
Στον πίσω άξονα υπάρχει ένας ηλεκτροκινητήρας 21 kW, που ενεργοποιείται όποτε χρειάζεται.
Σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης (π.χ. γλιστερός δρόμος, βροχή, πάγος) εμπλέκεται η τετρακίνηση για περισσότερη ευστάθεια.
Μέγιστη συνδυαστική ισχύς στα 145 άλογα για τη μοναδική Junior που έχει πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων.
autotriti team
Alfa Romeo Junior: Ήπια υβριδική στα 136 άλογα, αμιγώς ηλεκτρική με 156 & 280 ίππους ή 4κίνητηα (Q4)
Η νέα Alfa Romeo Junior, το μικρότερο SUV στην ιστορία της ιταλικής μάρκας, βρίσκεται στην ελληνική αγορά και βάζει ισχυρή υποψηφιότητα στην «υπο-κατηγορία» των premium μικρών SUV. Στην γκάμα κινητήρων του μοντέλου βλέπουμε δύο τεχνολογίες, από την μια ένα ήπια υβριδικό σύνολο στα 136 άλογα (Ibrida), και από την άλλη δύο αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις στα 156 και τα 280 άλογα (Elettrica). Η ισχυρότερη έκδοση έρχεται αποκλειστικά στο εξοπλιστικό επίπεδο Veloce και έχει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της 4κίνησης, καθώς και άλλων ρυθμίσεων που διαμορφώνουν εξατομικευμένο χαρακτήρα στην οδική της συμπεριφορά.
Αυτό όμως που πολλοί, ενδεχομένως, να μην γνωρίζουν είναι πως σε μεταγενέστερο στάδιο θα δούμε 4κίνητη Alfa Romeo Junior (Q4) και με υβριδική τεχνολογία. Πάμε να δούμε πώς λειτουργεί το σύστημα αυτό.
Στον πίσω άξονα υπάρχει ένας ηλεκτροκινητήρας 21 kW που ενεργοποιείται όποτε χρειάζεται
Είτε 2κίνητη, είτε 4κίνητη, η Alfa Romeo Junior Ibrida έχει έναν ηλεκτροκινητήρα 21 kW, μέσα στο κιβώτιο ταχυτήτων, ως τμήμα του υβριδικού της συστήματος. Εκείνο που ξεχωρίζει την Junior Q4 είναι η παρουσία ενός ακόμη, ανεξάρτητου ηλεκτρικού μοτέρ. Αυτό έχει ισχύ 21 kW και είναι τοποθετημένο στο πίσω σύστημα, ανάμεσα στους τροχούς. Ουσιαστικά δεν υπάρχει άξονας μετάδοσης προς τα πίσω, ούτε κάποιο διαφορικό κεντρικό ή πίσω, άρα δεν έχουμε μηχανική σύνδεση των εμπρός τροχών με τους πίσω. Κάπως έτσι, το συνολικό βάρος αυξάνεται πολύ λίγο, με την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων να διατηρούνται χαμηλά (119 γρ. CO2/χλμ.), που σημαίνει απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας.
Με την παρουσία του ηλεκτροκινητήρα στους πίσω τροχούς η κατανομή της ροπής είναι πάντα τέλεια προσαρμοσμένη στις εκάστοτε συνθήκες, οπότε η πρόσφυση η μέγιστη δυνατή. Ταυτόχρονα διασφαλίζεται άμεση απόκριση στην εμπλοκή της τετρακίνησης με τον ηλεκτροκινητήρα να κινεί άμεσα και κατά το δοκούν τους πίσω τροχούς. Η κίνηση γίνεται μέσω μειωτήρα, με σχέση μετάδοσης 22,7:1. Αυτός ο μειωτήρας μπορεί να μειώσει τον αριθμό των εκάστοτε στροφών που παρέχει ο ηλεκτροκινητήρας (που λειτουργεί σε πολύ περισσότερες στροφές σε σχέση με ένα θερμικό μοτέρ), ώστε να ελέγχει την ταχύτητα και τη μετάδοση της κίνησης.
Η παραπάνω τεχνολογία ονομάζεται «power looping» και την έχουμε δει και σε άλλα μοντέλα του Ομίλου Stellantis. Μέσω αυτής της τεχνολογίας η ενέργεια για την λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα είναι εξασφαλισμένη ανά πάσα στιγμή, ανεξάρτητα από το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι η Alfa Romeo Junior είναι τετρακίνητη, όποτε και για όσο χρειάζεται.

Κάτω από το καπό σε κάθε Alfa Romeo Junior Ibrida συναντάμε τον κινητήρα βενζίνης 1.200 κυβικών, ο οποίος αποδίδει 136 άλογα (5.500 σ.α.λ.) και 230 Nm ροπής (1.750 σ.α.λ.).
Σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης (π.χ. γλιστερός δρόμος, βροχή, πάγος) εμπλέκεται η τετρακίνηση για περισσότερη ευστάθεια
Το όποτε χρειάζεται, μεταφράζεται σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης. Για παράδειγμα, σε εκκίνηση στο χιόνι, σε ανάβαση σε σαθρό έδαφος, στην οδήγηση σε γλιστερό δρόμο και σε βροχή, εμπλέκεται η τετρακίνηση. Στην πράξη, η ελκτική πρόσφυση απογειώνεται και υπάρχει μέγιστο κράτημα, με την 4κίνητη Alfa Romeo Junior να έχει πρόσθετη ευστάθεια. Φυσικά, σε κανονικές συνθήκες παραμένει προσθιοκίνητη.
Μέγιστη συνδυαστική ισχύς στα 145 άλογα για τη μοναδική Junior που έχει πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων
Κατά τα λοιπά, το μηχανικό σύνολο της 4κίνητης Alfa Romeo Junior Ibrida (Q4) παραμένει ίδιο με εκείνο της προσθιοκίνητης έκδοσης. Δηλαδή, κάτω από το καπό υπάρχει ένας turbo κινητήρας βενζίνης 1.200 κυβικών, ο οποίος αποδίδει 136 άλογα (5.500 σ.α.λ.) και 230 Nm ροπής (1.750 σ.α.λ.). Σε συνδυασμό με την παρουσία των δύο ηλεκτρομοτέρ 21 kW, η μέγιστη συνδυαστική ισχύς φτάνει τα 145 άλογα.
Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στην τεχνολογία του κινητήρα. Καταρχάς, χρησιμοποιείται καδένα χρονισμού και όχι ιμάντας, για λόγους αξιοπιστίας. Πιο σημαντική είναι η παρουσία του turbo με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας (VGT). Αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιείται εδώ και πολλά χρόνια της κινητήρες diesel, αλλά πρώτη φορά σε μοτέρ βενζίνης μπήκε στην Porsche 911 turbo (997, το 2006). Το όλο σύνολο της Alfa Romeo Ibrida λειτουργεί σε θερμοδυναμικό κύκλο Miller, για καλύτερη θερμοδυναμική απόδοση. Πρόκειται για το γνωστό κύκλο Atkinson, που ονομάζεται κύκλος Miller όταν υπάρχει turbo.
Από εκεί και πέρα, το παρών δίνει μία μπαταρία ιόντων λιθίου 48V τεχνολογίας NMC (Νικέλιο, Μαγγάνιο, Κοβάλτιο) η οποία έχει συνολική χωρητικότητα 0,89 kWh. Αυτή η μπαταρία τροφοδοτεί με ενέργεια έναν ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται τοποθετημένος στο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη με τις 6 σχέσεις (eDCT), μαζί με τη μονάδα του inverter και του κεντρικού ελέγχου. Χάρη στην αρχιτεκτονική του υβριδικού συστήματός της, η Alfa Romeo Junior Ibrida έχει τη δυνατότητα να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά τόσο κατά το παρκάρισμα/ξεπαρκάρισμα, όσο και σε συνθήκες χαμηλού φορτίου. Σε τέτοιες οδηγικές συνθήκες ο θερμικός κινητήρας σβήνει, για μέγιστη δυνατή οικονομία.
Το «παρών» δίνει επίσης ο επιλογέας οδηγικού προφίλ Alfa DNA, που εξασφαλίζει τη δυνατότητα στο αυτοκίνητο να προσαρμόζεται στις ανάγκες του οδηγού και τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος. Η επιλογή «Dynamic» εξασφαλίζει τη μέγιστη παροχή ισχύος και σπορ συμπεριφορά, ενώ η «Natural» είναι η ιδανική για την καθημερινή οδήγηση.
Οι διαφορές σε σχέση με τις «απλές» εκδόσεις είναι οι εξής δύο. Καταρχάς, υπάρχει η επιλογή «Q4» για συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης που μεγιστοποιεί τον έλεγχο και την ευστάθεια του αυτοκινήτου, ενώ αντίστοιχα η «Advanced Efficiency» μεγιστοποιεί την αποδοτικότητα και την οικονομία καυσίμου. Έπειτα, το στήσιμο της Alfa Romeo Junior Q4 είναι διαφορετικό. Το ειδικό χαρακτηριστικό της είναι πως φέρει νέα, ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση (πολλαπλοί σύνδεσμοι) που υποστηρίζει την λειτουργία της τετρακίνησης και υπόσχεται κορυφαία ποιότητα κύλισης. Τα αμορτισέρ, τα ελατήρια και οι αντιστρεπτικές ράβδοι έχουν νέες ρυθμίσεις ειδικές για τη συγκεκριμένη έκδοση της Junior, προκειμένου να υποστηρίζονται ακόμα καλύτερα τα οφέλη της τετρακίνησης.