Κάνεις το καλό και βάζεις το κινητό σε ειδική βάση ενώ οδηγείς. Την τοποθετείς, όμως, στο σωστό σημείο ή παραμένεις επικίνδυνος για εσένα και τους άλλους οδηγούς;
Στα καινούργια μοντέλα η χρήση του κινητού τηλεφώνου είναι παιχνιδάκι. Το συνδέουμε εύκολα και απλά μέσω του Bluetooth στο σύστημα infotainment και ξενοιάσαμε μία και καλή. Τηλεφωνικές κλήσεις, GPS, ακόμη και το «άναψε-σβήσε» μίας οικιακής ηλεκτρικής συσκευής (αν βρίσκεσαι σε μία Mercedes), όλα ρυθμίζονται με την χρήση της οθόνης αφής στο κέντρο του ταμπλό. Τι συμβαίνει όμως αν το αυτοκίνητό μας δεν μπορεί να υποστηρίξει την παραπάνω υπηρεσία συνδεσιμότητας, είτε λόγω παλαιότητας, είτε λόγω εξοπλιστικής έκδοσης; Η «πατροπαράδοτη», αλλά αρκετά εύχρηστη λύση σε τέτοιες περιπτώσεις είναι η χρήση μίας βάσης κινητού τηλεφώνου. Χρήση όχι όπου κι όπου, διότι και ο νόμος (που θα αναλύσουμε στην συνέχεια) και η απλή λογική μάς «υποχρεώνουν» να την τοποθετήσουμε σε πρακτικό σημείο που αφενός μας εξυπηρετεί, αφετέρου δεν εμποδίζει στο ελάχιστο την εξωτερική μας ορατότητα.
Ποια είναι αυτή η σωστή θέση τοποθέτησης της βάσης κινητού τηλεφώνου την οποία προτείνει το AutoΤρίτη;
Ιδανικά η βάση του κινητού πρέπει να βρίσκεται όσο το δυνατόν πιο κεντρικά στο παρμπρίζ, στα δεξιά του οδηγού (θέση 1). Εφόσον αυτό δεν είναι εφικτό, η καλύτερη θέση είναι στην άκρη αριστερά του τιμονιού (θέση 2).
Πριν ακόμη τοποθετήσουμε την βάση του κινητού μας τηλεφώνου πρέπει να τσεκάρουμε λεπτομέρειες που θα διευκολύνουν την δουλειά μας. Το βασικότερο όλων, πολλές φορές και αυτονόητο, είναι να ρυθμίσουμε το ύψος και την θέση του καθίσματoς. Όπως ακριβώς μας βολεύει κατά την οδήγηση, έτσι πρέπει να ρυθμίσουμε το κάθισμα και για την χρήση της βάσης κινητού τηλεφώνου. Επιπλέον, πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη το εξής: πως σε περίπτωση τροχαίου δεν βάζουμε αντικείμενα σε λάθος σημεία που θα προκαλέσουν σοβαρούς τραυματισμούς.
Γενικότερα δε, υπάρχουν κάποιες νόρμες οι οποίες καθορίζουν το πού θα βάλουμε την βάση του κινητού. Πιο συγκεκριμένα, η τοποθέτηση της βάσης όσο το δυνατόν πιο χαμηλά στο παρμπρίζ θα περιορίσει τυχόν εμπόδια στο οπτικό πεδίο μας. Στο ιδεατό σενάριο η βάση του κινητού πρέπει να βρίσκεται όσο το δυνατόν πιο κεντρικά στο παρμπρίζ, στα δεξιά του οδηγού (θέση 1 στην εικόνα). Εφόσον αυτό δεν είναι εφικτό, η καλύτερη θέση είναι στην άκρη αριστερά του τιμονιού (θέση 2 στην εικόνα).
Σχετική με την παραπάνω οδηγία είναι και η ενημέρωση από το Υπουργείο Μεταφορών της Μεγάλης Βρετανίας που μπορεί να αποτελέσει και παράδειγμα προς μίμηση. Σύμφωνα με αυτή, το παρμπρίζ κάθε αυτοκινήτου χωρίζεται στις ζώνες Α και Β. Η ζώνη Α είναι μία λωρίδα πλάτους 290 χλστ. σε ευθεία πάνω από το κέντρο του τιμονιού μέχρι το υψηλότερο σημείο που φτάνουν οι υαλοκαθαριστήρες, ενώ η ζώνη Β καλύπτει το υπόλοιπο παρμπρίζ. Κάθε συσκευή που τοποθετείται στον χώρο αυτό δεν πρέπει να ξεπερνά τα 10 χλστ. στην ζώνη Α ή τα 40 χλστ. στην ζώνη Β. Φυσικά, αυτό μία γενική κατεύθυνση μιας και ο καθένας από εμάς ξεχωριστά έχει το κριτήριο του πότε υπάρχει ή όχι καλή ορατότητα.
Πιο εύχρηστοι είναι οι παραδοσιακοί ορθογώνιου σχήματος καθώς η στερέωση γίνεται ευκολότερα, ενώ επίσης δεν εμποδίζεται στο ελάχιστο η ορατότητά μας.
Οι πέντε καλύτερες θέσεις για να βάλεις την θήκη του κινητού σου
Εφόσον το αυτοκίνητό σας έχει μεγάλες (ποτηρο)θήκες στην κεντρική του κονσόλα, τότε είναι περισσότερο εύκολο να τοποθετηθεί εκεί μία βάση κινητού τηλεφώνου.
Αφού μάθαμε τα γενικά, πάμε να εξειδικεύσουμε την πληροφορία με τις πέντε πιο ασφαλείς και βολικές θέσεις για να τοποθετηθεί η βάση ενός κινητού τηλεφώνου.
1) Πάνω στο παρμπρίζ Το παρμπρίζ είναι ίσως η πιο διαδεδομένη και συχνά χρησιμοποιούμενη επιλογή τοποθέτησης για την βάση των κινητών τηλεφώνων. Με ειδική κόλλα ή με την χρήση βεντούζας η βάση μπαίνει περίπου στο ύψος των ματιών όπου έχουμε καλή ορατότητα του δρόμου και εύκολη χρήση και του κινητού.
2) Πάνω στο ταμπλό Αφήνοντας το παρμπρίζ, εξίσου αγαπημένη επιλογή είναι το ταμπλό του αυτοκινήτου. Είναι πιο προσβάσιμη λόγω απόστασης για τον οδηγό, περιορίζει ελάχιστα την ορατότητα του δρόμου και είναι περισσότερο ασφαλής σε σχέση με ένα αντικείμενο πάνω στο παρμπρίζ σε πιθανότητα τροχαίου. Η έκθεση στον ζεστό ήλιο είναι ένας σημαντικός μπελάς, όπως ακριβώς συμβαίνει με την κολλημένη πάνω στο παρμπρίζ βάση.
3) Αεραγωγοί του συστήματος κλιματισμού Για εκείνους που δεν θέλουν να χρησιμοποιούν τόσο πολύ τα handsfree ακουστικά αλλά βάζουν ανοιχτή ακρόαση πιο καλή λύση είναι οι αεραγωγοί του συστήματος κλιματισμού. Αν μάλιστα είναι οι παραδοσιακοί ορθογώνιου σχήματος η στερέωση γίνεται ευκολότερα, ενώ επίσης δεν εμποδίζεται στο ελάχιστο η ορατότητά μας. Προσοχή: μην αφήνεται το κινητό εκτεθειμένο στον κλιματισμό με ζεστό αέρα γιατί κινδυνεύει να υπερθερμανθεί και να «κολλάει».
4) Ποτηροθήκες στην κεντρική κονσόλα Εφόσον το αυτοκίνητό σας έχει μεγάλες (ποτηρο)θήκες στην κεντρική του κονσόλα, τότε είναι περισσότερο εύκολο να τοποθετηθεί εκεί μία βάση κινητού τηλεφώνου. Απλώνοντας το χέρι του ο οδηγός έχει άμεση πρόσβαση αν και «παίρνει» πιο συχνά τα μάτια του από τον δρόμο. Προσέχουμε, βέβαια, να μην είναι σε θέση που μας εμποδίζει στον λεβιέ των ταχυτήτων. Αυτήν τη θέση δεν την προτείνουμε.
5) Στον κεντρικό καθρέπτη Η τοποθέτηση της συσκευής στον κεντρικό καθρέπτη διευκολύνει στο ότι ουσιαστικά κοιτάζουμε παράλληλα τον δρόμο (πίσω μας) και την οθόνη/GPS. Μπορεί να τοποθετηθεί εύκολα, προσφέρει μεγάλες γωνίες θέασης, απλώς πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στο πόσο καλά έχει στερεωθεί.
Τι λέει η ελληνική νομοθεσία Κλείνοντας, ας δούμε τι αναφέρει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας τόσο για την χρήση κινητού τηλεφώνου όσο και για τα πρόσθετα εξαρτήματα τοποθετεί κανείς σε ένα αυτοκίνητο. Πρώτα από όλα, στο άρθρο 81 του ΚΟΚ με τίτλο «Μηχανισμοί, εξαρτήματα και συσκευές οχημάτων» γίνεται αναφορά στον ανεμοθώρακα, τονίζοντας πως «Απαγορεύεται η τοποθέτηση ή ανάρτηση μπροστά ή πίσω από τον ανεμοθώρακα, ως και η επικόλληση σε αυτόν αντικειμένων που περιορίζουν την ορατότητα του οδηγού». Όσον αφορά την επιτρεπόμενη χρήση κινητού τηλεφώνου, ο ΚΟΚ στο άρθρο 13 «Οδηγοί» επισημαίνει πως «Η εν κινήσει χρήση κινητού τηλεφώνου επιτρέπεται μόνο όταν αυτό είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση ή όταν χρησιμοποιείται με ακουστικό ασύρματης επικοινωνίας».