
Τα mild hybrid έχουν ένα μικρό ηλεκτροκινητήρα που δουλεύει με μπαταρία 12, 24 ή 48 Volt.
Κάποια ήπια υβριδικά πάνε και με ρεύμα (π.χ. Peugeot 2008), όλα όμως κερδίζουν σε κατανάλωση (π.χ. Ford Puma: το νο.1 σε κατανάλωση στο ταξίδι SUV πόλης).
Τα full hybrid έχουν πιο δυνατό ηλεκτροκινητήρα που λειτουργεί σε περισσότερα Volt για μεγαλύτερη οικονομία στην πόλη (π.χ. Toyota Yaris Cross).
Τα Plug-in έχουν μεγάλη μπαταρία που θέλει φόρτιση & κάνουν μόνο με ρεύμα τα πήγαινε-έλα στη δουλειά (βλ. Mercedes GLA 250 e).
autotriti team
Ψηφιακή Έκθεση: «Τώρα που τα Ηλεκτρικά γίνονται φθηνότερα από τα βενζινοκίνητα...»
Υβριδική τεχνολογία: Μικρότερη κατανάλωση, χαμηλότεροι ρύποι & ελεύθερη κίνηση στο Δακτύλιο
Τα υβριδικά αυτοκίνητα κάνουν αυτό που λέει το όνομά τους, δηλαδή συνδυάζουν τον κινητήρα βενζίνης με ένα μικρό ηλεκτρομοτέρ που παίρνει ενέργεια από μια μικρή μπαταρία. Με αυτόν τον τρόπο αφενός μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου, αφετέρου εκπέμπουν λιγότερα CO2 με ότι αυτό συνεπάγεται για τα τέλη κυκλοφορίας και τον Δακτύλιο στην Αθήνα.
Η μεγάλη ομπρέλα των υβριδικών αυτοκινήτων αποτελείται από τρεις μεγάλες υπό-ομάδες, καθεμιά από τις οποίες έχει τα δικά της χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Έτσι έχουμε τα:
- Ήπια υβριδικά (mild hybrid)
- Full υβριδικά
- Plug-in hybrid (επαναφορτιζόμενα)
Τα mild hybrid έχουν ένα μικρό ηλεκτροκινητήρα που δουλεύει σε κύκλωμα 12, 24 ή 48V
Το πρώτο επίπεδο εξηλεκτρισμού σε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι τα ήπια υβριδικά μοντέλα. Ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας τοποθετείται στο χώρο του κινητήρα και αντλεί ενέργεια από μία μικρής χωρητικότητας μπαταρία ιόντων λιθίου. «Δουλειά» του είναι να απαλλάσσει το θερμικό μοτέρ από ορισμένα φορτία και να τροφοδοτεί με ενέργεια διάφορα περιφερειακά συστήματα, συμβάλλοντας στον περιορισμό της κατανάλωσης (διαβάστε περισσότερα ΕΔΩ για την ευρύτερη λειτουργία των mild hybrid αυτοκινήτων). Αναλόγως μοντέλου και ισχύος του ηλεκτροκινητήρα, η τάση του κυκλώματος είναι και διαφορετική (12, 24 ή 48 Volt).
Κάποια ήπια υβριδικά πάνε και με ρεύμα (π.χ. Peugeot 2008)
Η ήπια υβριδική τεχνολογία ναι μεν βασίζεται σε μία κοινή, γενική αρχή, αλλά κάθε εταιρεία φροντίζει να εξελίσσει περισσότερο το σύστημά της. Η πιο σύγχρονη version των mild hybrid αυτοκινήτων εντοπίζεται στο Stellantis Group, του οποίου τα μοντέλα έχουν την δυνατότητα να πηγαίνουν για λίγα χιλιόμετρα μόνο με ρεύμα, θυμίζοντας αρκετά την λειτουργία full hybrid κατασκευής.
Χαρακτηριστική το Peugeot 2008 της best-selling κατηγορίας των μικρών SUV. Διαθέσιμο σε μία έκδοση ισχύος 136 ίππων (230 Nm ροπής), το γαλλικό SUV πόλης έχει έναν βασικό βενζινοκινητήρα (1,2 PureTech) ο οποίος συνεργάζεται με ένα ηλεκτρικό μοτεράκι 28,5 ίππων και 55 Nm ροπής. Ο συγκεκριμένος ηλεκτροκινητήρας είναι τοποθετημένος μέσα στο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων, κωδικής ονομασίας eDCT. Η επαρκής ιπποδύναμη του ηλεκτροκινητήρα επιτρέπει σε ορισμένες οδηγικές συνθήκες, κυρίως μέσα στην πόλη, οδήγηση μόνο με ρεύμα, εξ ου και η πολύ χαμηλή κατανάλωση εντός πόλης (6,4 λτ./100 χλμ.). Όσον αφορά την ηλεκτρική ενέργεια, παρέχεται μέσω μίας μπαταρίας ωφέλιμης χωρητικότητας 0,898 kWh (λειτουργεί σε τάση 48V), η οποία μάλιστα έχει μπει κάτω από το κάθισμα του οδηγού και όχι στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου, δίχως να μειώνεται το πορτ-μπαγκάζ ή οι εσωτερικοί χώροι του Peugeot 2008.
Διαφορετική τεχνολογία για το Ford Puma, το νο.1 σε κατανάλωση στο ταξίδι μικρό SUV
Στην περίπτωση του Ford Puma, ενός ακόμη πολύ δημοφιλούς μικρού SUV, εφαρμόζεται διαφορετική τεχνολογία. Εδώ, ο ηλεκτροκινητήρας των 16 ίππων και 50 Nm ροπής μπαίνει αντί για το δυναμό και μετατρέπεται σε ένα απαλό boost από τις χαμηλές στροφές για την παροχή πρόσθετης ροπής υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης και επιτάχυνσης στον 1.000άρη EcoBoost. Επιπλέον, ένας μετατροπέας τάσης 48-12V DC/DC converter αναλαμβάνει να μετατρέπει την ενέργεια από την μπαταρία (0,384 kWh - τάση 48 Volt) σε ενέργεια τροφοδοσίας διαφόρων συστημάτων ισχύος 12V (π.χ. κλιματισμός). Κάπως έτσι, απαλλάσσει το θερμικό μοτέρ από την τροφοδοσία των περιφερειακών ηλεκτρικών συστημάτων του αυτοκινήτου, συμβάλλοντας στον περιορισμό της κατανάλωσης και των εκπομπών αέριων ρύπων.
Στην πράξη, το χειροκίνητο Ford Puma στην έκδοση των 125 ίππων έχει συγκρατημένη μέση πραγματική κατανάλωση (6,5 λτ./100 χλμ.), αλλά και μία πρωτιά. Αναφερόμαστε στην κατανάλωση στο ταξίδι, παράμετρο στην οποία το Puma έχει την χαμηλότερη τιμή ανάμεσα σε κάθε μικρό SUV (4,2 λτ./100 χλμ.), εξ ου και η μεγάλη αυτονομία που πλησιάζει τα 1.000 χλμ. (ρεζερβουάρ 42 λτ.).
Σελίδα 2 | Τα full hybrid έχουν πιο δυνατό ηλεκτροκινητήρα που λειτουργεί σε περισσότερα Volt για μεγαλύτερη οικονομία στην πόλη (π.χ. Toyota Yaris Cross) |
Σελίδα 3 | Τα Plug-in έχουν μεγάλη μπαταρία που θέλει φόρτιση & κάνουν μόνο με ρεύμα τα πήγαινε-έλα στη δουλειά (βλέπε Mercedes GLA 250 e) |