Έχεις παιδί & οδηγείς; ΠΡΕΠΕΙ να το δεις!
Τα τροχαία ατυχήματα μπορεί να αποβούν μοιραία για το παιδί σας! Διαβάστε όλα τα απαραίτητα μέτρα που πρέπει να πάρετε για την ασφαλή μεταφορά των παιδιών στο αυτοκίνητο.
Μεγάλη έρευνα: Πως πρέπει να προετοιμαστείς αν οδηγείς με παιδί
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »
Τα αυτοκινητιστικά δυστυχήματα αποτελούν την αιτία κάθε χρόνο, πολλά παιδιά να χάνουν τη ζωή τους ή να τραυματίζονται με κυριότερη αιτία τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας ή τη λάθος χρήση παιδικών καθισμάτων. Τα παιδιά πρέπει πάντοτε να ταξιδεύουν σε συγκεκριμένου τύπου παιδικά καθίσματα ακόμα και για μικρές αποστάσεις, αφού πάντοτε ελλοχεύει ο κίνδυνος δυστυχήματος. Οι περισσότεροι τραυματισμοί, μάλιστα, είναι στο κεφάλι και τον αυχένα. Αυτό συμβαίνει διότι σύμφωνα με ιατρικές μελέτες, το 25% της μάζας του σώματος ενός νηπίου είναι συγκεντρωμένη στο κεφάλι (6% στους ενήλικες), με αποτέλεσμα ο αυχένας να μην μπορεί να αντέξει τις απότομες κινήσεις σε περίπτωση ατυχήματος.
Γι αυτό και μέχρι την ηλικία των 12 ετών το παιδικό κάθισμα αυτοκινήτου είναι απαραίτητο, διότι επωμίζεται την ευθύνη της απορρόφησης της έντασης σε ενδεχόμενο πρόσκρουσης, ενώ συγχρόνως το συγκρατεί στη θέση του.
Τα παραδοσιακά καθίσματα και τα σύγχρονα με τις βάσεις ISOFIX
Τα σύγχρονα παιδικά καθίσματα δένουν στις βάσεις ISOFIX, οι οποίες συνδέονται με το πλαίσιο του αυτοκινήτου και είναι πιο ασφαλή.
Υπάρχουν δύο κατηγορίες παιδικών καθισμάτων με βάση το πώς δένουν στο αυτοκίνητο. Τα «παραδοσιακά» κάνουν χρήση της ζώνης ασφαλείας, ενώ τα πιο σύγχρονα δένουν στις βάσεις ISOFIX, οι οποίες συνδέονται με το πλαίσιο του αυτοκινήτου και διαθέτουν τα περισσότερα αυτοκίνητα από το 2006 και μετά, τα οποία φυσικά είναι πιο σταθερά και ασφαλή.
Να κοιτάει μπροστά η πίσω; Πίσω!
Είτε πρόκειται για βρέφος είτε για παιδί έως και 18 κιλά (περίπου 4 χρόνων) θα πρέπει να κάθονται πάντα στις πίσω θέσεις σε ειδικό κάθισμα που κοιτάζει ανάποδα.
Ο νωτιαίος μυελός των μωρών και των νηπίων δεν αντέχει να τεντωθεί πολύ πριν τραυματιστεί σοβαρά ή σπάσει τελείως, καταλήγοντας σε κινητικά προβλήματα, παράλυση ή και θάνατο. Ενώ στους ενήλικες αυτή μπορεί να τεντωθεί μέχρι και έως 5 εκατοστά (φανταστείτε μια εμπρόσθια σύγκρουση), στα παιδιά είναι μόλις 0,6 εκατοστά! Τα καθισματάκια που κοιτάνε πίσω εξασφαλίζουν ότι το κεφάλι, ο αυχένας και η σπονδυλική στήλη του παιδιού σας παραμένουν όσο γίνεται ευθυγραμμισμένα και, άρα, αποτρέπουν τα επικίνδυνα τεντώματα της σπονδυλικής στήλης.
Εξάλλου και ο νόμος επιβάλει το κάθισμα να είναι τοποθετημένο ανάποδα από την κίνηση του οχήματος για τον πρώτο χρόνο ζωής του παιδιού. Έτσι, υπάρχουν καθίσματα για παιδιά έως και 18 κιλών (περίπου 4 χρόνων) που επιτρέπουν την τοποθέτησή τους ανάποδα. Το συμπέρασμα μετά από όσα αναφέραμε είναι σαφές, πάντα στις πίσω θέσεις σε ειδικό κάθισμα και να κοιτάζουν ανάποδα.
Σχετικά με τις ζώνες ασφαλείας
Το παιδί δεν θα πρέπει να φοράει χοντρά ρούχα, ώστε οι ζώνες ασφαλείας του παιδικού καθίσματος να προσαρμόζονται σωστά στο σώμα του.
Οι ζώνες ασφαλείας του παιδικού καθίσματος πρέπει να έχουν προσαρμοστεί κατάλληλα στο παιδί. Θα πρέπει να είναι τόσο σφιχτές ώστε να μην επιτρέπουν να βάλουμε πάνω από ένα ή δύο δάχτυλα μεταξύ της ζώνης και του στήθους του παιδιού. Για τον ίδιο λόγο δεν θα πρέπει το παιδί να φοράει χοντρά ρούχα. Παράλληλα θα πρέπει το ύψος της ζώνης να είναι ρυθμισμένο στο ύψος του ώμου του παιδιού και να μην έχουν συστραφεί οι ιμάντες, αλλά να είναι τεντωμένοι.
Τέλος, ρυθμίζουμε κατάλληλα την ανάκληση έτσι ώστε το κεφαλάκι του παιδιού να μην πέφτει μπροστά όταν κοιμάται.
Οι πληροφορίες συλλέχθηκαν με τη βοήθεια των διαχειριστών της ομάδας στο facebook «Παιδί και οδική ασφάλεια».
Κάθισμα ανάλογα με το ύψος
Τα παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας έως και 12 ετών, θα πρέπει να χρησιμοποιούν ειδικά καθίσματα που προσφέρουν στήριξη σε όλο το σώμα και να χρησιμοποιούν συνδυαστικά τις ζώνες αφαλείας του αυτοκινήτου.
Ανάλογα με την ηλικία και το βάρος
Χρήσιμες πληροφορίες
Τηρούμε κατά γράμμα τις οδηγίες τοποθέτησης του καθίσματος που δίνει ο κατασκευαστής και δεν πετάμε ποτέ το σχετικό φυλλάδιο.
• Το σύστημα ISOfix του ενός καθίσματος δεν είναι κατ ανάγκη συμβατό με το κάθισμα άλλη ομάδας ακόμα και του ίδιου κατασκευαστή. Εφόσον θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε τη βάση ISOfix συνδυαστικά με περισσότερα του ενός καθίσματα, θα πρέπει να έχουμε βεβαιωθεί εκ των προτέρων για τη μεταξύ τους συμβατότητα.
• Προσέχουμε το παιδί να μην έρχεται σε σωματική επαφή με τα μεταλλικά μέρη του καθίσματος, τα οποία μπορεί να υπερθερμανθούν κατά την έκθεση του αυτοκινήτου στον ήλιο και να του προκαλέσουν εγκαύματα.
Το κουτάκι-φονιάς
Η ορμή που θα δημιουργηθεί σε ένα αντικείμενο 1 κιλού, σε μια σύγκρουση με 50 χλμ./ώρα, μετατρέπει ακαριαία τη μάζα του, σε μάζα 50 κιλών.
Ακόμη όμως και πολύ μικρά χύμα αντικείμενα μπορεί να γίνουν επικίνδυνα οπότε απομακρύνετε και σε κάθε περίπτωση τακτοποιείστε παιχνίδια, τρόφιμα και άλλα σκεύη από τα καθίσματα και το πάτωμα του αυτοκινήτου. Σε στιγμή πανικού το τελευταίο που θέλει ο οδηγός να του συμβεί είναι να βρεθεί στο πεντάλ του φρένου ένα παιδικό παιχνίδι!
Λέμε όχι στο «Car Alone»
Αν η κινηματογραφική επιτυχία «Home Αlone», με τις περιπέτειες ενός παιδιού που ξεχάστηκε από τους γονείς του στο σπίτι όταν αυτοί έφυγαν για διακοπές, είχε άφθονο γέλιο, η πραγματικότητα της εγκατάλειψης ενός παιδιού μόνο του στο αυτοκίνητο ενδεχομένως να κρύβει πολύ δάκρυ!
Σε οποιαδήποτε εποχή του χρόνου και για κανέναν απολύτως λόγο , οι γονείς ή άλλοι ενήλικες δεν πρέπει να αφήνουν μόνα τους τα παιδιά σε αυτοκίνητο ακόμη και για λίγο χρόνο. Εύκολα μπορούν να συμβούν πράγματα που αποσπούν την προσοχή τους και να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για μια τραγική εξέλιξη. Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία στις ΗΠΑ, κάθε χρόνο σκοτώνονται 262 παιδιά κάτω των 14 ετών και τραυματίζονται 115,000 σε ατυχήματα σε δρόμους (δημόσιους ή ιδιωτικούς) και σε πάρκινγκ που δεν προκαλούνται εξαιτίας της κυκλοφορίας των οχημάτων.
Από τα παιδιά αυτά, τα 44 σκοτώνονται και τα 105,000 τραυματίζονται εξαιτίας δυστυχημάτων που δεν έχουν σχέση με σύγκρουση οχημάτων. Οι αιτίες για τα εν λόγω δυστυχήματα που προκαλούν τόσους θανάτους και τραυματισμούς σε παιδιά, που αφέθηκαν ή και ξεχάστηκαν (αν είναι δυνατόν) μόνα τους μέσα σε ένα αυτοκίνητο είναι η υπερθερμία με θερμοπληξία, ο στραγγαλισμός από ηλεκτρικά παράθυρα και η δηλητηρίαση από το μονοξείδιο του άνθρακα. Επίσης πολλά άλλα παιδιά σκοτώνονται ή τραυματίζονται από οδηγούς που κάνουν όπισθεν ή κινούν το όχημα τους και πατούν παιδιά που δεν είχαν δει ότι ήταν κοντά στο όχημα τους.
Ο πίσω φοράει ΠΑΝΤΑ ζώνη
Η χρήση της ζώνης ασφαλείας από όλους τους επιβάτες περά από υποχρεωτική είναι και απαραίτητη. Σε ενδεχόμενο σύγκρουσης αν ο «άδετος» επιβάτης μετακινηθεί στο πλάι και πέσει πάνω στο παιδί ή το βρέφος σας μπορεί να προκαλέσει θανατηφόρες βλάβες.
Η χρήση της ζώνης ασφαλείας από όλους τους επιβάτες περά από υποχρεωτική είναι και απαραίτητη. Δεδομένου ότι σχεδόν το 80% των τροχαίων δυστυχημάτων γίνονται εντός πόλης, θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στη ζημιά που μπορεί να προκαλέσει ο πίσω επιβάτης όταν δε φορά τη ζώνη ασφαλείας. Έστω, λοιπόν, ότι ένα αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ/ώρα και έπειτα από μία σύγκρουση ακινητοποιείται σε μερικά χιλιοστά του δευτερολέπτου, ενώ ο άνθρωπος μάζας 80 κιλών θα συνεχίσει να «ταξιδεύει» μέχρι να συγκρουστεί με τον εμπρός επιβάτη. Η δύναμη που θα δημιουργηθεί είναι μεγάλη σε σχέση με την ταχύτητα και με μερικούς υπολογισμούς καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι δε διαφέρει σε τίποτα από τη δύναμη που θα μας ασκούσε μία μοτοσυκλέτα αν μας χτυπούσε με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα.
Ακόμα χειρότερα σκεφτείτε ο «άδετος» επιβάτης να μετακινηθεί στο πλάι και πέσει πάνω στο παιδί ή το βρέφος σας, που δεν έχει τις σωματικές αντοχές ενός ενήλικα. Αισθάνεστε ασφάλεια αν μια μοτοσικλέτα που κινείται με 30 χλμ./ώρα χτυπήσει το παιδί σας;
Info
Αντίστοιχα για τον ίδιο λόγο θα πρέπει απαραίτητα και τα κατοικίδιά σας (όπως και για τη ασφάλειά τους) να μεταφέρονται στον ειδικό κλωβό, ο οποίος θα πρέπει να τοποθετείται είτε στο χώρο αποσκευών, είτε στο χώρο ανάμεσα στο μπροστά και το πίσω κάθισμα. Φυσικά σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να είναι στερεωμένο ώστε να μην μετακινείται.
Φαγητό εν κινήσει; ΠΟΤΕ!
Κάθε είδους τροφή, ακόμη και νερό, σε παιδιά πρέπει να αποφεύγεται όταν το αυτοκίνητο κινείται.
Παιχνίδι για το καλό όλων!
Εφόσον βρίσκεται παιδί στο πίσω κάθισμα θα πρέπει να απενεργοποιήσετε μέσω του διακόπτη το άνοιγμα των πορτών από μέσα.
Οι προστατευτικές μεμβράνες στα τζάμια του αυτοκινήτου είναι εξαιρετικά χρήσιμες για την προστασία των παιδιών από την ηλιακή ακτινοβολία.
Μια καλή λύση είναι να βρείτε τρόπους να κρατάτε το παιδί σας απασχολημένο με ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο για το ίδιο. Και τι πιο ευχάριστο για ένα παιδί από το να παίζει; Μάλιστα ανάλογα με την ηλικία του παιδιού οι ειδικοί συστήνουν διάφορα παιχνίδια που μπορείτε να εφαρμόσετε κατά την παραμονή σας στο αυτοκίνητο.
Παιχνίδια ανάλογα με την ηλικία
Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορείτε να τα βάλετε να σας περιγράψουν τι σχέδια έχουν τα σήματα ή να σας λένε τι χρώμα είναι τα αυτοκίνητα γύρω σας. Για τα παιδιά του άνω άκρου της προσχολικής ηλικίας μπορείτε να βάλετε μια λέξη στο μυαλό σας και να τους πείτε να προσπαθήσουν να τη μαντέψουν κάνοντάς σας ερωτήσεις.
Σε παιδιά σχολικής ηλικίας θα χρειαστείτε κάτι πιο περίπλοκο σίγουρα, καθώς πλέον και περισσότερες παραστάσεις έχουν και μεγαλύτερη αντίληψη. Μπορείτε να τα βάλετε να μετρήσουν όσο το δυνατόν περισσότερα αυτοκίνητα μπορούν μέσα σε ένα λεπτό ή να λέτε μία λέξη και τα παιδιά να πρέπει να βρίσκουν ένα τραγούδι που την περιέχει.
Παιδικές κλειδαριές και κλειδωμένα πίσω παράθυρα
Σε όλα τα αυτοκίνητα υπάρχει ένας μικρός διακόπτης στις πίσω πόρτες που απενεργοποιεί το άνοιγμά τους από μέσα. Έτσι ένα παιδί δεν μπορεί να ανοίξει σε ανύποπτο χρόνο την πόρτα και να προκαλέσει ατύχημα ή τραυματισμό. Επίσης σε αυτοκίνητα με πίσω ηλεκτρικά παράθυρα, ο οδηγός πρέπει να απενεργοποιεί τη λειτουργία τους από τον κεντρικό διακόπτη που υπάρχει δίπλα στον αντίστοιχο διακόπτη του οδηγού για ευνόητους λόγους.
Οι προστατευτικές μεμβράνες δεν είναι μόστρα!
Οι προστατευτικές μεμβράνες στα τζάμια του αυτοκινήτου είναι εξαιρετικά χρήσιμες τόσο για την προστασία από την ηλιακή ακτινοβολία, όσο και για να δημιουργεί ένα ευχάριστο και δροσερό περιβάλλον στο παιδί ενώ βρίσκεται στο αμάξι. Παράλληλα αποτελεί και ένα είδος προστασίας για τη μητέρα και το παιδί καθώς σε κάποια σύγκρουση δεν αφήνουν τα θρυμματισμένα κρύσταλλα να πεταχτούν στα μάτια των επιβατών.
Ο Δεκάλογος της ασφάλειας του παιδιού σας
2 Rear facing κάθισμα τουλάχιστον μέχρι τα 2 έτη και ιδανικά μέχρι τα 4
3 Χρήση καθίσματος μέχρι τα 12 έτη
4 Τοποθετούμε το κάθισμα βάσει οδηγιών κατασκευαστή για τα παιδικά καθίσματα και τους αερόσακους
5 Οι ζώνες να εφαρμόζουν στο σώμα του παιδιού. Να χωράει ένα δάχτυλο μεταξύ τους. Γι αυτό όχι χοντρά μπουφάν που δημιουργούν κενό
6 Όχι χύμα αντικείμενα στην καμπίνα του αυτοκινήτου
7 Όποιος κάθεται στο πίσω κάθισμα με το παιδί, υποχρεωτικά ζώνη αυτοκίνητου
8 Όχι φαγητό εν κινήσει
9 Ποτέ το παιδί μόνο στο αυτοκίνητο
10 Πάντα απενεργοποιημένο το άνοιγμα των πίσω θυρών από μέσα
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »