Στα πλαίσια της εκδήλωσης Kia Brand Summit μιλήσαμε με τον Έλληνα Director of Product & Pricing της Kia Ευρώπης, Αλέξανδρο Παπαπετρόπουλο. Τι θα γίνει με τις ακριβές τιμές αυτοκινήτων; Πότε να περιμένουμε μικρό ηλεκτρικό από την Kia; Τι στόχους έχει η μάρκα; Αυτά και πολλά ακόμα σε μια συνέντευξη εφ΄όλης της ύλης.
Βρεθήκαμε στη Φρανκούρτη, εκεί όπου βρίσκονται τα κεντρικά γραφεία της Kia Ευρώπης, σε ένα ταξίδι «αστραπή» για την εκδήλωση Kia Brand Summit, εκεί όπου αποκαλύφθηκε στους Έλληνες δημοσιογράφους η ναυαρχίδα της ηλεκτρικής γκάμας EV, που ακούει στο όνομα Kia EV9. Πρόκειται για ένα επιβλητικό SUV (μπορείτε να διαβάσετε την παρουσίαση του πατώντας εδώ) το οποίο στις τάξεις της κορεατικής φίρμας αποκαλείται ως ο «Brand Ambassador» της Kia. Αναρωτιέστε ποιος μπορεί να κρύβεται πίσω από τα προϊόντα της Kia Ευρώπης; Ξεκινάμε με το ότι είναι Έλληνας, έχει σπουδάσει μηχανολόγος μηχανικός στο Πολυτεχνείο της Πάτρας και δραστηριοποιείται εδώ και πολλά χρόνια στον χώρο του αυτοκινήτου με μακρά θητεία στην Toyota και στην Kia.
Ο λόγος για τον κύριοΑλέξανδρο Παπαπετρόπουλο, Director of Product & Pricing της Kia Ευρώπης, ο οποίος όχι μόνο ανέλαβε τα ηνία της παρουσίασης του Kia EV9, αλλά συνομίλησε με την ελληνική αποστολή για πολλές ώρες απαντώντας σε πολλά ερωτήματα. Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε όλα όσα μας είπε για το μέλλον των θερμικών κινητήρων (βενζίνης-diesel), την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης, την αύξηση των τιμών αυτοκινήτων, τα πλάνα της μάρκας και πολλά άλλα.
Ο Αλέξανδρος Παπαπετρόπουλος, Director of Product & Pricing της Kia Ευρώπης, είναι ο άνθρωπος που καθορίζει εν πολλοίς τα μέλλον της γκάμας της μάρκας.
autotriti: Παράλληλα με την ανάπτυξη της ηλεκτρικής γκάμας EV, η Kia διατηρεί σε πολλά μοντέλα της θερμικούς κινητήρες. Ποια είναι η δική σας εκτίμηση για το μέλλον των κινητήρων βενζίνης-diesel τόσο στην Kia, όσο και γενικότερα στην αυτοκινητοβιομηχανία;
Αλέξανδρος Παπαπετρόπουλος: Όσον αφορά τα diesel, για παράδειγμα, θεωρώ ότι μετά το 2026, μετά το Euro 7, θα μειωθούν σημαντικά. Για τους εσωτερικής καύσης κινητήρες γενικότερα είναι ανάλογα με τις συνθήκες που θα επικρατήσουν. Δεν θα πρέπει να κοιτάμε μόνο τους κανονισμούς της κάθε χώρας, αλλά και τους τοπικούς κανονισμούς. Για παράδειγμα, η Φλάνδρα στο Βέλγιο, που είναι το 65% του Βελγίου, έχει πιο επιθετική πολιτική για τους στόχους της στα ηλεκτρικά. Η δική μου εκτίμηση είναι πως άπαξ και η Φλάνδρα κάνει 100% υποχρεωτικά τα ηλεκτρικά θα ακολουθήσει και το Βέλγιο. Οι πιο αργές περιοχές στην Ευρώπη (σ.σ. εννοεί σε ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης) είναι η ανατολική και η νότια Ευρώπη, πιο γρήγορες οι βόρειες χώρες και σε μια μέση κατάσταση οι δυτικές χώρες. Αυτό δημιουργεί μια πολυπλοκότητα για τους κατασκευαστές γιατί όλοι θα πρέπει να έχουμε περισσότερες ονομασίες μοντέλων. Αν για παράδειγμα μια μάρκα έχει σήμερα ένα C-SUV μοντέλο με συμβατικό κινητήρα, αύριο θα πρέπει να έχει ένα μοντέλο με συμβατικό κινητήρα που να καλύπτει τις νότιες και ανατολικές αγορές και ένα ηλεκτρικό μοντέλο το οποίο να καλύπτει τις βόρειες αγορές. Θα υπάρχει δηλαδή σε μερικές κατηγορίες μια διπλή παρουσία (συμβατικά μοτέρ & ηλεκτροκινητήρες) για να μπορέσουν να καλυφθούν όλες οι αγορές, τουλάχιστον μέχρι το 2030, όπου πιστεύουμε ότι και οι νότιες και ανατολικές χώρες θα έχουν ένα σημαντικό μερίδιο ηλεκτροκίνησης που να μην απαιτεί αυτό το duplication στα μοντέλα. Και μια πρόκληση είναι η μείωση της πολυπλοκότητας στο ίδιο nameplate (δηλαδή στην ονομασία του μοντέλου), καθώς δεν είναι δυνατό να έχεις αύξηση των nameplates χωρίς να μειώσεις τις επιλογές κινητήρα σε κάθε όνομα. Πιστεύω πως αυτή η μείωση θα έρθει μετά το Euro 7.
autotriti: Στην Ελλάδα, η Kia είχε για πολλά χρόνια μια ιδιαίτερη θέση στο μυαλό του αγοραστικού κοινού ως μια επιλογή με καλή σχέση τιμής-αξίας. Να περιμένουμε κάποιο μικρότερο, προσιτό ηλεκτρικό μοντέλο; Και, αν ναι, πότε;
Αλέξανδρος Παπαπετρόπουλος: Να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν θα εγκαταλείψουμε τα μικρά αυτοκίνητα. Το Picanto είναι για εμάς ένα πολύ σημαντικό αυτοκίνητο και θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε αυτό. Όσον αφορά στα ηλεκτρικά, στην ουσία αυτή τη στιγμή έχουμε στη γκάμα μας ένα B-SUV, που είναι το Soul, ένα C-SUV που είναι το Niro, έχουμε το EV6 και τώρα έχουμε το EV9. Ξέρετε έχουμε κατοχυρώσει όλες τις ονομασίες, από το EV1 έως το EV9. Οπότε αναμένεται ότι θα υπάρξουν και μικρότερα αυτοκίνητα τα οποία θα έρθουν πολύ σύντομα. Εμείς ως μάρκα θα λανσάρουμε 15 ηλεκτρικά έως το 2027, όχι όλα για την Ευρώπη, αλλά η πλειονότητα θα είναι για την ευρωπαϊκή αγορά και αρκετά εξ αυτών θα είναι μικρά. Το EV9 είναι ένα παγκόσμιο project, που αποτελεί τη ναυαρχίδα μας, και οι βασικές αγορές του θα είναι η Κορέα, η Αμερική και η Ευρώπη.
autotriti: Μέσα σε μια 5ετία η Kia πήγε από το 2,7% του μεριδίου στην Ελλάδα (2018) στο 4,3% (2022) με πάνω από 4.500 πωλήσεις. Ποιοι παράγοντες συνετέλεσαν γι' αυτό το άλμα και ποιος ο επόμενος στόχος προς επίτευξη;
Αλέξανδρος Παπαπετρόπουλος: Η Ελλάδα είναι από τις πιο ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές της Kia. Δηλαδή από θέμα ποσοστιαίας μεταβολής, η Ελλάδα πάει πάρα πολύ καλά. Εγώ πιστεύω ότι είναι η διοικητική ομάδα της Ελλάδας, η οποία κάνει πάρα πολύ καλή δουλειά, και τα προϊόντα τα οποία έχουν βελτιωθεί σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν. Σίγουρα υπάρχουν και κάποιοι άλλοι λόγοι υποθέτω όπως το ντιζάιν και η τεχνολογία. Στο παρελθόν οι κύριοι λόγοι αγοράς για τα μοντέλα της Kia ήταν η τιμή, το value for money, οι χώροι, το μέγεθος. Τώρα αρχίζουμε και βλέπουμε πως, μπορεί αυτά να συνεχίζουν να υπάρχουν, αλλά έρχονται στο προσκήνιο και άλλοι παράγοντες «κλειδί» για την αγορά αυτοκινήτου από την Kia, οπότε εκεί βλέπουμε και τον μετασχηματισμό της μάρκας. Επιπλέον, τα νέα μοντέλα δεν μπορούν να συγκριθούν με αυτά του παρελθόντας καθώς έχουν γίνει άλματα σε όλους τους τομείς, ωστόσο θα αφήσω τον κ. Χριστοφορίδη να απαντήσει καλύτερα σε όλα αυτά.
Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο τώρα, τα στοιχεία για το EV6 μας δείχνουν πως πάνω από το 50% των αγοραστών έχουν προέλθει από premium μάρκες. Το πρώτο brand από το οποίο το EV6 «κατακτά» πελάτες είναι η Mercedes πανευρωπαϊκά και κατόπιν οι BMW και Audi. Κάτι ανάλογο περιμένουμε και για το EV9, ίσως και σε μεγαλύτερα ποσοστά, βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα έχουμε προσιτά αυτοκίνητα στη γκάμα μας. Δηλαδή το μίνι Picanto, το μικρό SUV Stonic και τα μικρομεσαία θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν, οπότε ουσιαστικά γίνεται διεύρυνση της γκάμας με upscaled προϊόντα.
autotriti: Σύμφωνα με παλαιότερη δήλωση του CFO της Stellantis θα πρέπει να περιμένουμε μείωση τιμών στα αυτοκίνητα μέσα στο 2023. Πώς σχολιάζετε αυτή τη δήλωση και ποια είναι η δική σας πρόβλεψη για μείωση των τιμών;
Αλέξανδρος Παπαπετρόπουλος: Τα επόμενα χρόνια σίγουρα θα δούμε μια πτώση στα κόστη. Από την άλλη πλευρά θα δούμε μια αύξηση σαν βιομηχανία στα συμβατικά αυτοκίνητα και αυτό γιατί έχουμε πάρα πολλούς κανονισμούς που θα έρθουν μέσα στα επόμενα χρόνια. Το 2024 έχουμε το Global Safety Regulations 2 και μετέπειτα, τον Ιούλιο του 2025 μάλλον, αν δεν υπάρξει κάποια αλλαγή, θα έχουμε το Euro 7. Αυτά θα έχουν κάποιο κόστος στα συμβατικά κυρίως για τις εκπομπές ρύπων. Επιπλέον, έχουμε πιο αυστηρά πρωτόκολλα EuroNCAP, οπότε θα έλεγα πως θα σταθεροποιηθεί η κατάσταση, αλλά δε βλέπω μια σημαντική μείωση στις τιμές καινούργιων αυτοκινήτων.
autotriti: Η Kia έχει μία από τις μεγαλύτερες εργοστασιακές εγγυήσεις (7 έτη) στην Ευρώπη. Για τους περισσότερους αυτό είναι σημαντικό πλεονέκτημα. Τι απαντάτε στους λίγους δύσπιστους που υποστηρίζουν πως μεγάλες εγγυήσεις δίνονται από μάρκες που έχουν ανασφάλεια με τα προϊόντα τους;
Αλέξανδρος Παπαπετρόπουλος: Τα 7 χρόνια εγγύησης είναι ένα σημαντικό κομμάτι του DNA της μάρκας και για μένα αυτό υποδηλώνει και την καλή ποιότητα των αυτοκινήτων, δηλαδή ουσιαστικά μπορούμε να την παρέχουμε από οικονομικής πλευράς γιατί τα αυτοκίνητα μας δεν χαλάνε. Αν τα αυτοκίνητα είχαν κακή αξιοπιστία δεν θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε 7 χρόνια εγγύησης. Η εγγύηση έχει ένα κόστος. Όταν σχεδιάζουμε ένα project βάζουμε μέσα και το κόστος της εγγύησης στους υπολογισμούς. Αν το κόστος της εγγύησης ήταν πολύ υψηλό, που μεταφράζεται σε πολλές βλάβες, δεν θα μπορούσαμε να το υποστηρίξουμε. Σημειώστε πως, στις μελέτες της JD Power στην Αμερική, πέρυσι τελειώσαμε στην πρώτη θέση σε θέματα αξιοπιστίας και όχι για πρώτη φορά, πάνω από εταιρείες που έχουν πολύ αξιόπιστο υπόβαθρο.
autotriti: Η αγορά στρέφεται προς τα ηλεκτρικά, ωστόσο οι τιμές τους παραμένουν ψηλά λόγω και των ακριβών μπαταριών; Ως άνθρωπος των τιμών, πότε θεωρείτε ότι οι μπαταρίες θα κάνουν πιο προσιτά τα ηλεκτρικά;
Αλέξανδρος Παπαπετρόπουλος: Στην Ευρώπη υπάρχει μια ανομοιόμορφη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης. Σε χώρες όπως η Νορβηγία τα ηλεκτρικά είναι άνω πάνω από 80%, στη νότια Ευρώπη είμαστε περίπου στο 4-5%, ενώ στις δυτικές χώρες υπάρχει μια μεγαλύτερη ανάπτυξη. Η Ελλάδα έχει κάποια καλά χαρακτηριστικά που ευνοούν την ηλεκτροκίνηση και δύο από αυτά είναι σημαντικά. Το ένα είναι πως οι αποστάσεις που κάνουμε στην Ελλάδα είναι σχετικά περιορισμένες, δηλαδή μία μέση απόσταση για μεγάλο ταξίδι είναι Αθήνα-Θεσσαλονίκη, ενώ οι αποστάσεις στην Ευρώπη είναι αρκετά πιο μεγάλες, οπότε η ικανότητα για κάλυψη μεγάλων αποστάσεων (long distance capability) ενός ηλεκτρικού παίζει ίσως μικρότερο ρόλο στην Ελλάδα. Κάτι άλλο που βοηθά την ανάπτυξη των ηλεκτρικών στην Ελλάδα είναι ότι, από θέμα κλίματος, όπως ξέρετε οι μπαταρίες έχουν μια βέλτιστη λειτουργία θερμοκρασιακά, που είναι κοντά στους 20-25 βαθμούς Κελσίου και στην Ελλάδα έχουμε 9-10 μήνες το χρόνο αυτή τη θερμοκρασία. Από την άλλη, η αγοραστική δύναμη στην Ελλάδα είναι ακόμα σχετικά μειωμένη σε σχέση με άλλες χώρες. Όμως, επίσης, κάτι που βοηθάει είναι η υποδομή των σπιτιών, καθώς παρατηρείται ταχύτερη εξέλιξη σε χώρες που οι κατοικίες είναι έτσι δομημένες ώστε να υπάρχει η ευελιξία φόρτισης σε parking, πιλοτές πολυκατοικιών κ.λπ., όπου η Ελλάδα είναι σε καλά επίπεδα, αν συγκριθεί με χώρες όπως το Παρίσι ή το Λονδίνο που η φόρτιση είναι πιο δύσκολη.
Αναφορικά με τις τιμές, σημαντικό ρόλο παίζει το cost parity (ισοτιμία) ανάμεσα σε αυτοκίνητα με θερμικούς κινητήρες και σε ηλεκτρικά. Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας βλέπουμε να έρχονται πιο κοντά οι τιμές, ανάλογα πάντα και με την κατηγορία. Στα μικρά αυτοκίνητα θα έρθει πιο μετά, γιατί το κόστος της μπαταρίας είναι ένα σημαντικό κομμάτι του κόστους του αυτοκινήτου. Οι προβλέψεις για τη διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναφέρουν περίπου 90% στις βόρειες χώρες, 70% στη δυτική Ευρώπη και στη νότια και ανατολική Ευρώπη περίπου 40%.