Με τον κ. Dr Michael Hafner,
Επικεφαλής Αυτόνομης Οδήγησης της Daimler
AutoΤρίτη: Θεωρείτε το 2020 ημερομηνία σταθμό για την αυτόνομη οδήγηση ως προς το νομικό πλαίσιο που θα ισχύει;
Dr Michael Hafner: Προς το παρόν δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο αναφορικά με τις λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης στα μοντέλα παραγωγής. Αυτό είναι έργο του εκάστοτε Νομοθέτη. Εμείς πάντως υποστηρίζουμε έναν διεθνώς εναρμονισμένο κανονισμό, διότι η αυτόματη οδήγηση δεν σταματά σε εθνικά σύνορα. Επίσης, με δεδομένο ότι η εξέλιξη και εισαγωγή των αυτόνομων οχημάτων είναι προς όφελος της κοινωνίας, δεν πρέπει να είναι θέμα το «εάν», αλλά το «πότε». Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, η ασφάλεια βρίσκεται σε πρώτο πλάνο και δεν θα βγουν στο δρόμο συστήματα που δεν είναι πλήρως έτοιμα.
AutoΤρίτη: Ό γιος μου είναι 6 ετών. Θεωρείτε πως όταν θα βγάλει άδεια οδήγησης θα μπορεί να κυκλοφορεί νόμιμα στο δρόμο ή μόνο σε κάποια πίστα;
Dr Michael Hafner: Η ανάγκη για την αυτόνομη οδήγηση υπάρχει. Και όχι μόνο σε μια κλειστή πίστα, αλλά στο δημόσιο δρόμο. Οι περισσότεροι από τους πελάτες μας θέλουν να απολαμβάνουν την οδήγηση, όμως ανάλογα την περίπτωση. Στην κυκλοφοριακή συμφόρηση, κατά το παρκάρισμα ή σε μια μονότονη διαδρομή η αυτόνομη οδήγηση είναι καλοδεχούμενη. Αλλά το Σαββατοκύριακο σε μια διαδρομή μέσα στο δάσος ή κατά μήκος της παραλίας, δεν θα έδινα ούτε εγώ το τιμόνι. Φυσικά, δουλεύουμε πάνω σε οχήματα τα οποία χωρίς οδηγό ή τιμόνι θα εξυπηρετούν τις ανάγκες μετακίνησης μέσα στην πόλη. Τέτοιου είδους οχήματα τα έχω και εγώ ανάγκη, όπως τώρα έχω για παράδειγμα το ταξί.
AutoΤρίτη: Αμερική ή Ευρώπη; Που θα επιτραπεί πρώτα η αυτόνομη οδήγηση;
Dr Michael Hafner: Ήδη το περασμένο έτος παρουσιάσαμε τα πρώτα συστήματα χωρίς οδηγό στο χώρο στάθμευσης του μουσείου της Mercedes-Benz στη Στουτγάρδη. Εκεί δοκιμάζουμε το λεγόμενο «Automated Valet Parking», όπου τα οχήματα κατευθύνονται σε μια συγκεκριμένη θέση μέσω εντολής που δίνεται στο smartphone. Ο οδηγός απλά «παρακολουθεί». Στο ερώτημά σας, πιθανότατα θα δούμε τα πρώτα πιλοτικά project στις Η.Π.Α.. Για παράδειγμα, στην Καλιφόρνια από τον Απρίλιο του 2018 αυτόνομα οχήματα χωρίς τιμόνι και πεντάλ θα μπορούν να δοκιμαστούν στο δρόμο υπό ορισμένες συνθήκες.
AutoΤρίτη: Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η τεχνολογία της Mercedes αναφορικά με την αυτόνομη οδήγηση; Έχετε επιτύχει το επίπεδο 5;
Dr Michael Hafner: Υπάρχουν δύο σημαντικές καινοτομίες στις οποίες εργαζόμαστε παράλληλα. Από τη μία, θεωρούμε την αυτοματοποιημένη οδήγηση επιπέδου 3 πολλά υποσχόμενη, γιατί ο οδηγός απαλλάσσεται από την βαρετή και εξαντλητική οδήγηση σε καθημερινές συνθήκες οδήγησης, π.χ. στο σταμάτα-ξεκίνα στην κίνηση. Από την άλλη, τα επίπεδο 4 και 5 είναι τεχνολογικά πιο απαιτητικά. Και σε αυτά τα επίπεδα όμως έχουμε προχωρήσει αρκετά. Αλλωστε, το 2017 ξεκινήσαμε μια συνεργασία με την Bosch. Στόχος μας είναι να φέρουμε στις αρχές του 2020 τα πρώτα αυτόνομα οχήματα χωρίς οδηγό. Έτσι, οι υπηρεσίες Car Sharing θα γίνουν πιο δελεαστικές και θα βελτιωθεί η κίνηση στους δρόμους. Βέβαια, οι τεχνολογικές απαιτήσεις είναι πολύ μεγαλύτερες. Αν ανταποκριθούμε σε αυτές η αυτοκίνηση και η χρήση ενός οχήματος θα αλλάξει σημαντικά.
AutoΤρίτη: Σας περιγράφουμε μια υποθετική περίπτωση: Το αυτοκίνητο κινείται αυτόνομα μέσα σε μια πόλη, με ταχύτητα 40 χιλιομέτρων και ξαφνικά από δεξιά «πετάγεται» ένα μικρό παιδί, και από την άλλη ένα χαριτωμένο σκυλάκι. Εφόσον δεν υπάρχει η δυνατότητα να αποφευχθεί η σύγκρουση με ένα από τα δύο, αλλά μόνο να μειωθούν οι συνέπειες της σύγκρουσης, το αυτόνομο αυτοκίνητο τι θα επιλέξει να αποφύγει; Έχετε βάλει στον προγραμματισμό σας τέτοιες παραμέτρους;
Dr Michael Hafner: Η ασφάλεια είναι η πρώτη μας προτεραιότητα στη Mercedes-Benz. Στόχος μας είναι να αποφεύγονται εντελώς τέτοιες καταστάσεις, και τα οχήματα να συμβάλλουν στη στρατηγική μας για οδήγηση χωρίς ατυχήματα. Αλλωστε και τα υπάρχοντα συστήματα αποσκοπούν στη διασφάλιση του μέγιστου δυνατού βαθμού ασφάλειας για όλους τους ενδιαφερόμενους σε όλους τους τομείς.
Στο μέλλον όπου τα αυτόματα οχήματα θα κινούνται σε πιο περίπλοκες συνθήκες και θα αντιλαμβάνονται το περιβάλλον πιο λεπτομερώς, θα συμπεριλαμβάνονται και άλλοι παράγοντες που κάνουν το σχεδιασμό των συστημάτων πιο περίπλοκο. Από αυτήν την άποψη το νομικό και ηθικό πλαίσιο είναι σημαντικό.
Είμαστε πεπεισμένοι ότι μια κοινωνική συζήτηση σχετικά με τα νομικά και ηθικά ζητήματα είναι ζωτικής σημασίας για την αποδοχή και την επιτυχία της αυτόνομης οδήγησης και, συνεπώς, για την οδική ασφάλεια. Ως ένας από τους ηγέτες της τεχνολογίας, προωθούμε ενεργά αυτό το θέμα.