- Είναι δίδυμες σήραγγες & έχουν το όνομα ενός Έλληνα αγωνιστή & ενός Ιταλού μηχανικού!
- Χρειάστηκαν 9 χρόνια για να ολοκληρωθούν!
- Βρίσκονται στην κεντρική Ελλάδα και έχουν μήκος 6 χλμ.
- Η επόμενη μεγαλύτερη είναι 2 χλμ. μικρότερη
Με το όνομα ενός Έλληνα αγωνιστή και ενός Ιταλού μηχανικού!
Οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι έχουν αναβαθμιστεί πολύ τις τελευταίες δεκαετίες, με πολύ σημαντικά έργα. Πόσοι από τους «παλιούς» δεν θυμούνται το μποτιλιάρισμα και τα ατυχήματα στην Κακιά Σκάλα, την αναμονή του ferry boat στο Ρίο για να περάσουν απέναντι και την πραγματική «καρμανιόλα» της Κορίνθου-Πατρών, την αιματοβαμμένη κοιλάδα των Τεμπών και το πέταλο του Μαλιακού ή το στενό στροφιλίκι της Κατάρας και τόσα ακόμα σημεία του παλιού οδικού δικτύου, με στενούς δρόμους μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση, κακή χάραξη-άσφαλτο και ανύπαρκτο στηθαίο στη μέση.
Πλέον όλα τα παραπάνω παραδείγματα αποτελούν παρελθόν, με τις αποστάσεις να έχουν συρρικνωθεί σημαντικά σε χρόνο και να γίνονται με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια και λιγότερη κούραση για οδηγούς και επιβάτες. Τα τούνελ αποτελούν ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά των σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων στη χώρα μας. Ποια είναι όμως τα μεγαλύτερα σε μήκος και που βρίσκονται;
Το μεγαλύτερο τούνελ στα Βαλκάνια βρίσκεται στα Τέμπη
Η πιο γνωστή κοιλάδα στη χώρα μας, τα αιματοβαμμένα Τέμπη, έχουν τα τελευταία 6 χρόνια έναν υπερσύγχρονο αυτοκινητόδρομο μήκους 26 χιλιομέτρων, που μειώνει κατά περίπου μισή ώρα το Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει 20 γέφυρες και 3 δίδυμες σήραγγες, συνολικού μήκους 11 χιλιομέτρων. Η μεγαλύτερη εξ αυτών είναι η μεσαία, Τ2, με μήκος 6 χιλιομέτρων, που την καθιστά όχι μόνο τη μεγαλύτερη στη χώρα μας, αλλά και των Βαλκανίων.
Πρόκειται για δύο τούνελ (ένα ανά κατεύθυνση) που αποτελούνται από δύο λωρίδες 3,75 μέτρων, Λ.Ε.Α. 2,5 μέτρων και πεζοδρόμια του ενός μέτρου σε κάθε πλευρά, ενώ μπορούν να τα διασχίσουν οχήματα με μέγιστο ύψος τα 5 μέτρα. Είναι εξοπλισμένα με όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, εξαερισμό, εξόδους κινδύνου ανά 300 μέτρα για πεζούς αλλά και εξόδους κινδύνου για αυτοκίνητα κάθε 900 μέτρα, ώστε να μπορούν να κάνουν αναστροφή σε περίπτωση ατυχήματος.
Περίοδος κατασκευής και η ιδιαίτερη ιστορία πίσω από την ονομασία τους
Η κατασκευή τους ξεκίνησε το 2008 και ολοκληρώθηκε το 2017, ενώ διακόπηκε λόγω οικονομικών προβλημάτων από το 2011 έως το 2014.
Εκτός από Τ2 (Τέμπη 2) οι σήραγγες αυτές ονομάζονται Μαρίνου Αντύπα-Sergio Siani. Πιο συγκεκριμένα η ανατολική (με κατεύθυνση την Θεσσαλονίκη) ονομάστηκε Μαρίνου Αντύπα, στη μνήμη του Κεφαλλονίτη αγωνιστή που δολοφονήθηκε το 1907, υπερασπιζόμενος τα δικαιώματα των αγροτών του θεσσαλικού κάμπου.
Η δυτική σήραγγα (με κατεύθυνση προς Αθήνα) ονομάστηκε Sergio Siani, προς τιμήν του 62χρονου Ιταλού μηχανικού, τεχνικού διευθυντή του έργου, που σκοτώθηκε στις 17 Δεκεμβρίου 2009 σε κατολίσθηση στο σημείο. Πιο συγκεκριμένα, ο άτυχος μηχανικός βρέθηκε στο σημείο με την ομάδα του για να επιθεωρήσει τις κατολισθήσεις που έγιναν τις δύο προηγούμενες ημέρες, όταν σημειώθηκε νέα, μεγαλύτερη κατολίσθηση με αποτέλεσμα οι τεράστιοι βράχοι να καταπλακώσουν το αυτοκίνητό του, πίσω από το οποίο προσπάθησε να προστατευθεί. Τραγική ειρωνεία, λίγες μέρες αργότερα θα έπαιρνε μετάθεση σε άλλο έργο στην Πάτρα.
Ποια άλλα τούνελ πλησιάζουν αυτό των Τεμπών σε μήκος;
Όπως αναφέραμε οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι αποτελούνται από πολλά τούνελ, καθώς το ανάγλυφο της χώρας μας τα καθιστά απαραίτητα. Εκτός από το δίδυμο τούνελ των Τεμπών, δύο ακόμα οδικές σήραγγες ξεπερνούν τα 4 χλμ. μήκος. Πρόκειται για τη Σήραγγα Δρίσκου που βρίσκεται κοντά στα Ιωάννινα, αποτελεί μέρος της Εγνατίας Οδού και έχει μήκος 4,6 χλμ., ενώ στην 3η θέση, βρίσκεται η σήραγγα Παναγοπούλας (επίσημη ονομασία: Σήραγγα «Ανδρέας Παπανδρέου»), στην Ολυμπία Οδό, με μήκος 4 χλμ. και συνδέει το Αίγιο με την Πάτρα. Και στις 2 περιπτώσεις πρόκειται για δίδυμες σήραγγες, όπως δηλαδή και αυτές των Τεμπών.