Τελικά τα ηλεκτρικά ρυπαίνουν το ίδιο με τα συμβατικά;
3.395 Επισκέψεις στο άρθρο (19/6/2019)
Πολιτική αψιμαχία; Παιχνίδια εντυπώσεων; Πόλεμος δύο κόσμων; Ή απλά θεωρίες συνωμοσίας; Μπορεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να ρυπαίνει όσο ένα συμβατικό; Ποιος λέει αλήθεια, ποιος το χρησιμοποιεί ως επιχείρημα και τελικά τι συμβαίνει;
Πως μπορεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να ρυπαίνει; Όταν η ρύπανση μετριέται από την μέρα που το αυτοκίνητο ξεκινάει να παράγεται μέχρι και τη μέρα που θα ανακυκλωθεί και περιλαμβάνει το περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα της κατασκευής του, από την εξόρυξη των υλικών, μέχρι τη συναρμολόγηση, της χρήσης δηλαδή των καυσίμων που καίει ή αυτών που κάηκαν για να παράγουν τον ηλεκτρισμό που χρειάζεται, και την ενέργεια που χρειάζεται για τη διάλυσή του και την απομόνωση των επικινδύνων ουσιών, είναι εμφανές πως ότι παράγεται βιομηχανικά, ρυπαίνει. Και άρα ρυπαίνουν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ρυπαίνουν όμως περισσότερο ή λιγότερο από τα συμβατικά; Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν πολύ πιο εξωτικά υλικά από τα συμβατικά. Οι ηλεκτροκινητήρες και οι μπαταρίες χρησιμοποιούν στοιχεία που είναι δύσκολα, πολύπλοκα και πολύτιμα στην εξόρυξη, ενώ αφήνουν πίσω τους υλικά που είναι ρυπαρά και αδύνατον, προς το παρόν να ανακυκλωθούν σωστά. Τα συμβατικά από την άλλη καίνε καύσιμα και ρυπαίνουν περισσότερο κατά τη χρήση τους. Και τα ηλεκτρικά όμως έχουν ρύπους στη χρήση αφού κάπως πρέπει να παραχθεί η ηλεκτρική ενέργεια που απαιτούν για τη φόρτιση. Και αυτή η ενέργεια στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης δεν είναι ιδιαίτερα «πράσινη» ακόμη.
Έτσι γερμανικές μελέτες θέλουν τα ηλεκτρικά να ρυπαίνουν περισσότερο από τα συμβατικά, και ο ισχυρισμός είναι ότι προς το παρόν αποτελούν βήμα προς τα πίσω σε ότι έχει να κάνει με τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα και την αντιμετώπιση της θέρμανσης του πλανήτη. Όμως στη Γερμανία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ακόμη βρίσκονται στην πρώτη γραμμή μάχης με τα λόμπι των παραδοσιακών κατασκευαστών που δεν θέλουν η Tesla και άλλες μάρκες να αδράξουν την πρωτοπορία τους στην ηλεκτροκίνηση προτού η εγχώρια βιομηχανία είναι έτοιμη να αντιδράσει.
Τουλάχιστον έτσι λένε οι «κακές γλώσσες». Και το επιχείρημα αυτό μάλλον ενισχύεται από τις πολλές ανεξάρτητες μελέτες πανεπιστημίων που δείχνουν ότι στο σύνολο, τα ηλεκτρικά κάνουν σημαντική, θετική διαφορά στην υπερθέρμανση του πλανήτη.
Το ζήτημα όμως μπλέκει ανάλογα με την περιοχή. Χώρες όπως η Γαλλία και το Βέλγιο, με πυρηνική ενέργεια, κάνουν τα ηλεκτρικά να είναι όντως με μηδενικούς ρύπους στη χρήση, βελτιώνοντας σημαντικά το ισοζύγιο από την παραγωγή στην ανακύκλωση. Σε χώρες όμως όπως η Ελλάδα όπου η παραγωγή ηλεκτρισμού βασίζεται στην πιο ρυπογόνο πηγή από όλες, τον λιγνίτη, η αντικατάσταση του στόλου με ηλεκτρικά θα επέφερε μάλλον επιβάρυνση στο περιβάλλον.
Και έτσι οι γνώμες διίστανται, και η κάθε πλευρά εκμεταλλεύεται τα νούμερα που τη βολεύουν όταν επιχειρηματολογεί.
Εσείς όμως τι λέτε; Είναι και αυτό ακόμη ένα παιχνίδι ανάμεσα στους κατασκευαστές; Είναι μήπως τα ηλεκτρικά ένα φιάσκο; Ή μήπως ένα φιάσκο για την Ελλάδα; Ένα μέσο πίεσης για να αλλάξει ο χάρτης όχι μόνο της αυτοκίνησης αλλά και της παραγωγής ενέργειας; Και τελικά εσείς τι νομίζετε ότι ρυπαίνει πιο πολύ; Τα ηλεκτρικά ή τα συμβατικά;
Δεν κάνετε καμιά αναφορά όσον αφορά τη ρύπανση μέσα στις πόλεις, από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, όπως συμβαίνει με την Αθήνα και το γνωστό νέφος της. Μέσα λοιπόν στις πόλεις τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συμβάλλουν στη μείωση της ρύπανσης. Τώρα όσον αφορά την ολική ρύπανση, αυτή μπορεί να μειωθεί αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φορτίζονται από ΑΠΕ, όπως π.χ. μια μικρή μονάδα φωτοβολταικών, που θα μπορεί να φορτίζει το κάθε μεμονωμένο αυτοκίνητο στο σπίτι του καθενός, όπου αυτό είναι δυνατό. Όποιος π.χ. έχει κατοικία που του επιτρέπει να έχει ένα μικρό φωτοβολταικό σύστημα στην ταράτσα του, σε συνδυασμό ίσως και με μια ανεμογεννήτρια, θα μπορούσε να φορτίζει το δικό του αυτοκίνητο εντελώς δωρεάν, αλλά και να μην ρυπαίνει καθόλου. Θα μπορούσε μάλιστα η πολιτεία να επιδοτεί αυτές τις μικρές ΑΠΕ, έτσι ώστε να συμβάλλει στη μείωση της ρύπανσης.
Τα ηλεκτρικά ρυπαίνουν σαφώς λιγότερο από τα συμβατικά εξαιτίας της δυνατότητας ανάκτησης μέρους της κινητικής τους ενέργειας κατά το φρενάρισμα (το ίδιο ισχύει και για τα υβριδικά), και της μη λειτουργίας του κινητήρα όταν είναι σταματημένα (στα συμβατικά υπάρχει το stop-start, αλλά συχνά γίνεται ενοχλητικό στα μποτιλιαρίσματα με αποτέλεσμα να τίθεται εκτός). Επίσης μειώνουν τη συγκέντρωση αέριων ρύπων στις πόλεις, μεταφέροντάς τους βέβαια στις περιοχές των σταθμών παραγωγής. Γι' αυτό, το ουσιαστικό κέρδος για το περιβάλλον από τα ηλεκτρικά θα προκύψει όταν σημαντικό μέρος της παραγωγής του ρεύματος φόρτισής τους θα γίνεται από ΑΠΕ (πχ Νορβηγία).
...επειδή τα έχουμε ξαναπεί σε παρόμοια θέματα... οι νόμοι της φυσικής δεν αλλάζουν... σε κάποιες χώρες βέβαια και είναι παραδεκτό, συμβαίνει το αντίθετο... τι είναι τελικά πιο βρώμικο ο λιγνίτης ή το πετρέλαιο ή και τα δύο ή κάτι άλλο; Αυτό για κάποιους που λένε βάσει προσωπικών και μη συμφερόντων... υπάρχει και το 'ΛΑΔΩΝΩ' μπατίρηδες ακαδημαϊκούς και μη για να μου βγάζουν όποια, ότι, κ.τ.λ. μελέτη... επιθυμώ...
Δεν κάνετε καμιά αναφορά όσον αφορά τη ρύπανση μέσα στις πόλεις, από την κυκλοφορία των αυτοκινήτων, όπως συμβαίνει με την Αθήνα και το γνωστό νέφος της. Μέσα λοιπόν στις πόλεις τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα συμβάλλουν στη μείωση της ρύπανσης. Τώρα όσον αφορά την ολική ρύπανση, αυτή μπορεί να μειωθεί αν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φορτίζονται από ΑΠΕ, όπως π.χ. μια μικρή μονάδα φωτοβολταικών, που θα μπορεί να φορτίζει το κάθε μεμονωμένο αυτοκίνητο στο σπίτι του καθενός, όπου αυτό είναι δυνατό. Όποιος π.χ. έχει κατοικία που του επιτρέπει να έχει ένα μικρό φωτοβολταικό σύστημα στην ταράτσα του, σε συνδυασμό ίσως και με μια ανεμογεννήτρια, θα μπορούσε να φορτίζει το δικό του αυτοκίνητο εντελώς δωρεάν, αλλά και να μην ρυπαίνει καθόλου. Θα μπορούσε μάλιστα η πολιτεία να επιδοτεί αυτές τις μικρές ΑΠΕ, έτσι ώστε να συμβάλλει στη μείωση της ρύπανσης.
Τα ηλεκτρικά ρυπαίνουν σαφώς λιγότερο από τα συμβατικά εξαιτίας της δυνατότητας ανάκτησης μέρους της κινητικής τους ενέργειας κατά το φρενάρισμα (το ίδιο ισχύει και για τα υβριδικά), και της μη λειτουργίας του κινητήρα όταν είναι σταματημένα (στα συμβατικά υπάρχει το stop-start, αλλά συχνά γίνεται ενοχλητικό στα μποτιλιαρίσματα με αποτέλεσμα να τίθεται εκτός). Επίσης μειώνουν τη συγκέντρωση αέριων ρύπων στις πόλεις, μεταφέροντάς τους βέβαια στις περιοχές των σταθμών παραγωγής. Γι' αυτό, το ουσιαστικό κέρδος για το περιβάλλον από τα ηλεκτρικά θα προκύψει όταν σημαντικό μέρος της παραγωγής του ρεύματος φόρτισής τους θα γίνεται από ΑΠΕ (πχ Νορβηγία).
...επειδή τα έχουμε ξαναπεί σε παρόμοια θέματα... οι νόμοι της φυσικής δεν αλλάζουν... σε κάποιες χώρες βέβαια και είναι παραδεκτό, συμβαίνει το αντίθετο... τι είναι τελικά πιο βρώμικο ο λιγνίτης ή το πετρέλαιο ή και τα δύο ή κάτι άλλο; Αυτό για κάποιους που λένε βάσει προσωπικών και μη συμφερόντων... υπάρχει και το 'ΛΑΔΩΝΩ' μπατίρηδες ακαδημαϊκούς και μη για να μου βγάζουν όποια, ότι, κ.τ.λ. μελέτη... επιθυμώ...