρα. Φτιαγμένοι από καουτσούκ και υφασμάτινες ίνες στο εσωτερικό τους, οι ιμάντες αντέχουν για αρκετά χρόνια στις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν κάτω από το καπώ. Ποιοι είναι οι συχνότεροι τύποι ιμάντα που θα βρει κανείς στο χώρο κινητήρα των περισσότερων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης σήμερα;
Αυτός ο ιμάντας παίρνει κίνηση από τον κινητήρα θέτοντας σε λειτουργεία άλλα περιφερειακά συστήματα του αυτοκινήτου. Πιο συγκεκριμένα, από μια τροχαλία πάνω στον στρόφαλο, κινεί το δυναμό, τον κλιματισμό, την αντλία τιμονιού και συνήθως την αντλία νερού. Παίρνει το όνομά της από το ιδιαίτερο σχήμα της που στρίβει σαν φίδι ανάμεσα στις τροχαλίες του κινητήρα.
Συνήθως πρέπει να αλλάζεται κάθε 60-80.000 χλμ. ενώ είναι εύκολα ορατή με γυμνό μάτι στον χώρο του κινητήρα, οπότε σε περίπτωση φθοράς μπορεί να το εντοπίσει ο μηχανικός και να προτείνει την αντικατάστασή της. Η εργασία αντικατάστασης δεν είναι ιδιαίτερα περίπλοκη για έναν μηχανικό και μπορεί να γίνει σε περίπου μια ώρα, ωστόσο αυτό μπορεί να διαφέρει σε κάποια μοντέλα, ενώ καλό είναι μαζί με τον ιμάντα να γίνει αντικατάσταση και των τεντωτήρων των τροχαλιών.
Ο ιμάντας τύπου V
Πριν από τον ιμάντα σερπαντίνα, τα παλιότερα κυρίως μοντέλα είχαν ιμάντα V. Μικρότερος σε μήκος και αρκετά λεπτότερος, ο συγκεκριμένος ιμάντας συνήθως ένωνε μόλις δύο τροχαλίες (την τροχαλία στροφάλου με την τροχαλία του περιφερειακού συστήματος που θέτει σε κίνηση), για αυτό το λόγο και τα αυτοκίνητα με τέτοιους ιμάντες είχαν συχνά παραπάνω από έναν.
Η διάδοση του ιμάντα σερπαντίνα, ουσιαστικά εξάλειψε αυτό το πρόβλημα, καθώς μπορεί να «περνά» από πολλές τροχαλίες ταυτόχρονα. Από την άλλη, οι συγκεκριμένοι ιμάντες είχαν το «καλό» ότι αν κοβόντουσαν, σταμάταγε η λειτουργία μόνο ενός περιφερειακού εξαρτήματος και όχι όλων ταυτόχρονα. Από την άλλη, ο μηχανικός είχε περισσότερα «λουριά» να αλλάξει, άρα παραπάνω ώρα δουλειάς.
Ο ιμάντας χρονισμού
Ανοίγοντας έναν χώρο κινητήρα, μπορεί κανείς εύκολα να εντοπίσει τον ιμάντα σερπαντίνα ή τους ιμάντες V, όμως δεν θα μπορέσει να δει τον ιμάντα χρονισμού. Αυτό συμβαίνει γιατί ο συγκεκριμένος ιμάντας κρύβεται από το σχετικό κάλυμμα ή καπάκι.
Παίρνοντας κίνηση και αυτός από τον στροφαλοφόρο άξονα, κινεί με απόλυτη ακρίβεια τους εκκεντροφόρους του κινητήρα οι οποίοι με τη σειρά τους ανοιγοκλείνουν τις βαλβίδες. Το ότι είναι κρυμμένος είναι ένας ακόμα λόγος που η αντικατάστασή του πρέπει να γίνεται αυστηρά στα προβλεπόμενα χρονικά διαστήματα, καθώς δεν είναι εύκολο να εντοπίσει κανείς την φθορά του, ενώ αν αυτός κοπεί, τότε η ζημιά θα είναι πολύ μεγάλη και θα απαιτεί λύσιμο και γενική επισκευή του κινητήρα (αν αυτός επισκευάζεται).
Ο κάθε κατασκευαστής έχει προκαθορισμένα χρονικά διαστήματα ή χιλιόμετρα που πρέπει να αλλαχτεί ο ιμάντας χρονισμού (το πολύ κάθε 100.000 χλμ. ή περίπου κάθε 5-6 χρόνια) ενώ η αντικατάστασή του είναι σχετικά περίπλοκη με το ανάλογο κόστος.