- Το smart έφερε την επανάσταση στα αυτοκίνητα πόλης με το μικρό του μέγεθος
- Μοναδικές μηχανολογικές επιλογές, πολλές αντιγραφές, κανένα σαν εκείνο
- Έδωσε λύση στο παρκάρισμα, αλλά δημιούργησε το αδιαχώρητο κλείνοντας κάθε «τρύπα»
- Τι μπορεί να το αντικαταστήσει, και ποιoς θα ήθελε να το δει να επιστρέφει;
Το smart έφερε την επανάσταση στα αυτοκίνητα πόλης με το μικρό του μέγεθος
Μπορεί να το λάτρεψες ή να το μίσησες. Μπορεί να σου έλυσε τα χέρια ή να σε έκανε «τούρμπο». Και τελικά μπορείς να λες ότι θες για το smart ForTwo όμως λίγα αυτοκίνητα έκαναν τόση διαφορά με τόσα λίγα μέτρα μήκους. Θα το ξαναδούμε όμως;
Ποιος πίστευε πως το smart όταν λανσαρίστηκε το 1998 ήταν ένα «κανονικό» αυτοκίνητο. Το σίγουρο ήταν πως η τιμή του ήταν κανονικότατη, πιο ακριβό από μεγαλύτερα αμάξια σε κάθε διάσταση. Δεν πήρε όμως πολύ να καταλάβει κανείς πως αυτό που κάνει το smart δεν το κάνει κανένα άλλο αυτοκίνητο. Από το κάθετο παρκάρισμα, τη μικρή κατανάλωση, την ευρύχωρη καμπίνα, το αυτόματο κιβώτιο, ακόμη και την πίσω κίνηση αλλά τελικά την συνολική εικόνα, τίποτε άλλο στο δρόμο δεν ήταν σαν το smart. Και αυτό έκανε την αγορά, κυρίως στις μεγαλουπόλεις της Νότιας Ευρώπης, όπου το παρκάρισμα είναι ακόμη πιο άναρχο σε σχέση με το βορά, να το λατρέψει.
Μοναδικές μηχανολογικές επιλογές, πολλές αντιγραφές, κανένα σαν εκείνο
Ποιο άλλο αυτοκίνητο μπορούσε να πει ότι έχει σχέση με το smart. Στα 26 χρόνια παραγωγής του, έμεινε μοναδικό. Με το σασί Tridion, παρά τις ελάχιστες ζώνες παραμόρφωσης, παρείχε εκπληκτική ασφάλεια για τα δεδομένα της εποχής και της κατηγορίας. Κανένα άλλο αυτοκίνητο δεν ακολούθησε τις ριζοσπαστικές του ιδέες. Ακόμη και όσοι προσπάθησαν να το ανταγωνιστούν στα ίσια, όπως το Toyota iQ, ή ως απομιμήσεις, όπως τόσα κινέζικα μοντέλα, δεν έβαλαν μοτέρ και κίνηση πίσω. Για το smart αυτή η λύση άνοιξε το χώρο στην καμπίνα, και έδωσε και μια «σκανταλιά» στη συμπεριφορά του στο δρόμο, παρά τον απόλυτο έλεγχο του ESP, πρωτοπόρου για τα δεδομένα της εποχής και σίγουρα της κατηγορίας.
Έδωσε λύση στο παρκάρισμα, αλλά δημιούργησε το αδιαχώρητο κλείνοντας κάθε «τρύπα»
Αυτό που όμως έκανε το smart τόσο δημοφιλές ήταν η δυνατότητά του να παρκάρει εκεί που δεν χωρούσε τίποτε άλλο. Παράλληλα, ή και κάθετα, μείωνε το χρόνο αναζήτησης στάθμευσης στο ελάχιστο. Για όσους αυτό ήταν πρώτη προτεραιότητα, το smart ήταν το «μόνο» αυτοκίνητο που άξιζε. Για άλλους έγινε ο εχθρός που γέμισε ακόμη και τα τελευταία ελάχιστα κενά στις πόλεις, που έκλεισε πεζοδρόμια από λίγο ως πολύ, και έκανε τους οδηγούς του όχι απλά τολμηρούς με το παρκάρισμα, αλλά και λίγο ασύδοτους.
Τι μπορεί να το αντικαταστήσει, και ποιoς θα ήθελε να το δει να επιστρέφει;
Το τέλος παραγωγής του smart Fortwo φέτος αφήνει ένα κενό στην αγορά, πολλές φορές μεγαλύτερο από το ίδιο το smartάκι. Το περίεργο είναι ότι το Fortwo σταματάει τώρα που η μικροκινητικότητα είναι πιο διαδεδομένη από ποτέ, με αυτοκίνητα όπως το Citroen Ami. Με τη smart να γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρική και να έχει τόσα μοντέλα έτοιμα για τη γκάμα της, το smart Fortwo δεν αποκλείεται να επιστρέψει, αλλά όχι πριν το 2026.
Εσύ θες να το ξαναδείς; Και τι λες, είναι τελικά το ιδανικό αυτοκίνητο πόλης;