Το ταξίδι με ηλεκτρικό απαιτεί αυτοσυγκράτηση αν θες να πας μακριά, ωστόσο αν έχεις ένα μοντέλο με μεγάλη μπαταρία είναι εφικτό με αντίστοιχη άνεση με ένα θερμικό.
1. Αυτοκίνητα με μπαταρία πάνω από 70 κιλοβατώρες «βγάζουν» 300 χλμ. στο ταξίδι
Το πρώτο πράγμα που απασχολεί κάποιον που θα κάνει ένα ταξίδι με ηλεκτρικό (δείτε εδώ όλα τα μοντέλα που κυκλοφορούν στην ελληνική αγορά και τις τιμές τους) είναι η αυτονομία, δηλαδή πόσα χιλιόμετρα θα βγάλει και που θα πρέπει να φορτίσει στη διαδρομή. Το mega test αυτονομίας στο ταξίδι του AutoΤρίτη έδειξε πως ένα ηλεκτρικό μοντέλο με μπαταρία από 70 κιλοβατώρες και πάνω (δηλαδή ένα κανονικό ρεζερβουάρ) «βγάζει» 300 χιλιόμετρα στο ταξίδι. Δηλαδή φτάνεις Λάρισα, κάνεις μία γρήγορη φόρτιση, και συνεχίζεις Θεσσαλονίκη. Κάποια μοντέλα φτάνουν ίσως οριακά (MG4 και VW ID.4), κάποια με περισσότερη ευκολία, γιατί έχουν και πιο μεγάλη μπαταρία (Ford Mustang Mach-E), η ουσία όμως είναι ότι μπορούν να φτάσουν οδηγώντας κανονικά και με τους κλιματισμό στους 22ο Κελσίου.
2. Μην κοιτάς τι «λέει» το καντράν σε αυτονομία, πρέπει να ξέρεις τι καις κάθε 10%
Προτείνουμε να μην βασίζεστε στην αυτονομία που «λέει» το καντράν του αυτοκινήτου, μπορεί να βρεθείτε προ εκπλήξεως και δεν θα είναι ωραίο. Εξάλλου, είπαμε και στην αρχή ότι οι αυτονομίες WLTP που ανακοινώνουν οι εταιρείες βασίζονται στην μέση και στην αστική κατανάλωση. Αυτό που πρέπει να κοιτάμε είναι πόσα χιλιόμετρα κάνει το ηλεκτρικό για κάθε 10% της μπαταρίας του, απόσταση που σύμφωνα με τα αποτελέσματα των δοκιμών μας είναι 35-40 χιλιόμετρα. Αναλυτικά μπορείτε να δείτε τι έκανε το κάθε ένα από τα 8 μοντέλα για κάθε σημείο της διαδρομής.
3. Γρήγοροι φορτιστές δεν υπάρχουν πολλοί
Έπειτα είναι το θέμα των ανεπαρκών υποδομών φόρτισης. Αν έχεις ηλεκτρικό πρέπει να προσαρμοστείς σε κάποια δεδομένα. Πάνω στην Εθνική Οδό για Θεσσαλονίκη βρίσκεις φορτιστή ανά 50 χιλιόμετρα περίπου (δείτε εδώ τον αναλυτικό χάρτη με τα σημεία φόρτισης στην Ελλάδα). Το κακό όμως είναι πως δεν μιλάμε απαραίτητα για... δυνατούς ταχυφορτιστές (π.χ. ΣΕΑ Αταλάντη, ΙΚΕΑ Λάρισας), αλλά κατά βάση για 50άρηδες που σε ένα μισάωρο «παίρνεις» 20 κιλοβατώρες. Να θυμίσουμε -όπως είπαμε προηγουμένως- ότι υπάρχουν διαφορετικοί ταχυφορτιστές και από το μέγεθός τους εξαρτάται πόσο γρήγορα θα φορτίσεις. Σε έναν 50άρη φορτιστή παίρνεις έως 50 kWh την ώρα (συνήθως 40) και για αυτό είναι προτιμότεροι οι φορτιστές που δίνουν έως 180 ή 300 kWh την ώρα. Τέτοιοι φορτιστές, δυνατοί και γρήγοροι δηλαδή υπάρχουν λιγότεροι και συνιστούμε να οργανώσετε το ταξίδι σύμφωνα με αυτούς.
4. Τα ηλεκτρικά είναι άνετα στο ταξίδι
Οδηγικά έχουμε ξαναπεί ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ξεκούραστα στον αυτοκινητόδρομο. Πρώτα από όλα είναι αθόρυβα και η καμπίνα τους είναι πολύ καλά ηχομονωμένη, ώστε πολλές φορές να νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε κάψουλα. Έπειτα είναι και το τεχνολογικό του πράγματος. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα «κουβαλάνε» πολύ σύγχρονη τεχνολογία και τα συστήματα ασφάλειάς τους φτάνουν και περισσεύουν, λεπτομέρειες που σε ένα ταξίδι μετράνε αρκετά. Π.χ. έχουν Adaptive Cruise Control (αυτό είναι ένα σύστημα που κρατάει σταθερή την ταχύτητα του αυτοκινήτου και την απόσταση από το μπροστινό όχημα), σύστημα που σε κρατάει στην λωρίδα σου (δες εδώ πως λειτουργεί), είναι αυτόματα και δεν χρειάζεται να αλλάζεις ταχύτητες, και έτσι το ταξίδι γίνεται πολύ πιο άνετα και ξεκούραστα σε σχέση με όσα έχεις συνηθίσει.
5. Το κόστος στο ταξίδι είναι μεγαλύτερο σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο
Όσον αφορά το κόστος φόρτισης, σε έναν ταχυφορτιστή η κιλοβατώρα κοστίζει 0,64 ευρώ. Συνεπώς και μιλώντας χοντρικά, για 70 κιλοβατώρες που είχαν όλα τα ηλεκτρικά του Mega Test μας θα πληρώσεις γύρω στα 45 ευρώ, δηλαδή θα πληρώσεις 45 ευρώ για 300 χιλιόμετρα στον αυτοκινητόδρομο. Και όμως, ένα σύγχρονο βενζινοκίνητο μπορεί να κάψει στο ταξίδι λιγότερο. ¶ρα στην πόλη είναι το πεδίο δράσης που κερδίζουν σημαντικά γιατί και θα φορτίσεις φθηνότερα στο σπίτι σου, και με τα σταμάτα-ξεκίνα η μπαταρία φορτίζει αφού μέρος της κινητικής ενέργειας επιστρέφει σε αυτή.
6. Δεν αλλάζει κάτι αν ταξιδεύει 1 ή 4 επιβάτες
Παράλληλα με το Mega Test αυτονομίας, υποβάλαμε τα μοντέλα και σε άλλες δοκιμές, με την πρώτη να έχει να κάνει με το αν και πόσο επηρεάζει το βάρος την κατανάλωση. Το συμπέρασμα είναι ότι το επιπλέον βάρος δεν παίζει κάποιο σημαντικό ρόλο στην αυτονομία των ηλεκτρικών. Λόγω μπαταρίας, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει βάρος γύρω στους 2+ τόνους και το extra βάρος 3 επιβατών (250 κιλά) δεν επηρεάζει την τελική αυτονομία. Το δοκιμάσαμε και βγάλαμε τα ίδια χλμ..
7. Στα 140 χλμ./ώρα η κατανάλωση ανεβαίνει και η αυτονομία πέφτει πολύ
Επιμέρους μετρήσεις μας έδειξαν ότι στα 140 χλμ./ώρα η αυτονομία «πέφτει» αρκετά πιο γρήγορα (250% περισσότερο). Ναι, για κάποιους είναι πιο ρεαλιστικές αυτές οι ταχύτητες στην Εθνική Οδό, όμως υπάρχουν μπλόκα και το νόμιμο όριο είναι 120 χλμ./ώρα και 130 σε λιγότερα κομμάτια των ελληνικών δρόμων.
8. Στην ανηφόρα καις πολύ, στην κατηφόρα κερδίζεις
Τέλος, σημασία έχει και ο δρόμος. Για παράδειγμα, σε μία κατηφόρα τα ηλεκτρικά μοντέλα έχουν καλύτερη διαχείριση ενέργειας λόγω ανάκτησης (δηλαδή η μπαταρία φορτίζει όταν αφήνεις γκάζι ή φρενάρεις ), επομένως η μπαταρία «πέφτει» με πολύ πιο αργούς ρυθμούς (ή δεν «καίει» σχεδόν τίποτα). Αντιθέτως, στην ανηφόρα πρέπει να δουλέψει περισσότερο ο ηλεκτροκινητήρας κι από την εμπειρία μας είδαμε πως η αυτονομία μειώνεται από 50 έως 250% πιο γρήγορα. Θα μείνουμε όμως σε αυτό μόνο το spoiler alert μιας και σύντομα ακολουθεί νέα αναλυτική δοκιμή από το Test Center του AutoΤρίτη, μέχρι τότε όμως μπορεί να δείτε την βίντεο-δοκιμή όπου κάναμε το Αθήνα - Αράχωβα (χιονοδρομικό) - Αθήνα χωρίς φόρτιση.
Διαβάστε αναλυτικά στη συνέχεια του άρθρου πως τα πήγε το καθένα από τα 8 μοντέλα στο τεστ αυτονομίας του AutoΤρίτη.