Οι κατασκευαστές δεν προτείνουν μία και μοναδική διάσταση ελαστικών για τα μοντέλα τους, αλλά δίνουν πολλές επιλογές. Γιατί; Ποια διάσταση είναι καλύτερη, τι διαφορές υπάρχουν από ίντσα σε ίντσα; 16, 17 ή 18 ίντσες; Στενά ή φαρδιά ελαστικά; Οι απαντήσεις παρακάτω.
Μεγάλη δοκιμή: Ζάντα 16, 17 ή 18 ιντσών; Στενά ή φαρδιά λάστιχα;
Τι ζάντα να βάλω; Η ερώτηση αυτή είναι συνηθισμένη κατά την αγορά του αυτοκινήτου και δεν έχει να κάνει μόνο με το σχέδιο της ζάντας, αλλά πολλές φορές και με την διάσταση, αφού οι κατασκευαστές δεν προτείνουν μία και μοναδική επιλογή για τα μοντέλα τους. Θα έχετε παρατηρήσει και εσείς ότι η διάσταση από έκδοση σε έκδοση αλλάζει, ενώ συχνά υπάρχει και ξεχωριστή επιλογή στον προαιρετικό εξοπλισμό.
Τι αλλάζει όμως στο αυτοκίνητο και την συμπεριφορά του, ανάλογα με την διάσταση της ζάντας και γιατί ο κατασκευαστής προτείνει 2-3 επιλογές συνήθως; Σε αυτήν την ερώτηση θα απαντήσουμε παρακάτω με τη βοήθεια και του ADAC, ο οποίος τοποθέτησε στο ίδιο μοντέλο (VW Golf VII) διαφορετικού μεγέθους ζάντες και εξέτασε παραμέτρους όπως η απόσταση φρεναρίσματος, η συμπεριφορά στο βρεγμένο και συγκεκριμένα το πότε εμφανίζεται το φαινόμενο της υδρολίσθησης, αλλά και το πώς μεταβάλλεται η άνεση ανάλογα με το προφίλ του ελαστικού.
Συνέχεια του άρθρου >>>
15, 16, 17 ή 18 ιντσες;
Έστω, λοιπόν, ότι αποφασίζουμε να αλλάξουμε τις διαστάσεις των ελαστικών του αυτοκινήτου μας (σ.σ πάντα όμως πρέπει να ακολουθούμε τις προτεινόμενες επιλογές του κατασκευαστή). Θα βγούμε «δικαιωμένοι» ως προς το τι θέλουμε να κερδίσουμε ή τελικά ρισκάρουμε ακολουθώντας ένα «άγνωστο» μονοπάτι; Η ADAC (κορυφαία ευρωπαϊκή ένωση στον κλάδο της αυτοκίνησης, αντίστοιχη με την ΕΛΠΑ) δοκίμασε καλοκαιρινά ελαστικά σε διαφορετικές διαστάσεις (15, 16, 17 και 18 ιντσών) και από αυτό βγήκαν σημαντικά συμπεράσματα. Για τις ανάγκες του τεστ, μάλιστα, έγινε δοκιμή και σε χειμερινά ελαστικά με αντίστοιχα προφίλ και ιδιότητες.
Ως πρώτο συμπέρασμα έχουμε να καταθέσουμε ότι όσο μεγαλύτερη η επιφάνεια των ελαστικών, τόσο μεγαλύτερη είναι και η πρόσφυση. Επίσης, λόγω του χαμηλότερου ύψους των πλαϊνών (στα ελαστικά χαμηλότερου προφίλ), το ελαστικό είναι περισσότερο άκαμπτο και ο χειρισμός βελτιωμένος. Από την άλλη, όταν το πλάτος αυξάνεται, υπάρχει περισσότερο πέλμα σε επαφή με τον δρόμο και τα ελαστικά έχουν μειωμένη απόσταση πέδησης και αποδοτικότερο φρενάρισμα σε στεγνό οδόστρωμα.