Ένα ζευγάρι με πολλά κοινά, κυρίως στον τρόπο με τον οποίο φροντίζει για την απόλαυση του οδηγού: το Ford Fiesta και το Peugeot 208, ή αλλιώς οι αστέρες του Elk Test του AutoΤρίτη στα μικρά, έρχονται πρόσωπο με πρόσωπο.
Δύσκολες μάχες ανάμεσα σε ανταγωνιστικά μοντέλα υπάρχουν πολλές, ειδικά σε κρίσιμες κατηγορίες όπως η κλάση των μικρών. Με επιβαρυμένα καθήκοντα πλέον, τα μοντέλα αυτού του μεγέθους είναι συχνά η μόνη επιλογή ακόμα και για μια οικογένεια. Αυτό τα καθιστά ουσιαστικά «δεκαθλητές» αφού πρέπει να τα πάνε καλά σε ένα μεγάλο εύρος κριτηρίων. Ένα τέτοιο άσπονδο ζεύγος συνθέτουν και το Ford Fiesta με το Peugeot 208, κλασσικοί ένοικοι των υψηλότερων πατωμάτων του πίνακα πωλήσεων στο Segment Β, φαίνεται να μοιράζονται πολλά κοινά ενδιαφέροντα.
Σίγουρα κρίσιμη είναι η εμφάνιση. Δεν παύει να μιλάμε για νεανικά σχήματα οπότε το καλό ντιζάιν θα μετρήσει πολύ. Από τη μία το Ford φαίνεται να εστιάζει στην κομψότητα. Με εξελιγκτική και όχι ριζοσπαστική διάθεση ως προς το προηγούμενο μοντέλο, το τωρινό Fiesta υιοθετεί λείες γραμμές, όμορφα φώτα εμπρός με ξεχωριστή «υπογραφή» ακόμα και την ημέρα και γενικά στηρίζει πολλά στην υψηλή αναγνωρισιμότητα.
Το μικρό της Peugeot βρίσκεται μάλλον στον αντίποδα. Είναι φυσικά εύκολο να καταλάβει κανείς από ποια φίρμα προέρχεται αλλά αυτό το συνδυάζει και με πολύ ξεχωριστό στιλ και μάλιστα πολύ δυναμικό - Και όχι μόνο λόγω φώτων ή κάποιας «άγριας» μάσκας, αλλά χάρη στις σπορτίφ αναλογίες του αμαξώματος. Μικρό προβάδισμα για τους Γάλλους λοιπόν σε ό,τι αφορά το ύφος.
Εσωτερικό: Πιο ενήλικο το Ford – πιο παιχνιδιάρικο το Peugeot
To μικρό τιμόνι του 208 και ο ιδιόμορφος πίνακας οργάνων, είναι το πρώτο στοιχείο που σημειώνει κανείς στο εσωτερικό του. Η θέση οδήγησης είναι καλή αν και από κάποιους σωματότυπους ίσως να ζητήσει μικροπαραχωρήσεις στην οπτική επαφή με τον πίνακα οργάνων. Από την πλευρά του το Fiesta είναι λίγο πιο προβλέψιμο αλλά και αρκετά πιο «ενήλικο» σε εμφάνιση, θυμίζοντας το μεγάλο του αδερφάκι, το Focus. Σε ό,τι αφορά την ποιότητα αμφότερα τα μοντέλα καλύπτουν τμήμα του ταμπλό τους με μαλακό υλικό, με το Peugeot να παίρνει βραχεία κεφαλή στο φινίρισμα και το Ford να πείθει οριακά περισσότερο στο θέμα της ποιότητας κατασκευής και της στιβαρότητας.
Χώροι: Προβάδισμα Fiesta – μία κρίσιμη επιτυχία για το 208
Θα μπορούσαμε να ξεκινήσουμε με το εξής: κανένα από τα δύο μοντέλα δεν ανήκει στα πιο γενναιόδωρα της κατηγορίας σε ό,τι αφορά τους χώρους. Η εικόνα είναι γενικά καλύτερη στο Ford με λίγο καλύτερο χώρο για τα κεφάλια και τα πόδια των πίσω, περισσότερο πλάτος εμπρός και οριακά μεγαλύτερο πορτ-μπαγκάζ. Το Peugeot ωστόσο κερδίζει μια κρίσιμη μάχη, που δεν είναι άλλη από το εσωτερικό πλάτος πίσω, έχει δηλαδή αρκετό παραπάνω χώρο για τους ώμους όσων καθίσουν εκεί.
Κινητήρες: Πιο ροπάτος ο PureTech
Eίναι ελαφρώς ισχυρότερος ο PureTech της Peugeot (+10 ίππους) ενώ και η ροπή είναι αρκετά υψηλότερη. Από την άλλη, o εξίσου διάσημος και πολυβραβευμένος EcoBoost της Ford τα πηγαίνει πολύ καλά με τους 100 ίππους του και τα 170 Nm ροπής τα οποία αποδίδονται σε πολύ χαμηλές στροφές. Παρόλο που ο συνδυασμός της Peugeot περιλαμβάνει κιβώτιο πέντε σχέσεων η κλιμάκωση του σαζμάν φαίνεται να το ευνοεί και οι επιδόσεις είναι καλύτερες σε όλο το φάσμα των μετρήσεων. Από πλευράς κατανάλωσης το Fiesta θα κάψει ελάχιστες σταγόνες λιγότερες για κάθε 100 χλμ. μεικτής διαδρομής.
Στο δρόμο: Απολαυστικό το Fiesta
Σκληρή μάχη κι εδώ: το Fiesta όμως είναι πιο πολύ στοχευμένο στην ικανοποίηση του οδηγού. Η ανάρτησή του είναι αρκετά σφικτή αλλά χωρίς να ενοχλεί, το πίσω μέρος δεν βυθίζεται και δεν εκτινάσσεται ανεξέλεγκτα όταν πιεστεί, γεμίζοντας έτσι με σιγουριά τον οδηγό. Το τιμόνι είναι το καλύτερο της κατηγορίας σε ακρίβεια ενώ κόβει φοβερά με μόλις 2,5 στροφές από άκρη σε άκρη. Το Peugeot αντιπαρατάσσει ένα πολύ καλό τιμόνι σε αίσθηση, ένα πλαίσιο που δεν επιτρέπει την εμφάνιση έντονων κλίσεων αλλά κι ένα σετ από πολύ δυνατά φρένα (με ελάχιστη διαφορά καλύτερη η απόσταση ακινητοποίησης έναντι του Fiesta). Αυτό που λείπει από το Peugeot σε σχέση με το Fiesta είναι λεπτομέρειες. Είναι η συνολικά πιο γεμάτη γεύση που αφήνει το Ford αυτό που σε κερδίζει μαζί με περιφερειακά όπως η κορυφαία θέση οδήγησης.
Εξοπλισμός-Τιμή: Πιο προσιτό το Fiesta
Οι 100 και οι 110 ίπποι αντίστοιχα, μπορεί να φαίνονται κάτι ταπεινό, για τα μικρά Ford και Peugeot όμως συνθέτουν πλήρεις σε εξοπλισμό εκδόσεις. Το 208 ξεκινά από τις 14.000 ευρώ στην έκδοση Business, ωστόσο η επετειακή έκδοση Signature προσφέρει το πιο πλήρες πακέτο με τιμή 16.300 ευρώ. Το Fiesta είναι επίσης πολύ γερά προετοιμασμένο από εξοπλισμό και ξεκινά από 14.843 ευρώ στην έκδοση Business. Σε μια διαμάχη όπως εδώ, το Peugeot θα επιχειρήσει να δικαιολογήσει τη διαφορά με κάποια στοιχεία που παρέχει: 16άρες ζάντες αλουμινίου, σύστημα πλοήγησης και αυτόματο Clima. Το Fiesta θα απαντήσει με πλήρες ηλεκτρονικό πακέτο βοηθημάτων το οποίο έχει και σύστημα ενημέρωσης και διατήρησης της λωρίδας κυκλοφορίας. Έξτρα, άσος στο μανίκι της Ford, τα 8 χρόνια εργοστασιακής εγγύησης έναντι των σίγουρα αξιοσέβαστων 5 ετών της Peugeot (2 + 3 επέκταση).
Η άποψή μας
Πρόκειται για ντέρμπι, το οποίο θα κριθεί στις λεπτομέρειες. Μικρό προβάδισμα θα δίναμε στο Ford, ανάμεσα σε δύο κορυφαίες προτάσεις.
Το μεγάλο πρόβλημα όλων των νεότερων Peugeot είναι το τιμόνι σε σχέση με τα όργανα. Μπορεί το τιμόνι να φαίνεται (και είναι) όμορφο και 'παιχνιδιάρικο' αισθητικά αλλά είναι υπερβολικά μικρό, απαιτώντας χρόνο εξοικείωσης. Το χειρότερο όμως είναι ότι δεν έχεις άμεση εικόνα των οργάνων, όπως και να ρυθμίσεις το κάθισμα πάντα ένα μέρος του πίνακα οργάνων είναι μη ορατό και σε αναγκάζει να κουνάς το κεφάλι για να το δεις. Μπορεί να ακούγεται δευτερεύον αλλά στην πράξη είναι πολύ εκνευριστικό σε καθημερινή βάση. Το πρόβλημα δεν είναι το ίδιο σοβαρό σε όλα τα μοντέλα, πχ στο 3008 επειδή κάθεσαι ούτως ή άλλως ψηλότερα και λόγω πλάτους ταμπλώ ο πίνακας οργάνων μπορεί να γίνει πλατύτερος και να μπει ψηλότερα, το πρόβλημα είναι μειωμένο - αλλά παραμένει. Μην πάρετε Peugeot πριν το οδηγήσετε λίγο, είχα ένα 308 για 3 μήνες και μου έσπασαν τα νεύρα (καθώς και η πίσω ανάρτηση που έκανε έναν τραγικό θόρυβο σε εγκάρσιες λακούβες), γούστα βέβαια είναι αυτά, ο κάθε οδηγός έχει άλλη άποψη. Υποψιάζομαι ότι όσο διευρύνεται η χρήση ηλεκτρονικών οθονών σχεδιαστικά θα είναι ευκολότερο να τα ταιριάξουν, αλλα΄ούτε στο νέο 508 έχει λυθεί. Εβλεπα μάλιστα προχθές μια πρώτη παρουσίαση του νέου 2008 και ο (ενθουσιασμένος με το μοντέλο) παρουσιαστής παραδέχθηκε οτι αυτό ήταν και εκεί θέμα. Κατά τα άλλα η Peugeot φτιάχνει πλέον πολύ ωραία αυτοκίνητα αλλά πάντα με κάποιες δευτερεύουσες σχεδιαστικές αστοχίες και πάντα με ερωτηματικό στα ηλέκτρικά και τα ηλεκτρονικά που παραμένουν αργά, ελπίζω να τα λύσει. H Ford έχει πλατφόρμες με εξαιρετικά οδικά χαρακτηριστικά και έχει βελτιώσει και πολύ και το εσωτερικό και την αξιοπιστία της (από τις καλύτερες μετά τα γιαπωνοζοκορεάτικα) χωρίς να έχει συγκεκριμένα ελαττώματα. Ο,τι και να διαλέξετε, καλορίζικο!
Κατά (τεράστια) διαβολική σύμπτωση έχουμε στην οικογένεια Fiesta diesel και από εχθές, μετά το πρώτο μου σχόλιο, έτυχε να χρησιμοποιήσω ένα καινούργιο 208 επίσης diesel στη σχεδόν βασική έκδοση - ως εκ τούτου δεν θα αναφερθώ σε εξοπλισμό αναλυτικά. Οι άμεσα συγκρίσιμες εντυπώσεις έιναι οι εξής: χωρίς να είναι κακοφτιαγμένο, το 208 είναι εμφανώς 'πίσω' από το Fiesta, εξάλλου για αυτό το λόγο αντικαθίσταται σύντομα. Χωρίς οι διαφορές να είναι μεγάλες, το Fiesta πατάει καλύτερα, φαίνεται πιο δεμένο και όλα τα υποσυστήματά του φαίνονται πιο 'νέα'. Το 208 για τα χρόνια του ως μοντέλο κρατάει καλά έχοντας υποστεί συνεχείς βελτιώσεις, νιώθεις οτι είναι ελάχιστα πιο άνετο μπροστά λόγω μεγαλύτερου εσωτερικού πλάτους (και πιο 'μαζεμένων' καθισμάτων) αλλά η γενική αίσθηση είναι πιο 'φτηνή' και λιγότερο 'ραφιναρισμένη'. Οσο για τα πλαστικά, επειδή το Fiesta την 'άκουσε' για κάποια σημεία θα πρέπει να πω οτι ούτε στο 208 είναι καλύτερα (λογικό σε αυτή την κατηγορία λόγω τιμής), θα έλεγα οτι το Fiesta είναι εν τέλει καλύτερο συνολικά. Το 'τιμόνι' του 208 είναι καλό αλλά απλά του Fiesta είναι κορυφαίο. Το (γνωστό) πρόβλημα τιμόνι-όργανα της Peugeot στο 208 είναι διαχειρίσιμο εάν δεν σε ενοχλεί να κάθεσαι αναγκαστικά ψηλά και τα όργανα είναι μικρά (και αισθητικά εντελώς αδιάφορα, σε αντιθεση με το Fiesta). Πάντως συνολικά η Peugeot είναι σχεδιαστικά από τις πιο προχωρημένες εταιρείες (το νέο 208 θα είναι αντικειμενικά όμορφο αυτοκίνητο) , η Ford ανανεώθηκε σημαντικά αλλά παραμένει ΄συντηρητική' και ποντάρει στον πολύ καλό εξοπλισμό, το κράτημα και την αξιοπιστία, από εκεί και μετά όλα είναι θέμα γούστου. Για να επανέλθω, το 5άρι σαζμάν του 208 είναι ελαφρύ αλλά λαστιχένιο και λαμβανομένου υπόψη ότι το αυτοκίνητο είχε μόλις κάτι λιγότερα από 5000 χλμ πιστεύω ότι σε μερικούς μήνες θα παραείναι 'χαλαρό'. Το 6άρι του Fiesta έχει σαφώς πιο 'καθαρή' αίσθηση. Επίσης ο θόρυβος του (diesel) κινητήρα στο 208 είναι πολύ πιο αισθητός από ότι στο Fiesta (οι κραδασμοί στο ρελαντί είναι και στα δύο ελάχιστοι). Για την κατανάλωση στο 208 δεν μπορώ να έχω άποψη σε λίγες ώρες - το Fiesta σε μικτή γρηγορούτσικη οδήγηση το φέρνει 5.9- 6 λίτρα στα 100 το οποίο το θεωρώ ρεαλιστικά ικανοποιητικό και λογικά θα πέσει όσο στρώνει. Επειδή έχω εικόνα από 3-4 διαφορετικούς diesel, η αλήθεια είναι ότι οι πολύ νέοι diesel μπορεί να βγάζουν 10-15 άλογα παραπάνω αλλά η κατανάλωση συγκριτικά έχει αυξηθεί, οι αμέσως προηγούμενες εκδόσεις έκαιγαν λιγότερο (με χειρότερο όμως 'τράβηγμα') και η διαφορά με τη βενζινη φαίνεται στα μεγάλα σασί, στα μικρότερα η διαφορά μειώνεται (λογικό διότι οι κινητήρες βενζίνης ζορίζονται λιγότερο). Ελπίζω να βοήθησα όσους ενδιαφέρονται...
Το μεγάλο πρόβλημα όλων των νεότερων Peugeot είναι το τιμόνι σε σχέση με τα όργανα. Μπορεί το τιμόνι να φαίνεται (και είναι) όμορφο και 'παιχνιδιάρικο' αισθητικά αλλά είναι υπερβολικά μικρό, απαιτώντας χρόνο εξοικείωσης. Το χειρότερο όμως είναι ότι δεν έχεις άμεση εικόνα των οργάνων, όπως και να ρυθμίσεις το κάθισμα πάντα ένα μέρος του πίνακα οργάνων είναι μη ορατό και σε αναγκάζει να κουνάς το κεφάλι για να το δεις. Μπορεί να ακούγεται δευτερεύον αλλά στην πράξη είναι πολύ εκνευριστικό σε καθημερινή βάση. Το πρόβλημα δεν είναι το ίδιο σοβαρό σε όλα τα μοντέλα, πχ στο 3008 επειδή κάθεσαι ούτως ή άλλως ψηλότερα και λόγω πλάτους ταμπλώ ο πίνακας οργάνων μπορεί να γίνει πλατύτερος και να μπει ψηλότερα, το πρόβλημα είναι μειωμένο - αλλά παραμένει. Μην πάρετε Peugeot πριν το οδηγήσετε λίγο, είχα ένα 308 για 3 μήνες και μου έσπασαν τα νεύρα (καθώς και η πίσω ανάρτηση που έκανε έναν τραγικό θόρυβο σε εγκάρσιες λακούβες), γούστα βέβαια είναι αυτά, ο κάθε οδηγός έχει άλλη άποψη. Υποψιάζομαι ότι όσο διευρύνεται η χρήση ηλεκτρονικών οθονών σχεδιαστικά θα είναι ευκολότερο να τα ταιριάξουν, αλλα΄ούτε στο νέο 508 έχει λυθεί. Εβλεπα μάλιστα προχθές μια πρώτη παρουσίαση του νέου 2008 και ο (ενθουσιασμένος με το μοντέλο) παρουσιαστής παραδέχθηκε οτι αυτό ήταν και εκεί θέμα. Κατά τα άλλα η Peugeot φτιάχνει πλέον πολύ ωραία αυτοκίνητα αλλά πάντα με κάποιες δευτερεύουσες σχεδιαστικές αστοχίες και πάντα με ερωτηματικό στα ηλέκτρικά και τα ηλεκτρονικά που παραμένουν αργά, ελπίζω να τα λύσει. H Ford έχει πλατφόρμες με εξαιρετικά οδικά χαρακτηριστικά και έχει βελτιώσει και πολύ και το εσωτερικό και την αξιοπιστία της (από τις καλύτερες μετά τα γιαπωνοζοκορεάτικα) χωρίς να έχει συγκεκριμένα ελαττώματα. Ο,τι και να διαλέξετε, καλορίζικο!
Κατά (τεράστια) διαβολική σύμπτωση έχουμε στην οικογένεια Fiesta diesel και από εχθές, μετά το πρώτο μου σχόλιο, έτυχε να χρησιμοποιήσω ένα καινούργιο 208 επίσης diesel στη σχεδόν βασική έκδοση - ως εκ τούτου δεν θα αναφερθώ σε εξοπλισμό αναλυτικά. Οι άμεσα συγκρίσιμες εντυπώσεις έιναι οι εξής: χωρίς να είναι κακοφτιαγμένο, το 208 είναι εμφανώς 'πίσω' από το Fiesta, εξάλλου για αυτό το λόγο αντικαθίσταται σύντομα. Χωρίς οι διαφορές να είναι μεγάλες, το Fiesta πατάει καλύτερα, φαίνεται πιο δεμένο και όλα τα υποσυστήματά του φαίνονται πιο 'νέα'. Το 208 για τα χρόνια του ως μοντέλο κρατάει καλά έχοντας υποστεί συνεχείς βελτιώσεις, νιώθεις οτι είναι ελάχιστα πιο άνετο μπροστά λόγω μεγαλύτερου εσωτερικού πλάτους (και πιο 'μαζεμένων' καθισμάτων) αλλά η γενική αίσθηση είναι πιο 'φτηνή' και λιγότερο 'ραφιναρισμένη'. Οσο για τα πλαστικά, επειδή το Fiesta την 'άκουσε' για κάποια σημεία θα πρέπει να πω οτι ούτε στο 208 είναι καλύτερα (λογικό σε αυτή την κατηγορία λόγω τιμής), θα έλεγα οτι το Fiesta είναι εν τέλει καλύτερο συνολικά. Το 'τιμόνι' του 208 είναι καλό αλλά απλά του Fiesta είναι κορυφαίο. Το (γνωστό) πρόβλημα τιμόνι-όργανα της Peugeot στο 208 είναι διαχειρίσιμο εάν δεν σε ενοχλεί να κάθεσαι αναγκαστικά ψηλά και τα όργανα είναι μικρά (και αισθητικά εντελώς αδιάφορα, σε αντιθεση με το Fiesta). Πάντως συνολικά η Peugeot είναι σχεδιαστικά από τις πιο προχωρημένες εταιρείες (το νέο 208 θα είναι αντικειμενικά όμορφο αυτοκίνητο) , η Ford ανανεώθηκε σημαντικά αλλά παραμένει ΄συντηρητική' και ποντάρει στον πολύ καλό εξοπλισμό, το κράτημα και την αξιοπιστία, από εκεί και μετά όλα είναι θέμα γούστου. Για να επανέλθω, το 5άρι σαζμάν του 208 είναι ελαφρύ αλλά λαστιχένιο και λαμβανομένου υπόψη ότι το αυτοκίνητο είχε μόλις κάτι λιγότερα από 5000 χλμ πιστεύω ότι σε μερικούς μήνες θα παραείναι 'χαλαρό'. Το 6άρι του Fiesta έχει σαφώς πιο 'καθαρή' αίσθηση. Επίσης ο θόρυβος του (diesel) κινητήρα στο 208 είναι πολύ πιο αισθητός από ότι στο Fiesta (οι κραδασμοί στο ρελαντί είναι και στα δύο ελάχιστοι). Για την κατανάλωση στο 208 δεν μπορώ να έχω άποψη σε λίγες ώρες - το Fiesta σε μικτή γρηγορούτσικη οδήγηση το φέρνει 5.9- 6 λίτρα στα 100 το οποίο το θεωρώ ρεαλιστικά ικανοποιητικό και λογικά θα πέσει όσο στρώνει. Επειδή έχω εικόνα από 3-4 διαφορετικούς diesel, η αλήθεια είναι ότι οι πολύ νέοι diesel μπορεί να βγάζουν 10-15 άλογα παραπάνω αλλά η κατανάλωση συγκριτικά έχει αυξηθεί, οι αμέσως προηγούμενες εκδόσεις έκαιγαν λιγότερο (με χειρότερο όμως 'τράβηγμα') και η διαφορά με τη βενζινη φαίνεται στα μεγάλα σασί, στα μικρότερα η διαφορά μειώνεται (λογικό διότι οι κινητήρες βενζίνης ζορίζονται λιγότερο). Ελπίζω να βοήθησα όσους ενδιαφέρονται...