- Φορτίζεις αμέσως πριν ή μετά την οδήγηση για μικρότερη απώλεια ενέργειας.
- Μην αφήνεις τη μπαταρία στο 100% σε αχρησία, μειώνεται η χωρητικότητά της.
- Προτίμησε συχνές και σύντομες παρά λίγες και πλήρεις φορτίσεις.
- Υψηλές ταχύτητες και απότομες επιταχύνσεις μειώνουν τη διάρκεια ζωής.
Φορτίζεις αμέσως πριν ή μετά την οδήγηση για μικρότερη απώλεια ενέργειας
Η διάρκεια ζωής των σύγχρονων μπαταριών στα ηλεκτρικά αυτυοκίνητα αυξάνεται συνεχώς και έχει φτάσει σε νέα υψηλά επίπεδα, ενώ ελαττώνεται και το κόστος παραγωγής τους. Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση της Geotab, εταιρείας που ειδικεύεται στην ψηφιακή διαχείριση στόλου οχημάτων, κατά μέσο όρο, οι σύγχρονες μπαταρίες διατηρούν περισσότερο από το 80% της χωρητικότητάς τους μετά από 12 χρόνια χρήσης. Εμείς συγκεντρώσαμε μερικά tips που -σύμφωνα με τους ειδικούς- εγγυώνται τη «μακροζωία» μιας μπαταρίας ηλεκτρικού αυτοκινήτου, χρήσιμα ακόμη και για όσους θα σκέφτονταν να αγοράσουν μεταχειρισμένο.
Αρχικά, αν είναι δυνατόν, προτιμήστε να φορτίσετε τη μπαταρία πριν ξεκινήσετε. Εάν φορτίζετε κατά τη διάρκεια της νύχτας, προγραμματίστε τη διαδικασία φόρτισης έτσι ώστε η μπαταρία να είναι πλήρης αμέσως πριν ξεκινήσετε το πρωί για τη δουλειά. Έτσι, έχετε επίσης το πλεονέκτημα ότι ξεκινάτε με μπαταρία που είναι «ζεστή» - αυτό μειώνει την κατανάλωση ενέργειας.
Μπορείτε επίσης να αξιοποιήσετε την υπολειπόμενη θερμότητα μετά από την οδήγηση: Αν η μπαταρία συνδεθεί στον φορτιστή αμέσως μετά από χρήση, θα εξακολουθεί να φορτίζει σε θερμοκρασία λειτουργίας. Αυτό συντομεύει τον χρόνο φόρτισης και μειώνει τις απώλειες ενέργειας, φαινόμενο που εντείνεται ειδικά όταν το περιβάλλον είναι ψυχρό, κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Μην αφήνεις τη μπαταρία στο 100% σε αχρησία, μειώνεται η χωρητικότητά της
Εάν δεν χρησιμοποιείτε το αυτοκίνητο για κάποιο χρονικό διάστημα (για παράδειγμα, στις διακοπές), φορτίστε τη μπαταρία μόνο μέχρι το 50%. Μην ανησυχείτε για την αποφόρτισή της: Οι απώλειες είναι περίπου το 1% της ενέργειας ανά μήνα. Ωστόσο είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι η μπαταρία «γερνάει» ταχύτερα όσο πιο γεμάτη είναι όταν μένει για καιρό χωρίς να χρησιμοποιείται. Σε μια μελέτη του πανεπιστημίου RWTH του Ααχεν, μία πλήρως φορτισμένη μπαταρία είχε ήδη χάσει το 15% της αποθηκευτικής της ικανότητας μετά από 2 χρόνια (κατά τη διάρκεια των οποίων δεν χρησιμοποιήθηκε). Μια μπαταρία που ήταν επίσης σε αχρησία, αλλά ήταν φορτισμένη μόνο κατά 20%, δεν έχασε σχεδόν καθόλου από τη χωρητικότητά της στο ίδιο χρονικό διάστημα.
Προτίμησε συχνές και σύντομες παρά λίγες και πλήρεις φορτίσεις
Μια μεγάλη «διαδρομή» φόρτισης, για παράδειγμα από το 10 στο 90% της χωρητικότητας, είναι πάντα πιο επιβαρυντική για τη μπαταρία από πολλές μικρές φορτίσεις, όπως για παράδειγμα σε «διαδρομές» του 10%. Μπορείτε να αποφύγετε τις μεγάλες «διαδρομές» φόρτισης με το να μην αφήνετε ποτέ τη μπαταρία να αδειάζει εντελώς, κάνοντας συχνά αλλά σύντομα διαλείμματα φόρτισης.
Υψηλές ταχύτητες και απότομες επιταχύνσεις μειώνουν τη διάρκεια ζωής
Οι συχνές απότομες επιταχύνσεις καταστρέφουν τη μπαταρία. Όταν η ζήτηση ενέργειας είναι υψηλή, η μπαταρία θερμαίνεται σημαντικά. Αυτό οδηγεί σε μη αναστρέψιμες αλλαγές στο εσωτερικό της μπαταρίας, και με την πάροδο του χρόνου η χωρητικότητα μειώνεται. Επομένως, θα πρέπει να οδηγείτε με σύνεση και να αποφεύγετε την έντονη επιτάχυνση - ειδικά όταν η μπαταρία είναι κρύα. Οι υψηλές ταχύτητες βλάπτουν επίσης έμμεσα τη μπαταρία, επειδή τότε αποφορτίζεται πιο γρήγορα. Τότε πρέπει να την φορτίζετε συχνότερα - και όσο περισσότεροι κύκλοι φόρτισης, τόσο πιο γρήγορα επέρχεται η «γήρανση».