SOS για μεταλλικά στηθαία: Τα SUV τα σπάνε ή «πετούν» από πάνω τους
Απαρχαιωμένα και μη πιστοποιημένα πολλά μεταλλικά στηθαία ασφαλείας (μπαριέρες) σε Ευρώπη και Ελλάδα! Στα 90΄s πήραν έγκριση με δοκιμές σε αυτοκίνητα από 900 κιλά έως 1,5 τόνο ενώ, σήμερα, τα περισσότερα είναι αρκετά κιλά παραπάνω. Τα SUV, που τότε δεν υπήρχαν και σήμερα κυριαρχούν σε πωλήσεις, είναι πολύ ψηλά και βαριά για να κρατηθούν από τις μεταλλικές μπάρες.
«Ανύπαρκτες» οι σιδερένιες μπαριέρες για φορτηγά & σύγχρονα Ι.Χ.
Τα συστήματα αναχαίτισης οχημάτων (ΣΑΟ) ή αλλιώς μεταλλικά στηθαία ασφαλείας δεν είναι κάτι καινούργιο και τα συναντούμε πολύ συχνά στην καθημερινότητά μας στο οδικό δίκτυο όλης της Ελλάδας. Γνωρίζουμε και είναι δεδομένο πως όλα αυτά τα χρόνια έχουν μειώσει τις σοβαρές συνέπειες των ατυχημάτων σε αυτοκινητόδρομους, επαρχιακό δίκτυο ή ακόμα και εντός πόλεων σώζοντας χιλιάδες ζωές σε τροχαία, ωστόσο πλέον είναι κοινώς αποδεκτό ότι τα παλαιότερα προστατευτικά κιγκλιδώματα είναι απαρχαιωμένα και στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο έργο το οποίο καλούνται να φέρουν εις πέρας, δηλαδή την προστασία του οδηγού και των επιβατών ενός οχήματος, αλλά και των υπολοίπων χρηστών του δρόμου. Γιατί;
Ο λόγος είναι πολύ απλός. Τα μη πιστοποιημένα μεταλλικά στηθαία ασφαλείας, που βρίσκονται παραπλεύρως της εξωτερικής οριογραμμής του οδοστρώματος των οδών ή στις κεντρικές και διαχωριστικές νησίδες, έχουν σχεδιαστεί βάσει των δεδομένων μια παλαιότερης εποχής, τα οποία δεν έχουν σχέση πλέον με την σημερινή πραγματικότητα. Στόχος τους είναι η συγκράτηση και η ομαλή επαναφορά των οχημάτων που παρεκκλίνουν από την πορεία τους και κινδυνεύουν είτε να περάσουν έξω από το κατάστρωμα της οδού, ή να βρεθούν στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Αναρωτιέστε τι έχει αλλάξει και είναι πλέον παρωχημένα;
Τα μη πιστοποιημένα μεταλλικά στηθαία αστοχούν μετά από πρόσκρουση με τα περισσότερα σύγχρονα οχήματα (SUV ή μη).
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »
Δοκιμές για έγκριση με αυτοκίνητα του ΄90
Το βασικότερο παράδειγμα είναι οι δοκιμές πρόσκρουσης για να λάβουν έγκριση τύπου τα μεταλλικά στηθαία. Έγιναν κάπου στη δεκαετία του ΄90 και, τότε, πραγματοποιούνταν με αυτοκίνητα τριών κατηγοριών βάρους 900, 1.300 και 1.500 κιλών. Όμως, το 2022 ένα μέσο αυτοκίνητο ζυγίζει περί τα 1.600-1.700 κιλά, συν του ότι, λόγω της επικράτησης των SUV στις αγορές πολλά από τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν είναι αρκετά ψηλότερα και έχουν μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Παράλληλα, σήμερα είναι λιγοστά τα αυτοκίνητα που ζυγίζουν περί τα 900 κιλά, ακόμα και αν φτάσουμε στα λιλιπούτεια μοντέλα της μίνι κατηγορίας (Hyundai i10, Toyota Aygo X, Fiat 500 κ.ά.). Τουναντίον, με τον ερχομό της ηλεκτροκίνησης, ακόμα και τα μικρά αυτοκίνητα πόλης είναι πιο βαριά από τα συμβατικά βενζίνης-diesel, κυρίως λόγω των μπαταριών. Επαγωγικά δηλαδή οι δοκιμές έγκρισης τύπου του τότε δεν έχουν κάποια ισχύ για τα σύγχρονα αυτοκίνητα.
Σε ένα σοκαριστικό τροχαίο στην Αμφιλοχία την Ανοιξη του 2022, τα μη πιστοποιημένα μεταλλικά στηθαία πέρασαν μέσα από το αυτοκίνητο!
Crash test με SUV 2,1 τόνων & μικρό 1,2 τόνων
Γι΄ αυτόν ακριβώς το λόγο η ένωση των ασφαλιστικών εταιρειών στη Γερμανία πραγματοποίησε crash test με σύγχρονα αυτοκίνητα, από τα οποία βγήκαν μερικά πολύ χρήσιμα και κρίσιμα συμπεράσματα. Για τις δοκιμές πρόσκρουσης επιστρατεύτηκαν ένα οικογενειακό SUV 2,1 τόνων και ένα μικρό αυτοκίνητο βάρους 1.200 κιλών. Όταν το μικρό αυτοκίνητο προσέκρουσε στο μεταλλικό στηθαίο, ο αερόσακος καθυστέρησε να ανοίξει με αποτέλεσμα να σημειωθεί σοβαρός τραυματισμός στο κεφάλι της κούκλας που βρισκόταν στη θέση του οδηγού. Στην αντίστοιχη δοκιμή με πρόσκρουση σε τσιμεντένιο στηθαίο (σ.σ. όπως αυτά που βλέπουμε στα διαχωριστικά στους σύγχρονους αυτοκινητοδρόμους της Ελλάδας), που το όχημα «γλιστρά» πάνω στο άκαμπτο μπετόν μειώνοντας σταδιακά την ταχύτητά του, το κεφάλι του οδηγού χτύπησε στο πλαϊνό παράθυρο, χωρίς επίσης να προστατευτεί από τον αερόσακο με αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό του οδηγού.
Στην 1η στήλη, πρόσκρουση οχήματος 1.200 kg σε μεταλλικό στηθαίο & στη δεύτερη το SUV των 2,1 τόνων τσαλακώνει και υπερπηδά τις μπαριέρες.
Έπειτα, το μεγαλύτερο και βαρύτερο SUV μετατόπισε την μεταλλική μπαριέρα περισσότερο από 1,5 μέτρο, που σε πραγματικές συνθήκες μεταφράζεται σε άμεσο κίνδυνο σύγκρουσης με άλλο όχημα από το αντίθετο ρεύμα ή πρόσκρουση σε άλλα αντικείμενα που βρίσκονται πίσω από τις μπαριέρες (π.χ. δέντρα, τοιχάκια, βράχια κ.ά.). Προσομοιώσεις με δεδομένα που αντλήθηκαν από τις δοκιμές έδειξαν ότι οι μη πιστοποιημένες μπαριέρες δεν μπορούν να κρατήσουν ένα βαρύ SUV, αν δεν είναι αρκετά ψηλές, ενώ στις περιπτώσεις τσιμεντένιων προστατευτικών αν το αυτοκίνητο προσκρούσει με συγκεκριμένη γωνία υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να τουμπάρει.
Στην 1η στήλη βλέπετε τι συμβαίνει σε ατύχημα με γωνία πρόσκρουσης 20 μοίρες και ταχύτητα 110 χλμ./ώρα. Στη 2η στήλη με γωνία 8 μοιρών & 110 χλμ./ώρα. Τέλος, στην 3η στήλη με 130 χλμ./ώρα και γωνία πρόσκρουσης 8 μοίρες.